Waar kunnen kleine waterschildpadjes opzitten ?

ik heb 2 kleine waterschildpadjes van een cm of 10 ! ze hebben nu een kleine turtle dock maar dat zoek ik dus niet ! maar ze kunnen niet ergens op klimmen er moet wel een gedeelte in het water zijn. Het gaat dus om iets wat in het water drijft en een gedeelte onder water is zodat er er op kunnen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Plaats een grote kei die net een stukje boven water uit steekt, wel onder de lamp he,voor de warmte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kei kan het schild beschadigen, helemaal als ze groter en zwaarder worden (schildrot helemaal als het water vies is kan dat snel gaan) en groeien doen ze zeker!!! zowel water (thermostaat) als lucht moeten op temperatuur zijn en niet te veel verschillen onderling. bij een lamp heeft uv B de voorkeur, maar niet teveel en in de winter het aantal uren terugbrengen. die van mij (roodwang afdankertje van iemand anders) is 40 cm geworden (schild, niet totale lengte) en zat in een enorme bak met eheim pomp (schooiende mega vervuilers en nog happig ook!) :) vaak gaan ze voor die tijd al dood, van de hand (of in de sloot) omdat het toch allemaal wat teveel gaat worden voor de eigenaar.
hopelijk is dit hier niet het geval. :))
Een stuk drijvend schors. Kun je ook wel in speciaalzaken kopen. Ziet er ook nog wel leuk uit. Lampje erboven vinden ze lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet erg mooi om te zien maar uiterst effectief is een landgedeelte van glas dat net boven het wateroppervlakte hangt los op 2 aluminium hoekprofielen* die tegen de voor en achterwand zijn gelijmd. De opstap kan bestaan uit geplastificeerd volieregaas, nog beter: kunststof roostergaas wat bij de bouwmarkt verkocht wordt tegen blad in de dakgoot.
Deze constructie gaat niet ten koste van de bakinhoud en is goed schoon te houden. De lamp moet een deel van dit landgedeelte beschijnen zodat de schildpadden er onder kunnen en niet moeten. Ze hebben de ene keer meer behoefte aan een hoge (80 C plaatselijk) temperatuur dan een andere.
Opgestapelde stenen nemen veel ruimte in beslag en zijn vaak verzamelplaatsen van voerafval en poep.
Drijvend kurk moet vastgemaakt worden zodat het zonnebad onder de warmtelamp geen toevalligheid wordt.
Een kurken eiland is voor een schildpad niet makkelijk te beklimmen, ze kunnen zich niet met de achterpoten afzetten.

Algemeen: voor een waterschildpaddenbak geldt dat hoe beter en makkelijker de bak schoon te houden is des te langer je plezier blijft houden aan deze diersoort.
De ervaring leert dat het merendeel van de waterschildpadden na enige tijd het veld moeten ruimen door stinkende onderkomens, terwijl dat niet had gehoeven.

*Oh ja, gebruik voor de ophangstrips geanodiseerd aluminium hoekprofiel en siliconenkit van een goed merk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
80C? das schildpadsoep!!!!
vraag me af waar de link is naar deze info, is het een kooksite :) leuk span heb je, 2 mannen en 1 zaagrugdame?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Eucalypje, 80 graden Celcius is als luchttemperatuur niet bijzonder hoog!
Ter vergelijking: wij als mensen zitten rustig in een sauna die wel 110 C kan worden. De luchtvochtigheid zorgt ervoor dat we er uit vluchten zodra er te veel vocht (water) wordt toegevoegd. (bijv boven de 80%)
Een watertemperatuur van boven de 40 graden kunnen wij, maar ook waterschildpadden niet verdragen.
De foto is gemaakt van één van de 6 quarantainebakken van ons opvangcentrum.
Helaas hebben we opgeteld op dit moment meer dan 90 schildpadden zitten die ooit aangeschaft werden en daarna gedumpt, afgestaan of gevonden en daarna bij ons gebracht werden.
Onze slogan: waterschildpadden: bezint eer je begint!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel voor je info! (terwijl ik je toch wat aan het plagen was, mijn excuus) ik schrik van het aantal paddo's in de opvang, moet je nagaan wat er in de sloten zwemt omdat het mensen teveel werk is om een fatsoenlijk onderkomen te zoeken voor hun dier en er is meer opvang voor deze dieren...
de schildpad die ik had stond naast een container in een minibakje met 3 goudvissen, veel te weinig en ranzig water (dier zat er klem in, ze kon de vissen dus never nooit te pakken krijgen anders waren ze er niet meer) ik had het water rond zo'n 25 graden, en de temp van de lucht onder de lamp rond de 34 graden. heeft de roodwang dame het dan koud gehad bij me? (ietwat schuldige blik met terugwerkende kracht)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, we vangen al 36 jaar schildpadden op, we zijn wat gewend hoor!. Nog even 2 hardnekkige misverstanden rechtzetten: de meeste waterschildpadden komen uit gematigde zones en zijn niet tropisch.
De watertemperatuur mag kamertemperatuur zijn, verwarmingselementen zijn vooral goed voor de verkopers ervan. De omgevingstemperatuur ligt dan al gauw een paar graad hoger, wil de schildpad echt zonnen moet hij dus onder zo'n warme lamp kunnen kruipen. Jouw schildpad had het dus eerder te warm dan te koud. Normaal gesproken zijn waterschildpadden aaseters en niet in staat een levende vis te vangen. Vooropgesteld dat de vis gezond is en niet zover doorgefokt is dat hij niet snel genoeg kan weg zwemmen (sluierstaat, hemelkijkers, enz.)
De weinige echt jagende waterschildpaddensoorten kom je normaal gesproken niet gauw in een gemiddelde dierenzaak tegen. (Matamata, alligatorschildpadden enz.)