wanneer spreekt men van verwaarlozing van honden of nalatigheid van honden?

mijn schoonouders hebben 3 honden: 1 ras echte groenendaeler en 2 gekruiste chihuahua's. de honden worden volgens mij verwaarloosd, het enigste wat de baasjes wel doen zijn de honden eten geven, de honden krijgen geen aandacht, geen liefde, worden niet uitgelaten. ook zitten de 2 chihuahua's apart van de groenendaeler terwijl ze allen zeer sociaal zijn en zeer goed overeen komen. de chihuahua's zitten overdag in een soort ren gemaakt van kippenhaas van ongeveer 3m² , s'avond zitten ze in de garage waar ze letterlijk tussen hun eigen uitwerpselen leven, terwijl daar ook nog een kind van 3 jaar rond loopt! de groenendaeler zit constant alleen in de tuin en heeft een bouwvallig tuinhuis als zijn kotje, hij leeft er letterlijk tussen de muizennesten, dit baard mij zorgen voor mogelijke ziekten! de groenendaeler heeft een afgrijselijke adem (rottende vislucht), gebarsten tanden, eet sinds kort ook ZEER voorzichtig. de enige liefde en aandacht dat hij krijgt is wanneer ik en mijn vriend hem ophalen. we vragen al zeer lang om met de hond eens een check up te doen bij de dierenarts maar dat gebeurt al 2 jaar niet meer, de hond is zeker al 3 jaar niet meer gewassen geweest, en van vachtverzorging komt er ook bijna niets in huis, hij heeft letterlijk dreadlocks achter zijn oren en aan zijn achterwerk. kan ik hier iets aan doen? wat kan ik ondernemen. ik vind het zo jammer voor de hond want hij is onze beste vriend en is een voorbeeld voor vele honden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast van aangifte doen ed., kan je ook zelf helpen als je bij hen op bezoek bent. Dus bijvoorbeeld zelf dan maar met het dier spelen, ermee wandelen, het wassen, kammen ed. (Maar misschien doe je dat al)
Een druppel op een gloeiende plaat, maar de hond zal je wel dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat doen we zoveel we kunnen, maar we zijn er niet zo welkom meer, nu mogen we zelf de groenendaeler al niet meer oppikken, ze zijn ook zeer jaloers dat de hond bijna niet meer luistert naar hun en schitterend luistert naar ons, wat ik heel jammer vind want, hij mag zelf niet bij ons komen slapen het is zogezegd hun waakhond maar hij is totaal niet opgevoed al waakhond en hij zit in de achtertuin kan niet naar de voortuin,kan niet in het huis ze hebben nog liever dat de hond daar weer alleen zit dan dat hij met ons mee kan en veel aandacht en liefde kan krijgen van ons. moesten wij er niet zijn zou er niets gebeuren voor die honden! het is een schande!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreselijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe is het nu daar met de dieren. zijn de X-ing chihuahua daar nog of hebben ze het ligt inmiddels gezien? is het gelukt met de GD bij de dierenarts en heeft deze mee willen werken door de bevindingen op papier te zetten?

Antwoorden (6)

Geen idee of dit strafbaar is, maar voor die honden is het niet prettig! Bel eens met de dierenarts, waarschijnlijk kan hij/zij je verder helpen. Probeer ook eens (of laat je vriend) met je (schoon)ouders praten, misschien werkt dat al?

Succes, laat je even weten hoe het gaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
praten helpt niet, ze maken beloftes die ze niet nakomen. we hebben al vele ruzies gehad hierover. de groenendaeler is benelux kampioen schoonheid geweest, maar ja zoals al hun honden toen ze volwassen ,werden en het nieuwe eraf was dan keken ze er niet meer naar om, we worden zelf al verboden om de honden op te zoeken, wat ons veel verdriet doet want ik zie wanneer we de honden terug brengen dat ze dit niet willen, ze worden boos en bijten in onze kledij zodat we bijna niet weg kunnen. wat door een lang gejankt en gehuil wordt vervolgd dat is hartbrekend, ooit al een traan uit een hond zijn ogen zien lopen? ik wel dat is verschrikkelijk, en een beeld die lang in je achterhoofd blijft! ik begrijp niet hoe je kan blijven honden kopen ook al neem je je verantwoordelijkheid niet op.
dit gewoon niet gezond en normaal niet voor de honden maar zekers niet voor het kind.
ik zal sowieso naar een maatschappelijke werkster gaan deze kan je de info geven naar welke instanties t beste zijn voor deze dingen .
word het kind niet goed gevoed en geen fatsoenlijke kleren gegeven en in zon gebied wonen is de optie om naar een soort bureau jeugdzorg te gaan hier zit wel veel haken en ogen gaan liever eerst naar maatschappelijke werkster .voor de honden kan je bij de gemeente terecht? of dierenbescherming bellen.
let wel op als hun er achter komen dat jij de oorzaak bent voor mensen over de vloer komen instanties kan t wel zijn dat jij niet meer welkom bent?
t zijn ook je schoonouders zei je dus hoe denkt je partner er over?

Toegevoegd na 1 uur:
hallo mensen ok t is kl**te voor de honden(daar moet ook wat aangedaan worden maar iedereen heeft t alleen over de honden
maar leest niemand dat er ook een kind in t spel is?????

WHAT ABOUT THE KID???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het zijn mijn schoonouders maar de band is enorm verminderd, welkom zijn we al lang niet meer wel door mijn schoonvader maar niet door de schoonstiefmoeder ( die ook alle kinderen bang maakt van de groenendaeler, terwijl dit echt niet nodig is het is een voorbeeld hond!) mijn partner denk net hetzelfde als mij, hij vindt het ook niet verantwoord dat zijn veel jongere zus in die garage komt bij de uitwerpselen en ook kledij draagt die te drogen hangt in de garage bij de uitwerpselen, bacteriën kruipen overal en een kind is hier ooh zo kwetsbaar voor. ook het feit over de honden is hij zeker niet blij mee, zijn ouders hebben veel geluk dat de honden zich niet tegen hun baas keren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zal toch snel dan naar een instantie gaan want hier komt geen einde aan en bang worden door een hond en in zon vieze bende zitten moet je echt iets aan doen ik wens je echt veel sterkte hier mee
zolang een hond te eten en te drinken krijgt en onderdak heeft is er wettelijk geen sprake van mishandeling. de wet schiet hier zwaar tekort. van nalatigheid kan er wel sprake zijn maar dit moet persoonlijk worden vastgesteld.

wat je kan doen is foto's maken van de situatie. zelf kan de met de foto's een klacht indienen bij de dierenbescherming. ik wil het ook wel voor je doen maar dan gaan ze rechtstreeks naar een districtsinspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming.
er kan namelijk wel worden gekeken of het welzijn van een dier mogelijk in gevaar is door de situatie, maar hiervoor zal een huisbezoekje nodig zijn (onaangekondigd uiteraard!) de vachtverzorging en het de mogelijkheid om zich voldoende te kunnen bewegen, op de hygiëne te letten etc kan wel onderstreept worden. het is niet zo dat de LID helemaal niets kan betekenen voor de dieren, maar strafbare feiten worden er in beginsel niet gepleegd.

als je bang bent voor een loyaliteitsconflict is het misschien handiger om anoniem melding te doen.
mocht ik wat voor je kunnen betekenen hoor ik het graag, stuur dan gerust een PBtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef er niet om , ze mogen gerust weten dat ik het ben, moest er sprake zijn dat de groenendaeler wordt weg gehaald komt hij (hopelijk toch) bij ons, hij luistert perfect naar ons en vanaf hij ons zied is hij het geluk zelf, en ik zal er alles aan doen om hem uit die omstandigheden te halen, samen met de chihuahua's waar ik zeker en vast een goede thuis voor zou vinden ik heb zelf niet zo'n hechte band met de chihuahua's en ben er van bewust dat ik ook geen 3 honden kan verzorgen, ik heb er noch de tijd en plaats voor, 1 hond kan ik opvangen en zeker hem, onze band is precies alsof hij al jaren mijn eigen hond is. moest alles goed lopen en de hondjes worden weg gehaald kans in zitten dat ik en mijn partner hem zouden kunnen/mogen adopteren alvast bedankt voor de nuttige tips!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
áls er afstand word gedaan is het in overleg met de DB of LID waar de dieren geplaatst worden. (zo zit dat wettelijk in elkaar) wel goed dat je er maling aan hebt en opkomt voor de dieren. als ik wat voor je kan doen hoor ik het graag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t gaat ook om een kind in zon vieze situatie wil je die niet hebben zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn partner is net naar zijn ouders geweest en de garage is volledig op gekuist de chihuahua's zitten nu in een soort ren van kippengaas eerlijk gezegt is het groot genoeg voor een konijn niet voor 2 honden, ze hebben geen schuilplaatsje dus al het regent zitten ze er recht in, en de meeste honden houden helemaal niet van regen en zij ook niet. hij heeft de groenendaeler mee genomen want hij heeft dringend een medische check up nodig, morgen ga ik alvast zijn nagels laten bijknippen, hij durft hier binnen amper rond te lopen door evenwichtsgebrek , zijn voetkussentjes raken amper de grond nog, beeld zelf eens in als onze nagel te lang zijn hoe lastig en pijnlijk dit kan zijn door de druk in onze schoenen, denk dan eens hoeveel last hij ervan moet ondervinden bij elke stap dat hij zet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kind is gezond, het is gewoon die garage die er zo ranzig bijlag, mijn partner zegt dat die intussen is opgekuist, het is niet dat het kind daar veel loopt maar een micro-organismen breiden snel uit, er is geen sprake van verwaarlozing van de kinderen het zijn geen slechte ouders, het zijn slechte baasjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja kan zijn maar zoals er benoemt word dat de baasje de honden bij de kinderen laten en die er bang voor zijn is niet zo fijn. en het kind zijn kleren word daar gedroogd is ook niet fris en als ze daar kan komen in die uitwerpselen is t niet hygienisch en niet veilig met al t gaas en andere dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vastleggen op beeld en rapport van de dierenarts zijn bevindingen vragen. zijn pezen zijn overbelast door de rare stand. je maakt een goede kans om ze aan te klagen met deze bewijzen. melding maken bij jeugdzorg is ook niet verkeerd. ik denk dat deze mensen helemaal geen levend wezen waard zijn.
ik kan me hier vreselijk kwaad over maken zeg. bah!!!
Lastige kwestie!
Je wilt je schoonouders denk ik niet zomaar beschuldigen van verwaarlozing. Wat je hier beschrijft, komt op mij wel over als verwaarlozing. Honden hebben ruimte nodig, en tussen de eigen uitwerpselen leven kan vele ziektes veroorzaken.
Ook de klitten die de hond heeft zijn een teken van verwaarlozing, klitten gaan na verloop van tijd pijn doen.
Nalatigheid in veterinaire zorg is ook een vorm van verwaarlozing, dus de hond zou eigenlijk naar de dierenarts moeten.
Je kunt proberen nogmaals met je schoonouders te praten. Of misschien is dat een goede taak voor je man/vrouw. Het zijn tenslotte zijn ouders. Je kunt daarbij aangeven dat je je zorgen maakt om de dieren, omdat je zoveel om ze geeft, precies zoals je hier verwoordt. Misschien hebben je schoonouders helemaal niet door dat het niet goed is hoe ze nu met de honden omgaan!
Als de zaak echt escaleert, kun je ook nog contact op nemen met de dierenbescherming om een melding te doen.
Op de ssite hieronder staat nog wat informatie over verwaarlozing, en het meldnummer van de dierenbescherming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze hebben vroeger wedstrijden gespeeld met de groenendaeler , dus ze weten wel wat er onder een verantwoordelijke verzorging begrepen word. de honden gaan naar geen dierenarts, want de groenendaeler ( hij is ook de oudste van de 3) heeft een zeer slechte mondhygiene, gebarsten kiezen, die vieze rottende vislucht, al dat tandplak is toch niet normaal, toen wij hem nog mochten ophalen kreeg hij van ons wat verzorging voor zijn tanden, wij borstelde hem en knipte al die klitten uit zijn haar, ook al de stront die in zijn haar van zijn achterwerk plakt. ik mag me niet voorstellen wat er met de hondjes zou gebeuren moesten wij er niet naartoe omkijken. maar het is natuurlijk niet simpel want het zijn nog altijd officieel hun honden en niet de onze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig inderdaad!
hebben ze misschien financiele problemen waardoor ze de dierenarts niet meer kunnen betalen? Kun je dat misschien met ze bespreken?
Als ze weten wat onder verantwoordelijke verzorging begrepen wordt, zien ze neem ik aan ook dat het nu niet goed gaat met de hond en zijn tanden.
Zoals ik al zei, nalaten van veterinaire zorg valt onder verwaarlozing/ mishandeling. En als de tanden van de hond er zo slecht aan toe zijn heeft hij zeker een dierenarts nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh dat is ook een punt van nalatigheid. bij een hond kan dat ook nog eens hartproblemen geven en als je aan kan tonen dat ze wel degelijk beter weten kunnen ze het daar in ieder geval niet op gooien.
zoveel mogelijk vastleggen is mijn advies, als jij de honden verzorgd kan je anders niet aantonen dat het zo hoognodig was en jullie het gedaan hebben. alles op zeker spelen dus! succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neen financieel zitten ze goed, ik begrijp hun niet! maar allesins bedankt voor de tips!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees hierboven dat je geen moeite zou hebben met het doen van een melding, fijn!
Succes ermee, en goed dat je zo aan de dieren denkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die dieren hebben er niet voor gekozen om zo'n leven te moeten leiden, en ik ben zeker bereid om een melding te doen! mijn partner heeft net de hond gaan halen met grote discussie en ik laat morgen alvast zijn nagels bijsnijden want de hond durft hier binnen bijna niet meer te lopen door gebrek aan evenwicht hij staat amper nog op zijn voetkussentjes door die veel te lange nagels, ook van de tanden heb ik foto's getrokken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed werk! echt alles vastleggen want de documentatie kan een heel belangrijk stuk bewijsvoering worden in dit verhaal.
Nalatigheid van honden bestaat niet. Je kunt van een hond niet zeggen dat hij nalatig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jeetje wat een verhaal! dit is zeker weten een verwaarlozing!!! waarschuw de dierenbescherming/dierenambulance. het klinkt naar en vervelend maar het is t beste voor de honden! je kan als je wilt een van de honden adopteren of laat ze allemaal in een ander huis plaatsen. ze moeten daar sowieso weg... het is niet goed voor hen...

suc6