Mijn hond wil de tuin / kennel spontaan niet meer in?

Als ik van mijn Cocker Spaniël vraag om de kennel in de tuin in te gaan, dan gaat hij liggen en moet ik hem dragen. Eerst gaat hij als een zuignap op de grond liggen en als ik dichterbij kom dan gaat hij op zijn rug liggen pissen. Dit is ineens spontaan allemaal en ik het geen idee waar het vandaan komt. De andere honden rennen gewoon naar de kennel maar pruillip wil niet mee. Met voer lokken werkt niet. De tennisbal wil hij niet. Negeren heeft geen zin want dan gaat hij ineens heel erg aanhankelijk doen. Als ik hem terug zet op zijn poten dan is het dood gewicht. In de kennel is niks veranderd. Dus hoe krijg ik hem zo ver dat hij weer vrolijk naar de kennel rent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha,wat een koppie :))
lekker dier zeg!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zoooo'n scheetje he.. dat weet hij ook....Prinsje noem ik hem wel eens...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, dat is ook niet onterecht toch!? zijn er ook andere honden in de kennel als het prinsje er zit? of drukte om hem heen waar ie van geschrokken kan zijn? er moet iets zijn waarom het prinsje nu en dan een angsthaasje is want honden worden niet uit het niets ineens bang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prinsje zit met zijn bitches.. 2 boerenfoxjes. Zusters van elkaar. Ze zijn 8 en hij is 2. Omdat ik bang was dat 1 van de dames zou overlijden, en die andere daarna van verdriet, had ik hem als reservehond gekocht om het verdriet te compenseren. Maar het is zo'n lekker joch. Hij kan zelfs als een baby op schoot zitten, of als zo'n Roemeense beer met zijn poten in de lucht een stukje lopen. Echt een lekker beest is het. Ik gooi ballen met hem door de tuin en dan rent hij de kennel ook in....Ik vermoed dat hij liever als schaduw bij me in de buurt blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat deed onze hond ook vaak als ik hem had uitgelaten en ik liep naar binnen bleef hij stijf terugtrekken en zich "vastklemmen"

Antwoorden (3)

Hij heeft waarschijnlijk toch een nare ervaring opgedaan in de kennel.Ergens van geschrokken,lawaai of iets dergelijks.Je moet ervoor zorgen dat de kennel weer prettig voor hem wordt.Neem hem zonder te weifelen mee naar de kennel b.v aan de riem en blijf dan een poosje bij hem voor een spelletje.Koop een leuk nieuw speeltje voor hem die hij in de kennel krijgt.Ook een lekker knauwbot alleen voor in de kennel.Ga dan gewoon weg zonder op hem te letten.Sucses!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is Pruillip door de andere honden aangevallen. Zitten er niet te veel honden op een te kleine ruimte? In dat geval krijgt het "onderdeurtje" de klappen. Zoiets gebeurt altijd als de baas er niet bij is.
Er moet iets gebeurt zijn, kan niet missen. Als hij op zijn rug zijn urine laat open is er van zoveel onderdanigheid sprake, dat je hem niet eens mag straffen voor zijn gedrag.

Zoek dus uit wat er is gebeurd en plaats deze hond tijdelijk niet met andere honden in één ruimte als je er niet bij bent.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pruillipje is juist de terror. De meiden worden door hem geplaagd. Maar ze gaan er wel tegen in. Ze zitten op 25m2, en dat lijkt me echt groot genoeg. Met schepenbadje en hondenhok, en binnen in de schuur nog een hok. Hij heet Binkie trouwens. Ik vermoed dat hij liever bij moeders blijft liggen. (ik). Verder krijgt hij nooit echt straf en negeer ik dingen of leidt hem af als hij stout is. Volgens mij kan er ook sprake zijn van nep onderdanigheid want hij heeft het wel een beetje achter zijn ellebogen. Ik zie het gewoon aan zijn kop dat hij een toneelstukje speelt. Vraag is ook een beetje hoe ik hem toch weer zonder duwen en trekken buiten krijg als leverworst al niet helpt...
Ivana
12 jaar geleden
Kijk eens of hij er wel in wil als "de Meiden" ergens anders zijn( hou die dan even uit de buurt). Als je overtuigd bent van toneelspel, zou ik het zonder woorden gewoon forceren. Alleen dat plassen....ik weet niet of ze dat echt kunnen faken. Ik zou de hond moeten zien om een oordeel te vellen. Misschien moet je toch wat konsekwenter zijn. Af en toe straffen (boos toespreken zonder stemverheffing) kan voor sommige honden echt geen kwaad. Alleen maar afleiden bij ongewenst gedrag is niet altijd goed. Een hond die weet dat hij zich misdraagt, mag daar best op worden aangesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onderdaniger dan op de rug liggen kan niet. banger dan van zich af plassen kan niet (anders uiten wel, dan heb je het over angstbijters bijvoorbeeld) de signalen die je hond geeft zijn echt niet te faken :)
Ivana
12 jaar geleden
@eucalypje, dat idee had ik ook al, maar ja, de berichten van Freespirit zijn erg tegenstrijdig. Als ik de hond in de huiselijke sfeer kan zien is het wat anders, maar hier kan ik eigenlijk niets mee. Nou is het bij onderdanige honden ook nooit slecht om een vaste basis te geven. Te veel pampelen maakt ze nog onzekerder.
om welke reden dan ook heeft de hond angst voor de kennel. in de kennel zelf hoeft er niets veranderd te zijn, in zijn ervaring met de kennel is wat veranderd.

lokken helpt in dit geval niet want hiervoor is de angst te groot. je zal er dus voor moeten zorgen dat de associatie die de hond met de kennel heeft weer positief kan worden.
dwingen is geen manier zoals je gemerkt hebt.

ik weet niet waar die kennel staat, maar als je in de tuin zit zou je dichtbij de kennel kunnen zitten en daar wat spelen met de hond. zo leert ie dat je vlakbij de kennel niet bang hoeft te zijn.

zelf niet geërgerd reageren als ie niet de kennel in wil (met lage stem zeggen 'schiet nou op!' of iets dergelijks) als de hond dichtbij de kennis is kan je hem oppakken (zo groot en zwaar is een cocker niet)en vóór de drempel van de kennel zetten. ga in de kennel en hou m aan de riem als de kennel hier groot genoeg voor is, en ga achter hem staan als je niet in de kennel past. hoofdzaak is dat de hond niet terug kan. hij zal zelf het stapje in de kennel moeten zetten.
heeft ie dat gedaan kan je op het moment dat de hond in de kennel zit heel spontaan en blij de hond de hemel in prijzen (mega enthousiast) en hem wat lekkers geven.

voeren ook voortaan in de kennel doen als je dit nog niet deed (associëren met wat leuks dus) soms is dit voldoende om over de angst heen te komen.

is dat niet het geval blijf je bij de hond. gaat ie blaffen, janken of ander ongewenst gedrag vertonen corrigeer je dit (stem) laat de hond zien dat ie rustig is (dus niet stil maar ook écht ontspannen) ga je weer bij lopen doen en laat je hem eruit om te gaan spelen.

herhaal dit tot je steeds verder uit het zicht van de hond kan gaan zonder dat hij gaat blaffen of nerveus gedrag vertoont (basis voor ander ongewenst gedrag)

dit moet je elke keer doen zodat het een ritueel gaat worden (als ik rustig ben in de kennel, dan staat mij wat leuks te wachten) daarna kan je het met interval doen (niet altijd belonen met een leuke activiteit, maar ook met een brokje, een beloning met je stem)

de hond zal leren dat als hij in de kennel gaat het niet eng is, en dat hij er ook weer uit mag en er dan wat leuks te beleven is. hij zal leren dat hij voor dat 'leuks' eerst de kennel in zal moeten. (honden zijn goed in verbanden leggen)