Mijn 2 katten verharen overmatig

Hallo allen,

Ik heb 2 katten, 1 Europese korthaar en 1 kruising Maine Coon/Somali. Omdat ik op een appartement woon kunnen de katten niet naar buiten. Heel soms komen ze even op het balkon.

Nou verharen deze katten heel erg. Als ik smorgens stofzuig dan zit het huis savonds alweer onder de haren. Het heeft niets met het jaargetijde te maken. Ze verharen het hele jaar door evenveel.

Nu heeft mijn moeder het broertje van de kruising en deze verhaart helemaal niet. Deze kat kan wel naar buiten.

Uiteraard worden beide katten regelmatig geborsteld.

Heeft het een speciale reden dat ze allebei zo veel verharen? En kan ik er iets tegen doen met bijvoorbeeld ander voedsel?

Alvast dank,

Gr. Wouter

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (6)

Het komt omdat ze niet naar buiten kunnen. Ik weet niet of er speciaal voer is. Er is wel voer voor wanneer je kat veel haarballen uitspuugt. Je kunt een paar druppeltjes sla olie door het eten doen, dan verharen ze mindere en elke dag kammen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
druppeltje slaolie door het eten doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij de dierenarts kan je viacutan kopen, een voedingssuplement wat je over het eten doet.
dit is oa bedoeld om het ruien te reguleren.
verder is mijn persoonlijke ervaring dat het regelmatig rauw vlees geven erg scheelt.
natuurlijk kan je ook kompleet vers voer geven, zoals carnibest.
borstel verder regelmatig, maar niet al te vaak.
een of twee keer per week een goede borstelbeurt is voldoende.
realiseer je verder dat het nu de ruitijd is, daar ontkom je niet aan.
maar het hele jaar ruien is zeker niet nodig.

is het verder niet mogelijk het balkon af te zetten een een kattenluikje te installeren?
het zou heerlijk zijn voor de katten en voor hun vacht, als ze naar buiten kunnen wanneer ze willen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens! Alhoewel BARF/NRV nog beter is als Carnibest ;-)
Rieneke1
13 jaar geleden
dat ben ik met je eens, maar dan moeten mensen wel de tijd en energie hebben zich er helemaal in te verdiepen. wie interesse heeft: kijk eens op de sites van voernatuurlijk en barfplaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Balkon is al afgezet met schrikdraad. Maar 1 van de 2 is een ontsnappings kunstenaar. Die moet ik constant bij de buren vandaan halen. Das niet echt prettig. Ik ga die middeltjes eens bekijken.
Het heeft zeker te maken met het feit dat ze niet naar buiten kunnen. Misschien een idee: elke dag een ommetje maken aan een lijntje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stress en vitaminengebrek kan veroorzaken, waarschijnlijk stress kan hun stofwisseling negatief kan beïnvloeden

Toegevoegd na 3 minuten:
omega3 olie van Royal Canin geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie al heel veel opties staan, maar ontwollen is nog niet genoemd. hierbij halen ze op een speciale manier de ondervacht weg zodat de kat niet meer zoveel haart. het kan ook bij kortharige katten en gaat zonder narcose. (doet geen pijn anders blijft een kat HEUS niet zitten!) :))