Mijn hond stopt abrupt als ik met haar aan de wandel ben.

Onze hond is 7j,7 mnd oud(van de foto), we hebben haar overgenomen toen ze ongeveer 3 jaar oud was.
Zij kwam van het tweede baas af , die haar zeer vertroeteld hebben(bv in bed mocht slapen) dit kwam omdat de eerste baas haar mishandeld zou hebben.
Wij als 3e baas behandelen haar met zorg, zij vraagt veel aandacht, en is super lief, We genieten nog steeds van veel van haar.
Alleen met wandelen kan ze nog al wispelturig zijn.

Ze kan dan heel vrolijk zijn en heerlijk in het park met ons
lopen, en dan ineens gaat ze zitten, en als je haar dan los laat, hup heeeeeel snel naar huis!!

Dan zit ze voor de deur, en net of ze opgelucht is?
Nou probeer ik hier al heel lang een aanleiding voor te vinden.

Ik probeer een lage stem op te zetten,maar dit lijkt haar niet te interesseren.
Of ik ga heel enthousiast mij voor doen en een stukje rennen
dat wil soms wel helpen..

Ik zal het nog wel logisch vinden als ze bang is voor geluiden, maar zelfs op een zonnige dag met vrolijke vogeltjes enz, komt het ook voor.

Er zijn ook dagen dat ze gewoon meegaat en er niets aan de hand is.

De dog whisperer op national geographic (erg leuk en goed progamma), heb ik dit fenomeen nog niet langs zien komen.

Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze is al gecontroleerd op artrose bij de dierenarts, maar zij heeft dit dus niet.

Antwoorden (6)

de hond weet niet dat ie verwend word omdat ie mishandeld is geweest. dit kan ie dus niet rijmen, met verwennen worden dus grenzen open gelaten die je als leider van een roeden aan hoort te geven anders vult de hond ze zelf in.

in bed slapen voor de hond is dus hoog in rang staan. hij mag een plek claimen en verwerft hiermee een hoge positie. voor de hond is het dus mogelijk om dingen aan te geven die HIJ wil. dus ook als wandelen niet meer ziet zitten en naar huis wil. de hond bepaald, de baas (lagere in rang volgt en geeft toe)

alleen kan een simpel iets een probleem worden wat op zichzelf staat, zo kan een hond op een bepaald punt terug willen. als dit vaak gebeurd word het een gewoonte. gewoonten geven veiligheid en zekerheid, dus iets anders dan die gewoonten zijn onzekerheden en kunnen onveilig voelen.
hier moet je de hond doorheen helpen door er niet aan toe te geven. door kalm te blijven laat help je de hond om in te laten zien dat het ook niet eng is, en dat spanning niet nodig is. pas dan kan je hond dit ook als zodanig ervaren, ALS je er niet aan toegeeft.

door een lage stem of enthousiasme bouw je ook spanning op (maakt niet uit of het pos of neg is, voor een hond is spanning gewoon spanning)

deel 1 (vervolg in reactie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus JIJ gaat de route bepalen vanaf nu. hou je tempo vast en loop ontspannen. gaat de hond staan kijk je niet, zeg je niets en raak je de hond niet aan. trek het dier niet mee, maar blijf voor m staan met de rug naar je toe. wil de hond naar achteren geef niet mee (al gaat ie gillen en springen, dat is een reactie op onzekerheid niets meer en niets minder) de enige kant die de hond opkan is vooruit.
nog steeds niet praten, kijken, aanhalen zolang de hond gedrag vertoont wat je niet wil hebben)
op een gegeven moment zie je dat je hond rustiger gaat worden omdat ie onzeker is (shit, dit werkt niet, wat moet ik nu?) DIT is het moment waarop je de hond kan begeleiden door spanning op de riem te zetten en om te kijken of ie vooruit wil. wil ie niet herhaal je, nog steeds zonder praten. (kwestie van volhouden) das de meest vriendelijke manier.
omdat je hond hier niet altijd last van heeft is er geen sprake van angst, maar trekt ie simpel zijn eigen plan omdat jullie hem die mogelijk bieden hiervoor (auw) :) hond aanlijnen, niets zeggen, niet aaien, niet kijken. riem hoog aan de hals, punt waar de riem vastzit onder de snuit (oefen je druk uit dan komt deze in de nek, niet op de luchtpijp) en dan kwestie van doorlopen in 1 zeker tempo. zelf niet twijfelen maar DOEN. loopt de hond door en is ie ontspannen (ontspannen is erg belangrijk!!!) DAN pas belonen!
in het begin uitbundig, maar dit later afbouwen (met stem of aai over de bol) vervolgens met interval (ene keer wel andere keer niet tot het een gewoonte is geworden om normaal met het baasje mee te lopen) ik weet niet of de hond meer signalen geeft dat ie eigenlijk de dienst uit wil maken (lang niet altijd zichtbare signalen voor de baas) want het is namelijk bijna in alle gevallenen een uiting van iets waarvan de oorzaak elders ligt.
de kunst is om het totaalplaatje aan te pakken (op net zo;n natuurlijke en rustige manier) succes!!!!
Ook dieren kunnen net als mensen stemmingswisselingen hebben. Gezien zijn traumatische jonge jaren is het niet zo gek dat hij hier last van heeft. Zonder enige aanleiding kan de hond dan van stemming veranderen en naar een veilige plek verlangen.
Op zo'n moment is het belangrijk hem niet te pushen en verplichten te blijven, maar die veilige plek bieden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
_1 sorry. een hond denkt niet terug of verder, een hond kan niet relativeren maar handelt naar instinct en ervaringen. ervaringen zijn dus altijd te vervangen door nieuwe ervaringen. het uiten van het gedrag van een (gezonde) hond is dus altijd voorspelbaar en altijd terug te voeren op bepaalde oorzaken adh van signalen.
als je kijkt naar de signalen die een dier en jijzelf afgeeft en deze signalen begrijpt (hondenpsychologie) zie je dat een hond 100% logica en een open boek is, hoe 'raar' en ingewikkeld een probleem voor anderen ook kan lijken. een hond veranderd dus nooit zomaar van stemming, er zijn altijd dingen die dit veroorzaken of triggeren. jij kan die veiligheid bieden (dit hoeft dus geen plek te zijn)
pushen is nooit goed, sturen en begeleiden wel.
toegeven is ALTIJD fout, toeSTAAN heb je zelf in de hand (velen gaan hier in de fout)
een hond is een roedeldier en heeft een leider nodig, aan de baas de taak om deze in te vullen, anders gaat de hond dit doen. dit is geen kwaadwil maar instinkt. een hond MOET een leider hebben wil je hem de baas zijn en *gedrags*problemen voorkomen. hoe hoger een hond in positie staat, hoe meer problemen je krijgt omdat ie zelf dingen naar zijn instinct invult, en daar begint een foute lichamelijke krachtmeting die je veel eerder aflegt en eraan toegeeft dan een hond dit zal doen. helemaal als een hond de krachtmeting op een andere boeg gooit om zijn positie duidelijk te maken die de baas hem in principe heeft toebedeeld door de mogelijkheden te bieden en deze ook nog eens te bevestigen kan het gevaarlijk worden (maar ook heel simpel op te lossen, op de JUISTE manier)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is toch anders als jouw wijsheid. Ik heb getraumatiseerde honden groot gebracht. Een hond leert en onthoud. Een hond kan zich plotseling niet veilig voelen. Door ervaring uit het verleden inderdaad. Die ervaringen kan je niet zomaar afvlakken met nieuwe ervaringen, zeker niet als je niet weet waardoor er een bepaalde herinnering uit het leven naar boven komt. Zijn traumatische ervaringen zijn onderdeel geworden van zijn instinct. Jouw tekst impliceert dat een hond altijd voorspelbaar moet zijn, praktijk wijst uit dat dit niet zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gevolgen en gedrag van een bepaalde ervaring kunnen diep geworteld zijn ja, dat ben ik met je eens.
toch kan een hond vertrouwen winnen door associaties te verleggen naar iets positiefs. als een hond zich 'plotseling' onveilig voelt komt het niet omdat ie aan het nadenken is over vroeger, maar omdat ie iets herkent en hier instinctief op reageert. dat 'iets' is te achterhalen. je weet niet altijd #wat# een hond heeft meegemaakt, maar als je naar een hond zijn reacties kijkt weet je welke slechte ervaringen hij heeft. kruipt een hond weg bij het horen van een mannenstem heeft ie waarschijnlijk slaag gehad van een man. moet je m dan weg laten kruipen omdat het begrijpelijk is? nee de hond blijft bang en beleefd steeds weer die angst. je kan een hond aan de riem doen (vluchtgedrag blokkeren) en langzaam laten wennen aan het feit dat een man niet altijd eng is.
heel rustig en heel ontspannen maar niet toegeven aan die angst door deze te voeden. (het is moeilijk om geen medelijden te hebben, dat weet ik, maar met medelijden is nog nooit een hond geholpen) het is zielig als je een hond in die angst keer op keer weer laat beleven juist omdat je het snapt en medelijden hebt (zeg niet dat jij het doet hoor, mar geef ze niet graag de kost die het wel doen) op die manier neem je spanning en frustratie niet weg. juist confronteren maakt dat je nare ervaringen om kan buigen. ik heb nog nooit een hond gehad, opgevangen, gezien, of geholpen die niet voorspelbaar was. zoals ik zei zijn niet alle (soms kleine) signalen altijd zichtbaar voor iedereen.
ik zal niet beweren dat een hond over een 5 minuten dit of dat gaat doen. maar de signalen die ze gedurende die 5 minuten af kunnen geven (afhankelijk van combinatie prikkels) maken het gedrag altijd voorspelbaar en terug te voeren op deze signalen. eigenlijk maakt het dus niet uit wat een hond heeft aan ervaringen. als je ziet waar het onbalans zit weet je wat je kan vervangen door pos ervaringen.
ik snap dat het onmogelijk lijkt, maar weet heel goed (net als jij uit ervaring) dat het beslist niet onmogelijk is.
Sophie, jouw vraag maakt 'n heel goede indruk op mij . Je bent 'n ECHTE DIERENVRIEND ! Als hij bang is ,moet je hem NOOIT aaien , want daarmee onderstreep je dat het gevaarlijk is . Als het onweert of als hij bang is voor iets anders , moet je op vrolijke toon geluidjes maken en/ of gaan fluiten . Daarmee geef je aan dat het niet gevaarlijk is . MAAR .... omdat die angst er al lange tijd in zit , duurt het wel 'n tijdje voor de angst weg is , of op aanvaardbaar niveau is . Als hij terug wil , niet terug gaan , maar fluitend 'n andere richting inslaan .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vind het zelf vervelend gedrag. Lok haar mee met iets lekkers, en beloon haar dan. Als ze dat niet wilt hebben, trek haar dan mee(Gelieve wel een tuigje om doen! Trekken aan een halsband is zéér belastend voor de nekwervels!) en beloon haar vervolgens. Bouw dit af zodat áls ze gaat zitten meteen meekomt met een klein rukje of een gebaar.

Daarnaast wil ik je op het hart drukken om de methodes van Cesar Millan nóóit te gebruiken! Ze zijn ontzettend grof, en tonen geen respect voor de natuur of hond! Bovendien onderdruk je je hond met deze methodes, wat ten koste gaat van de relatie tussen jullie 2! De methodes van tegenwoordig zijn véél beter, CM loopt 20 jaar achter! Het is dus geen erg leuk en goed programma, maar een vreselijk programma! Veel mensen zullen het wel niet eens met me zijn, maar sowieso, hij heeft niet eens een opleiding gevolgd gehad, en waar hij zijn handelingen op heeft gebaseerd is gewoon ronduit onzin! Hij geloofd nogsteeds in Dominantie en de Roedeltheorie!? Nou, CM, wakey wakey, honden zijn Semi-solitair...
Zo had hij zichzelf laatst belachelijk gemaakt, hij ging een tweede hond uitzoeken(Een boxer) voor bij de andere hond. Dus hij wilde de boxer introduceren bij die andere hond, laat hij die andere hond rijden op die boxer omdat hij dan zijn status als hogere zou bevestigen. Rijden is dus een teken van overprikkeling en dus onzekerheid...

Of die overbekende aflevering waarbij hij die Malamute kruising zo lang ophangt dat hij zuurstof gebrek krijgt en "Zich overgeeft". Nee, hij gaat alleen op de grond liggen omdat hij niet meer kán!? Hij hapt naar adem en als je goed kijkt zie je dat hij geplast heeft..

Maar goed, verder naar jouw probleem. Verder zou ik haar niet meer los laten als ze gaat zitten, maar bijvoorbeeld dit:
Je doet haar 2 lijnen om, zonder dat ze het weet. 1 lange lijn(Dus een touw, geen flexi) en een korte lijn. Je wandelt gewoon met de korte lijn, en als ze gaat zitten laat je álleen de korte lijn los. Als ze dan wegloopt, dan roep je haar één keer. Komt ze niet? Dan haal je haar in, en loop je verder(Dus de tegengestelde richting van je huis op). Gaat ze weer zitten? Lok je haar mee. Doe haar korte riem weer aan. Als ze dan een keer gaat zitten en je maakt haar los, en ze rent niet weg, of ze komt terug als je haar roept, loop dan naar huis toe. Zo kan je haar goed belonen. Op een gegeven moment moet je een keertje níet meer naar huis lopen als ze het goed doet, en dit afbouwen. Daarna maak je de lange lijn los.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Welke opleiding heb jij zelf gevolgd voor de training van honden? Ben ik heel benieuwd naar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ray Coppinger heeft een andere theorie die haaks staat op het feit dat een baas geen roedelleider hoeft te zijn omdat dit idee gebaseerd is op het gedrag van de wolf. de hond stamt wel af van de wolf maar is géén wolf (maar gedomesticeerde diversiteit aan rassen) afstammeling hiervan.
Ray Coppinger heeft zijn theorie gebaseerd op het gedrag van wilde honden die rond een dorp woonde. dan is er de CM methode, welke zeker ook zijn nadelen heeft. (hond schoppen, ophangen) dat neemt niet weg dat deze hele theorie van de baan moet zijn, want heb wel degelijk goede resultaten geboekt op een diervriendelijke manier met onderdelen van deze methode. dan is er nog de Martin Gaus methode, ook niet echt zachtzinnig op zijn tijd, maar ook hier zijn mensen die er wel wat aan hebben gehad, en zo zijn er nog veel meer methodes. zoals altijd zijn er verschillende ideeën, standpunten, theorieën, die zijn voor en tegenstanders hebben. deze zijn ook nog eens te combineren. gebruik je bv de SM methode, hoef je je hond niet te hangen. heb je een hond die je aan wil vallen hoef je je niet af te vragen wat RC zou doen. loopt je hond niet mee hoef je niet als een Martin Gaus je hond rond het veld te zeulen en sleuren. een beetje nadenken, je verplaatsen in de hond, weten welk signaal deze afgeeft en waarom maakt al een hoop duidelijk. overigens denk ik dat problemen van een (gezonde) hond altijd bij een baas liggen. kijk dus naar een hond en bijt je niet vast op een theorie. zelf denk ik dat een hond niet let op met welke methode je een hond wat leert, als het maar op een normale manier gaat waarbij je een dier respecteert en in zijn waarde laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ivana, geen, ik heb me jaren ingelezen, en natuurlijk ervaring met honden zelf ;-)
Ik merk met mijn huidige hond, een Zwitserse Witte herder(Is trouwens een herplaatser, wij zijn zijn 4de baasje), dat een zachtaardige aanpak nodig is. Als ik de CM methode zou toepassen, zou ik een doodongelukkige hond hebben die uit stress andere honden zou aanvallen. Ja, de methodes duren langer, maar dat heb je er toch allemaal voor over als je ziet dat je hond in het gras ligt te rollen ;-) @Denkerin, fijn, want ik dacht dat ik iemand op z'n teentjes ging trappen met dit bericht :') @Eucalypje, ik ben het totaal met je eens. Als je de hond respecteert, als zijnde een levend wezen, en rustig met hem omgaat, ook al ging er net iets zó drastisch mis dat hij in feite wel dood kon zijn, dan luistert je hond veel beter, en is veel gelukkiger. Het is veel werk om een hond te her-opvoeden, maar elke minuut die ik in de opvoeding heb gestopt van mijn kleine, grote kerel is het dubbel en dik waard geweest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben het met je eens. het is een investering die je dubbel en dwars terugkrijgt en heb net als jij ervaring met herplaatsers. (helaas ook zeer trieste 'gevallen'...) er is gewoon niets mooiers dan een hond helemaal op te zien bloeien (en niet alleen vrij van lichamelijke schade, maar zeker ook mentaal!!!) :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Ik zou willen dat iedereen zo dacht als ons x)
Ik denk dat je hond ooit iets naars heeft meegemaakt en zich dat dan op dat moment herinnert aan geur/stemming o.i.d. probeer haar gerust te stellen. Loop een eindje mee terug en probeer het eens opnieuw. Als je hond merkt dat jij niet bang bent of onrustig zal het beter gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt er op, dat je zodanig bezorgd bent voor het welzijn van de hond, dat je bij hem in dienst bent, inplaats van andersom.
Voor jezelf moet je uitmaken wat je wel en niet wilt, wat je wel en niet tolereert. Ben jij van plan het hele dorp rond te lopen, dan heeft de hond maar te volgen.
Een ferm "kom op, doorlopen" moet genoeg zijn voor een hond die weet dat zijn baas de dienst uitmaakt.

Ik kan me voorstellen, dat je met de voorgeschiedenis van de hond in het achterhoofd, een aantal zaken hebt toegestaan die niet bij een hond horen. Voorgeschiedenis of niet, een hond leeft bij de dag en jij bepaald de regels.
Als je de hond goed voer voorzet, genoeg uitlaat en speelruimte geeft, een veilig onderdak en medicinale zorg, dan heeft de hond jou maar te volgen waar of je ook gaat en heeft te doen wat jij opdraagt.

Tenzij de hond iets zou mankeren aan het "bewegingsapparaat", de poten dus, of anderszinds ziek zou zijn, is er geen reden om van die gouden regel af te wijken.
Als je echter schrijft dat ze op een holletje naar huis gaat, zal er echt lichamelijk niets mis zijn.

Hou dus voet bij stuk, gebruik weinig woorden maar een leidende houding en laat je niet in de luren leggen. Doorlopen dus al moet je haar slepen, ze gaat vanzelf op haar poten staan als ze weet dat je het meent en dat er met jou niet te spotten valt. Dit is niet zielig, een hond vraagt om leiding en heeft dat ook nodig!
Ivana