hebben honden en katten emoties?

dit is een vraag buiten die vraag: kunnen ze ook een hond of kat meer mogen dan een andere hond of kat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me wel toch.. mijn hond was altijd zielsgelukkig als ik de kamer in liep ;) toch een emotie leek het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Same here ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een soortgelijke vraag... Bronnen:
- http://www.goeievraag.nl/vraag/dieren-emoties.93374

Het beste antwoord

Jazeker kennen ze emoties. Ik had 2 katten die dikke vrienden waren. De ene was hondsbrutaal ;-) en de andere schuw. De brutale ging bij altijd bij de buurman naar binnen en daar zelfs op de bedden slapen. De schuwe ging nooit bij iemand naar binnen en zat alleen maar af en toe bij de buurman op het terras als er niemand was. De brutale werd doodgereden en na een paar dagen wachten ging de schuwe bij de buurman naar binnen om zijn vriend te zoeken. Hij heeft alle kamers geïnspecteerd. Dit heeft hij enkele keren herhaald tot hij er zeker van was dat de ander daar ook niet was.

Dierenvriendschappen of antipathie bestaan ook dus op dat terrein hebben ze ook emoties. En hoe blij zijn je dieren niet als je van vakantie thuis komt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
achgos wat een verhaal, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schuwe is nu ook dood Rieneke, eind december. De hond van 2 huizen verder haatte hem en kwam iedere dag tegen hem blaffen en hem uitdagen, maar hij stoorde zich daar nooit aan en was absoluut niet bang voor die grote hond. Die hond komt nog steeds iedere dag blaffen en staat dan verwachtingsvol naar binnen te kijken. Ik heb hem al honderd keer verteld dat Moos er niet meer is maar hij snapt het niet. Wat moet ik met die hond aan Rieneke? ;-)
Rieneke1
13 jaar geleden
bah dan word je wel steeds met je neus op je verlies gedrukt :s
wist je dat ik ook een moos heb, gered van de verdrinkingsdood?
wat betreft de hond, dan moet je bij nieuwsgierig of bij ivana zijn, van honden heb ik geen kaas gegeten ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik wist dat jij ook een Moos hebt, leuk. Mijn man heeft al aangekondigd dat als we weer katten nemen ze weer Moos en Rumen moeten heten. Het wordt een traditie bij ons :-)

Andere antwoorden (6)

Ze zeggen van niet, maar ik denk dat ze wel degelijk emoties kennen. En op de ene hond reageert mijn hond anders dan de ander, maar dat komt denk ik ook door de lichaamstaal van de andere hond, waardoor ze elkaar "niet mogen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn "de deskundigen" het niet over eens.

Maar als ik uitga van bijvoorbeeld de emotie "blij", dan zie ik mijn hond toch echt geregeld heel blij buiten rennen. Vrolijk, gek doen, ik zie blijheid in zijn ogen. Of is dat mijn interpretatie?
Bij de emotie "boos": als de lichaamstaal en wat misschien nog meer van een andere hond hem niet aanstaat, dan zie ik toch echt een hele boze hond, met de haren overeind en de tanden bloot.... boze groene ogen...of is dat mijn interpretatie?

Toen de roedelleider van de hond van mijn ouders was overleden heeft de hond nog zeker 2 weken lopen zoeken. Vraag is dan: waarom?
Miste hij de roedelleider, dus miste hij leiding? Had hij verdriet? Miste hij de persoon? Voelde hij een gemis?

Ook in de natuur: bijvoorbeeld een moeder aap, die haar dode jong dagen met zich meedraagt. Waarom doet ze dat?

Zo jammer, dat we dat niet kunnen vragen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw! mooi uitgelegd, zeg!
Ivana
13 jaar geleden
Het is allang bewezen dat honden emoties kennen. Honden kunnen ook zwaar depressief zijn en dat is een van de diepste emoties. Ze zullen het zich anders of niet bewust zijn. Ze kunnen er niet over nadenken zoals wij. Maar het is al met vele testen en beoordelingen vastgesteld, dat dieren emoties hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje Riablaster.
@Ivana: dat bestrijd ik toch nergens? Ik zeg, dat de deskundigen het er niet over eens zijn, ook niet over de bewijzen.
jazeker kennen ze emoties.
wie een hond of kat heeft, kan dit alleen maar beamen.
darwin stelde al dat dieren primaire emoties kennen, en gedragswetenschappers neigen steeds meer naar de mening dat ze ook buiten de primaire emoties secundaire emoties kennen.
is ook wel logisch; waarom zouden mensen als enigen emoties kennen?
en ja, ook tussen dieren onderling kan een diepe vriendschap bestaan.
als een van de twee overlijdt, kan het overgebleven dier diep rouwen, depressief raken zelfs.

lees eens; "het emotionele leven van dieren" van marc bekoff.
Rieneke1
13 jaar geleden
Gedragsdeskundigen zullen zeker beamen dat dieren emoties hebben. Alleen is het incorrect om diergedrag te interpreteren zoals wij een emotie zouden ervaren. We kunnen de gevoelens van het dier namelijk niet bewijzen. Je kan het ze immers niet vragen.
Gedragskunde is dan ook een ingewikkelde wetenschap.

Hoewel wetenschappelijk incorrect, schrijf ik ook menselijke emoties toe aan diergedrag. Dat is voor ons makkelijk om een dier om die manier te begrijpen. En het communiceert naar huisdiereneigenaren makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een hond en 9 katten. Onze hond komt goed overeen met al onze katten zolang ze maar van haar eten afblijven. Als ik de hond ga uitlaten dan wandelen er vaak 2 of 3 katten mee en dan is het onderweg kopjes geven aan de hond en zo. Maar als er een vreemde kat op 200 meter afstand zijn kop laat zien dan stuift de hond er naar toe als een gek! Die vreemde die mag ze dus niet zo graag. Met honden onderling zie je ook een verschil. Met de ene wil ze graag spelen en de anderen moet ze met rust laten. Ze kan natuurlijk niet zeggen waarom, maar toch merk je dat ze de ene liever heeft dan de andere. Ook met mensen heeft ze dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja katten en honden hebben ook emotie's ,en ja het kan dat ze de eene wel mogen en de andere niet.
ik heb zelf 3 katten en 1 ervan word altijd ''buitengesloten''.