hoe krijg ik mijn kat aan het eten, en krijg ik haar 's nachts stil?

Het gaat om een poes van bijna 1 jaar oud.
Toen ze 9 maanden was kwam ze bij ons wonen en in het begin at ze normaal maar opeens heeft ze besloten om amper te willen eten. Ze eet dus wel maar niet voldoende op een dag. We doen al van dat natvoer door haar brokjes heen, maar dit werkt ook niet en van merk voer veranderen ook niet echt.

Daarnaast hebben wij nog een probleem.
Omdat ze nog niet gesteriliseerd is mag ze nog niet naar buiten. Maar nu heb ik haar een tijdje terug aan een lijntje naar buiten gedaan een paar dagen, waarschijnlijk vond ze dit zo leuk dat ze nu 's nachts ook naar buiten wil. Ze zit dan te miauwen voor de deur naar buiten en krabt ook tegen de deur aan. Aangezien we in een caravan wonen is dit heel irritant omdat we haar goed horen en dus elke nacht wakker worden. We kunnen haar dus ook niet ergensneer zetten waar we haar niet horen, helaas

Hoe kan ik deze 2 problemen oplossen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dat niet willen eten zou ik even de dierenarts laten kijken. Misschien heeft ze pijn in het gebit, een ontsteking of zo.

Het beste antwoord

Omdat je poes (nog) niet gesteriliseerd is, denk ik dat ze, gezien de tijd van het jaar, gewoon krols is/wordt en ze wil op vrijersvoeten. Aangezien katten nachtdieren zijn, wil ze er dus 's nachts op uit. Je poes is aan het puberen/volwassen worden en daar komt waarschijnlijk ook haar (waarschijnlijk overgaande) gebrek aan eetlust vandaan. Ik heb een ongecastreerde kater en die komt soms dagen niet thuis in het voorjaar. Maar als je geen kleine katjes wilt, zou ik haar toch maar laten steriliseren. Volgens mij kan dat wel als ze een jaar oud is. Als je dat te drastisch vindt zou je de poezenpil kunnen overwegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je poes is al even oud genoeg om gesteriliseerd te worden, laat dit zo snel mogelijk doen. Iedere keer dat ze krols wordt zonder dat zwangerschap volgt, vergroot het risico op gezondheidsproblemen op latere leeftijd!

Wat betreft het eten: dit is typisch zo'n gedragsverandering waarmee je even langs de dierenarts moet. Zo snel mogelijk. Als een kat (vrijwel) niet eet, ligt al héél snel het risico van leververvetting op de loer, bovenop het waarschijnlijke gezondheidsprobleem dat haar gebrek aan eetlust veroorzaakt. Niet mee wachten dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mogelijk eet poes weinig omdat ze krols is, maar een check-up voor de castratie kan zeker geen kwaad, dikke plus!
Het is goed mogelijk dat je kat verstopt zit door een haarbal.
Even naar de dieren arts nu.
In het vervolg kan je het meestal redden als je zodra je merkt dat je kat minder gaat eten wat malt (tegen haarballen) geeft. Gewoonlijk gaan ze dan in een dag weer eten.