Waarom toonden mijn katten geen interesse meer in hun grootste kameraad-kat zodra die dood was?

Dit is mij nu 2 keer gebeurd. Eerst had ik 2 broers (katten) die altijd met elkaar optrokken. Op een dag rende de ene voor mijn huis tegen een rijdende auto op en was op slag dood. Ik zette zijn broer bij hem om afscheid te nemen, maar hij was totaal onverschillig en onaangedaan. Dan had ik 2 katten uit het assiel die goed met elkaar konden opschieten. De ene lag ineens dood in de struiken bij een school hier in de buurt, kreeg ik van de dierenambulance te horen. De andere leek hem totaal niet te missen. Wel heb ik later van de buurman gehoord dat de nu dode daar bij zijn leven vaak op bezoek ging. De nog levende is een heel schuwe kat die zich alleen door mijn man en mij laat aanraken en zeker niet bij iemand anders naar binnen gaat. Na de dood van zijn compaan is hij een tijdlang steeds bij de buren gaan kijken of z'n vriend daar was.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk omdat ie dood was en dus niet meer interessant.

Zelf ook al vaak meegemaakt met katten en honden en volgens mij moeten we menselijke emoties niet allemaal projecteren op dieren. Katten zijn denk ik sowieso einzelgangers die anderen gedogen. Een hond heeft een baas en een kat personeel.

Ik he b wel eens 2 kameraad katten meegenomen naar een huisje van centerparcs en in dat nieuwe territorium waren ze ineens niet meer zo vriendschappelijk.

Een moeder hond heb ik ook al eens een dode pub zien leegeten; dat getuigt toch wel van andere emoties dan mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat dit voornamelijk komt omdat katten van nature geen groepsdieren zijn, en daarom waarschijnlijk toch minder binding krijgen met individuen om hen heen. Als ze samen zijn kunnen ze prima (of totaal niet) met elkaar omgaan, maar als ze alleen zijn redden ze zich ook zonder problemen.

Ook als jij er niet bent zal de kat zichzelf waarschijnlijk probleemloos redden, als je hem niet in huis opsluit. Ze komen zelf aan eten en dergelijke (hoe vaak hoor je niet van katten die thuis komen met vogels en/of muizen?), het zijn heel zelfstandige dieren. Ik denk dat dit de voornaamste reden is waarom ze er zo koel mee om kunnen gaan. Is volgens mij alleen een kwestie van wennen voor zo'n beest, maar dat zal redelijk rap gaan.

Maar goed, ik ben geen dierenpsycholoog, dus ik kan er naast zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om het moment dat een kat overlijd hoeft de andere kat maar 1 snifje te ruken dat het zo is en heeft geestelijk al afschijt genomen. en is er klaar mee.
sommige katten kijken nog een tijd uit het raam of het beestje al terug komt. neerleggen in de kamer in een mandje zodat de andere kat het goed doorheeft helpt wel. ik denk dat ie gewoon gelijk wit hoe laat het was en het erbij gelaten heeft. dieren verliezen in de natuur heel vaak een belangrijk iemand.
kijk naar leeuwen. als een welp vermoord word door pa de leeuw kiest de moeder om gelijk met de levende mee te gaan, ze zal het kind hoopvol een tik geven van loop eens mee. maar als dit niet gebeurt laat ze het gewoon achter. dieren rouwen gewoon niet net als mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenning gaat ook d.m.v. geuren, wat dood is ruikt anders, dus is het er niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft het gewoon te maken met instinct. Een kat vertrouwt daar meer op en staat nog veel dichter bij de natuur dan wij. En die redeneert dus dat het de normaalste zaak van de wereld is dat ze doodgaan...