Omdat er in de tropische zeeën veel koraal groeit en die zijn meestal fel van kleur dus hebben de vissen ook felle kleuren zodat ze minder opvallen voor haaien enzo.
In de koude zeeën heb je geen koraal dus ook geen gekleurde vissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tropische vissen leven voornamelijk in koraalriffen waar ook allemaal felle kleuren zijn. Dus om dan minder op te vallen voor vijanden hebben tropische vissen felle kleuren.
In koud water heb je wel koraalriffen maar die liggen meestal op een diepte die varieert van 250 tot 350 meter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
buiten het koraal verhaal zijn er ook talloze vissen zoetwater vissen met schitterende kleuren.

juist door op te vallen kan je verwarring zaaien bij de vijand. neem bv een schooltje kardinaaltetra's.
als roofvis word je hier lichtelijk gestoord van als je je op 1 visje wil focussen.

je valt dan wel op met je kleur, maar dat wil niet zeggen dat je makkelijk hapje bent natuurlijk.

ze zouden ook saai en bruin kunnen zijn, maar de omgeving vraag om op te vallen (voor soortgenoten/voorplanting) helemaal in wateren waar je met veel soortgenoten leeft waar ieder op zijn eigen manier al opvalt. de evolutie heeft ervoor gezorgd dat elke vis zijn eigen kenmerken heeft.

overigens vallen de kleuren van vissen veel meer op in het aquarium (helder water, de inrichting, liefst nog een grolux lamp erop) dan in de vrije natuur.

selectie door de mens doet ook vaak een duit in het zakje wat mooie keuren betreft (de gup of zwaarddrager dankt zijn mooie kleuren aan de kweek, hun natuurlijke kleur en model is best wel saai hiermee vergeleken)