Vanaf welke leeftijd mogen jonge konijnen een beetje groenvoer hebben?

Sinds een dikke week ben ik nu trotse eigenaar van een tweetal jonge konijnen. De dierenwinkel meldde me dat ze de eerste zes maanden absoluut geen groen voer mogen hebben.
Nu weet ik dat de dierenwinkel niet altijd het beste advies voor dieren heeft (ik kan me herinneren dat iemand hier op GV zelfs meldde dat je voor echt advies juist niet naar de dierenarts moet gaan).

De laatste keer dat ik een jong konijn had (meer dan 10 jaar geleden) zat het beestje binnen 3 maand al aan het groenvoer, her diertje is bijna 10 jaar geworden, maar had wel regelmatig last van diarree. Later las ik dat diarree samen kan hangen met groen voer, vandaar dat ik besloot de expertise van de GV'ers maar eens aan te spreken.

Hoe oud moeten ze zijn voor ze een klein stukje groen voer mogen hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een schatjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@EvaR: zie je nu al dubbel, er staat er slechts één op de foto. Er is er ook maar één overmatig geïnteresseerd in eten...
Haar zusje lijkt op haar, alleen iets meer bruin in zijn witte borst.

Het beste antwoord

Je kan ze gerust al groenvoer geven hoor.
in de natuur zouden ze ook al snel rond gaan knabbelen. Begin met kleine stukjes en met soorten groente/fruit die een relatief lager gehalte aan water hebben en een hoger gehalte aan vezels. Een stukje wortel bijvoorbeeld of paardenbloemblaadjes.
Geef (nog) geen sla, komkommer, appel e.d.
Met een klein stukje bedoel ik ook echt klein, denk aan het topje van je duim.

Als een konijn regelmatig diarree heeft of lijkt te hebben, kan het ook zijn dat ze teveel bixvoer krijgen. Een konijn eet in de ochtend zijn/haar zachte ontlasting op om deze nogmaals te verteren. Bij een te groot aanbod aan bix, laat het konijn die zachte ontlasting liever staan voor het gewone voer.
Kijk op de verpakking van je bix en geef een afgepaste hoeveelheid per dag.
NB Je geeft toch wel bix, waar alles inzit? En niet van dat gemengde voer met vrolijke kleurtjes?! De meeste konijnen zullen dan namelijk selecteren wat ze lekkerder vinden en zo ongemerkt een tekort oplopen aan voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb niet veel verstand van konijnen maar als je een dier jongs af aan gewend maakt om groen voer te eten is zij dat gewend het kan zijn dat je je vorige konijn mis te waterig groen gaf daarvan kunnen ze idd aan de diaree gaan. Ik zou zeggen kijk of ze het lusten met een klein stukje en geef ze niet al te veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij na een maand of 3, en langzaam aan beginnen met kleine stukjes, en dan steeds uitbreiden.
Zo hebben wij het vorig jaar gedaan en hier geen enkel probleem gehad. Nu zijn de cavia en het konijn hier de grootste afnemers van onkruid (vooral paardebloemen en duizendblad)
En wij hebben inderdaad niet echt geweldige ervaringen met advies van de dierenwinkel. Die preken toch gauw een beetje voor eigen parochie.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ben even verder gaan kijken. Jonge konijnen schijnen al vanaf een week of 4 met hun moeder mee te eten, ook groenvoer. Dus het mag wel eerder, maar heeeeeeel rustig opbouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, het is soms schokkend hoe weinig medewerkers van een dierenwinkel soms weten over de dieren die ze verkopen. De laatste keer dat ik in een dierenwinkel vroeg waar het caviavoer stond, wees dat meisje doorleuk naar de konijnenkorrels!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo erg was het bij ons nog net niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't is triest.
Ik hoop alleen nog maar even dat ze de geslachtsbepaling wel goed hebben gezien :)
Anders heb ik binnenkort wel heeel veel voer nodig.
Wat een lieverd!
Ik heb ook 2 konijntjes die onderhand bijna een jaar oud zijn. We hebben ze vanaf een maand of 3 al wel wat groenvoer gegeven, maar wel steeds kleine hoeveelheden zodat je kan zien hoe de beestjes erop reageren. Als ze daarna aan de diarree raken zou ik het even rustig aan doen met het groenvoer, maar af en toe een paar blaadjes sla kan echt geen kwaad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HOOI, HOOI EN NOG EENS HOOI

Het basisvoedsel van konijnen is hooi, hooi moet er altijd zijn. Hooi is om verschillende redenen het belangrijkste voedsel voor een konijn:
1. Het bevat vrijwel alle voedingsstoffen die een konijn nodig heeft en zorgt voor een gezonde darmflora.
2. Hooi wordt snel door de darmen gevoerd, dat is belangrijk voor een konijn want hierdoor krijgt hij een goede darmwerking, met weinig kans op verstoppingen.
3. Doordat een konijn de hele dag op hooi kauwt, slijten de kiezen goed af en is er minder kans op haken aan de kiezen. Doordat de kiezen goed afslijten, slijten ook de voortanden goed af.
4. Het kauwen op hooi geeft een konijn wat te doen. Ook stress reageert een konijn af door op hooi te kauwen.

Een handje hooi per dag is dus niet genoeg, hooi moet dagelijks in ruime mate gegeven worden. Een konijn moet 24 uur per etmaal hooi kunnen kauwen.
Is het hooi allemaal opgegeten, dan moet het direct weer aangevuld worden met een nieuwe pluk hooi, ook al is de dag nog niet om. Wees met hooi nooit zuinig!
Je kunt beter niet kiezen voor de pakjes stijf geperste hooi .

GROENTE OPBOUWEN!

Als je een jong konijn na een paar dagen (of weken) groente wilt gaan geven moet dat opgebouwd worden. Opbouwen is heel belangrijk om diarree te voorkomen. Het opbouwen van groenvoer gaat als volgt: de eerste dag 1 stukje (bijvoorbeeld) andijvieblad ter grootte van een postzegel. De keutels van de volgende dag afwachten. Als die rond en stevig zijn, kan die dag een stuk andijvieblad ter grootte van twee postzegels gegeven worden. Weer de keutels van de volgende dag afwachten, als die goedblijven de groente verdubbelen.

Als de keutels goed blijven kunnen nieuwe groenten toegevoegd worden, op dezelfde manier, één voor één introduceren en de keutels afwachten. Zodra de keutels zacht worden is dat een teken dat de laatst toegevoegde groente (nog) niet verdragen wordt, die groente niet meer geven. Na verloop van tijd kun je opnieuw uitproberen of je konijn een heel klein stukje van deze groente verdraagt. Worden de keutels opnieuw zacht, dan deze groente nooit meer geven, je konijn verdraagt het niet.
Als je groenvoer niet op deze manier opbouwt, maar je geeft het ineens en in te grote hoeveelheid, dan kan je konijn heel erg aan de diarree raken. Vooral jonge konijntjes kunnen hier razendsnel aan sterven.
LET OP: Het opbouwen van groenvoer is ook belangrijk voor een oud(er) konijn dat geen groenvoer gewend was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat hooi verhaal ken ik.
Deze beestjes eten goddank hooi, mijn vorige, eigenwijze beest vond hooi niet lekker... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd, als de keutels niet zacht worden, is het goed!
Worden de keutels wel zachter, meteen stoppen.
geef je konijntje maar heel soms groen voer van te veel groen voer kan je konijn diarree krijgen en kan het erg ziek worden je kan je konijn het beste korreltjes geven en hooi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt jonge konijnen vanaf het moment dat zij biks (brokken) eten al rustig laten wennen aan groenvoer. Mijd tot een maand of vijf de groentes die erom bekend staan sneller voor gasvorming te zorgen, zoals sla. Bouw alles rustig op, en let erop dat je alleen veilige groentes geeft zoals komkommer, andijvie, witlof, rucola, bleekselderij, wortelloof en paprika.
een jaar geleden