Omdat het zijn/haar natuur is om te jagen op alles wat ze zien bewegen. De kat doet het niet omdat hij/ zij honger heeft als het een huiskat is, want dan krijgt hij gewoon eten. Is het een zwerver of wilde kat dan zal hij/zij jagen om eten te vangen en ze dus wel opeten.
Onze kater is al 13 jaar oud en jaagt nog steeds op alles wat hij ziet, al is het een miertje. Zolang het beweegt is hij bezig het beestje uit te putten. het lijkt alsof hij ermee wil spelen, maar in feite is het de drang om het beestje uit te schakelen door het te vermoeien. Zo doet hij het met kikkers, muizen, vogels, torretjes enz. zodra het beweegt en weg wil lopen, moet hij het tegenhouden.
Het is gewoon een natuurlijke drang die een roofdier nu eenmaal in zich heeft. Onze kater eet een muis meestal wel op. Ik denk dat hij het als een beloning ziet en niet omdat hij honger heeft. Het is voor hem iets speciaal lekkers omdat het diertje nog warm is en voor hem lekker vers ruikt. Ja, als je meestal ingepakt/-blikt vlees krijgt, is het voor hem misschien wel een feestmaal.:)

Toegevoegd na 7 minuten:
Gisteren nog, had onze Felix net gegeten en ging dus naar buiten. Na 15 min. kwam hij naar me toe , sprong op tafel en legde een grote rat op mijn toetsenbord neer.
Waar hij die vandaan had is mij een raadsel, want het was de eerste keer dat ik zo`n beest in het echt zo voor me zag liggen, laat staan ooit tegengekomen ben. Ik wist niet dat ze zulke lange tanden hadden! Brrr. Felix was maar wat trots en ging luid spinnend met zijn voorpoten op mijn schouder staan om me in mijn nek 'kopjes' te geven. Zijn manier om duidelijk te maken dat hij een knuffel verdiend heeft! Zo beloond hij mij ook af en toe met een lekker hapje. :P
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat noem ik lefhebben van jou kat, Woon je in een dorp of stad? Waarschijnlijk bij een sloot met water. Waarschijnlijk was de rat al ziek of heeft muizen of rattenvergif gegeten. In dit geval worden ze traag en heeft een kat er geen moeite mee om hem te doden. Ik woon op het platteland en katten eten alles op behalve de kleine veldmuisjes, deze doden ze wel maar eten ze niet op.
amc
13 jaar geleden
Ik woon vlak bij de duinen, het circuit en het strand. In Zandvoort en dat is een dorp. Er is geen sloot in de buurt maar wel veel 'sociale' mensen die de behoefte hebben om de vossen en herten die hier door de tuinen en straten lopen ( vooral 's nacht) van eten te voorzien helaas. Dat lokt waarschijnlijk ook ander gedierte. Ik denk niet dat er mensen rattengif strooien, want ze komen hier normaliter niet voor. In mijn straat hebben de meeste mensen een kat om de wel talrijke muisjes ( vanwege de duinen) te bestrijden en moet iemand het niet in zijn hoofd halen om muizengif te strooien. Ja, in onze straat is nog wel sociale controle en iedereen kent elkaar. Het is misschien niet de norm, maar ik ken hier verschillende katten die de muisjes hier vangen én opeten. Waarschijnlijk toch verschil van smaak tussen platteland en badplaats?:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verwacht toch dat de rat ziek was,anders had uw kat de rat echt niet gevangen. maar hiervoor krijg je van mij toch het beste antwoordwant uit de antwoorden kan ik geen peil trekken. gr arke.

Andere antwoorden (5)

Die van mij eet ze gewoon op hoor, t ligt aan de kat of hij ze opeet of niet. Meestal wil een kat gewoon een speeltje hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zullen wel geen veldmuizen zijn maar gewone muizen. Veldmuizen worden bijna nooit opgegeten wel doodgemaakt of om mee te spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leven er in een weiland dan gewone of veldmuizen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een weiland of op een akker leven verschillende muizen.
Mijn kat neemt ze mee naar huis en legt ze voor de deur neer, schijnt zo te zijn dat ze het dan als "cadeautje" voor je meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het jaaggedrag van katten is aangeleerd. Jonge katten zien bij hun moeder hoe ze een muis of mus moeten vangen. Pas als ze het gezien hebben, kunnen ze het later zelf ook. Eerst is jagen een spel. Door veel oefenen en fouten maken leert een kat de kunst. Wanneer een kat het jagen niet als kitten heeft geleerd, zal hij later nooit muizen vangen, zelfs niet als hij geen eten krijgt. Katten die voldoende te eten krijgen, gaan soms toch op pad. Vervelend is, dat ze hun prooi niet vaak dood maken. Dat doen ze waarschijnlijk omdat ze het zo' n leuk spelletje vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als onze Siamees een nest jongen had van 5-6 weken, kwam ze altijd met levende veldmuisjes aandragen. Die werden dan in de hoek gebracht waar het kattennest zich bevond (in de huiskamer).
Dan begon de "jachtschool" voor de kleintjes. De muisjes waren al wat immobiel gemaakt door het moederdier, zodat ze er niet bij de eerste kans weer vandoor konden gaan.

Het klinkt misschien grof, maar we hebben de natuur hier zijn gang laten gaan en het spel gadegeslagen. Prachtig om te zien hoe moederpoes op een kleine afstand het geheel zat te bekijken. De jongen hebben dat schijnbaar nodig om evenwichtige grote katten te kunnen worden.

Al hebben ze dat in het latere leven niet meer nodig omdat wij hun eten aandragen, de jacht zit zo in hun genen verankerd, dat is er niet meer uit te branden.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewone normale muizen eet elke kat op. Maar veldmuizen zijn iets kleiner , hebben waarschijnlijk een andere geur, en deze muizen hebben ook een spitser bekje. Bij ons noemen wij het veldmuizen maar op andere plaatsen misschien spitsmuizen. dit zou kunnen zijn.
Ivana
13 jaar geleden
De gewone muizen at ze ook niet op, maar bracht ze naar mij als geschenkje wanneer ze geen jongen had.
dat is wel grappig, kort geleden stelde ik ongeveer dezelfde vraag. Onze kat eet namelijk wel de veldmuizen maar niet de huismuizen. Die vangt ze en laat ze thuis weer lopen. Als jou kat ander muizen dus wel eet zal het vast een kwestie van smaak zijn. Dat was precies het antwoord wat ik ook kreeg van iemand. Als ze helemaal geen muizen eet die ze vangt doet ze dat alleen om het spel. Ze zal vast genoeg te eten krijgen en dus hoeft ze het niet te eten, misschien brengt ze hem jou als voedsel, zo van ik heb genoeg gegeten, deze mag jij, heb ik voor jou gevangen. Eet maar lekker op ;-)