Moet ik mijn katten opnieuw volledig ontwormen?

Ik ben mijn 2 katers het afgelopen jaar vergeten te ontwormen. Een jaar geleden heb ik ze gekregen en heb ze toen wel een ontwormingskuur gegeven maar de 3 maandelijkse tabletjes ben ik vergeten. Wat moet ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Ik zou zeker aanraden regelmatig je katten te ontwormen.

Wat ik zou adviseren, omdat je dan meteen je katten ook ontvlooit hebt, is om Stronghold te gebruiken. Helaas werkt Stronghold maar tegen een type worm. De andere, wel een voorkomende worm, kun je met een pilletje te lijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als je buitenkatten hebt, die ook nog wel eens een muisje verschalken, kan het geen kwaad je katten te ontwormen.
als je binnenkatten hebt zou ik het niet doen.
mijn binnenkatten ontworm ik nooit.
Rieneke1
14 jaar geleden
Het ontwormen gaat via een korte kuur. Die kan je bij de dierenarts halen, maar waarschijnlijk ook bij de dierenwinkel. Je volgt in beide gevallen de bijsluiter en dat is alles.

Ik ontworm onze kat niet (komt wel in de achtertuin), maar let wel op de ontlasting die ik uit de kattenbak vis.

Het is niet zo dat je de medicijnen elk jaar moet herhalen en dat als je ze vergeet het niet meer werkt. De wormenkuur dood (medicinaal) alle wormen in het darmstelsel op het moment van de kuur.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik kan hier verschillende bronnen plakken, maar in het algemeen zullen fabrikanten van de middelen aanraden het 4 keer per jaar te doen, dierenartsen regelmatig en bij katteneigenaren hangt het van hun portemonnaie af.

Ik wil beslist niet beweren dat ontwormen zinloos is (integendeel, bij besmetting is het echt nodig), maar kijk ook goed zelf naar de gezondheid van de kat, de vacht en de ontlasting na. Ontworm als het echt nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou buitenkatten zeker regelmatig ontwormen , hoe vaak dat moet hangt van het middel af . Overigens wil vrolijkheid en een glanzende vacht niet alles zeggen , dat hangt weer van het soort worm af . Vertrouw maar het meest op het advies van een dierenarts !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als nog ontwormen, het zal geen ramp geweest zijn dat je het een keer vergeet.

Toegevoegd na 1 dag:
binnen katten moeten wel ontwormt worden, ze eten immers insecten. En als je een hond op visite krijgt met wormen of vlooien kan er volgens mij ook besmetting plaatsvinden als die zo op de grond gaan zitten. (klinkt mischien raar een hond op visite, maar het kan wel). dus ik ontworm, ontvlooi zeker mijn kat. Inenten moet altijd volgens mijn dierenarts, tenzij je zelf nooit buiten komt. (onder de zolen kun je veel mee naar binnen nemen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het algemeen geldt dat u nooit moet proberen een kat te ontwormen zonder uw dierenarts te raadplegen; sommige dierenartsen zijn echter van mening dat preparaten met piperazine veilig genoeg zijn om te worden gebruikt tegen spoelwormen, als de gebruiksaanwijzijng zorgvuldig wordt opgevolgd. Middelen tegen wormen kunnen echter fataal zijn als er te veel van wordt toegediend, of als ze aan erg jonge of zieke katten worden gegeven aan een kat die helemaal geen wormen blijkt te hebben. Na een veterinair onderzoek van een faecesmonster, zullen het middel dat wordt voorgeschreven, de dosering en het aantal behandelingen afhangen van het soort worm en van de leeftijd, het gewicht en de algehele gezondheidstoestand van de kat.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een duur advies. je kat ontwormen mag altijd hoor. Alleen het merk Exel is echt slecht, verder kun je het heel verantwoord zelf doen. als iedereen naar de dierenarts ging alvorens zijn dieren te ontwormen, dan zou de dierenartsenpraktijk echt helemaal bomvol zitten.