Hoe krijg ik het gewicht van mijn hond naar beneden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat doet u allemaal met uw hond i v m beweging
en hoeveel weegt hij of zij
en hoeveel krijgt hij of zij te eten
meegerekend de tussendoortjes

Het beste antwoord

Dit probleem had ik ook met mijn hond. Het is een labrador en dus gek op eten ;)
Bij mijn hond werkte het om minder koekjes te geven - als ie lief is / goed luistert enzovoort dan geef ik hem eerder een aai over zijn bol dan een koekje.
Het eten is ook minder geworden: hij krijgt 2x per dag eten ('s ochtends en 's avonds) het begon met 1.5 bekertje en het is nu 1 bekertje geworden. Resultaat: een hele mooie gezonde hond die keurig op gewicht is.

Mocht dit niet werken dan zou ik een afspraak maken bij je dierenarts. Het kan zijn dat je hond een probleem heeft met zijn schildklier.

Succes!

Toegevoegd na 46 seconden:
Ik ben uiteraard ook vaker met hem naar buiten gegaan: een stukje fietsen of een lekker boswandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

veel (of meer) met je hond wandelen, door het bos, of in het dorp/stad of meer met hem spelen, toch wat minder eten geven, naar de dieren arts gaan voor advies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder eten geven met witte bonen want van witte bonen zit je hond snel vol en komt geen 1 kilo aan ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb net even naar je link gekeken...ongelofelijk!
dAAR IS MAAR EEN ANTWOORD OP : Minder te eten geven . Hoeveel weegt hij en wat geef je hem allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is ook voer dat minder voedingsstoffen bevat zodat je in volume niet hoeft te minderen.
Het eten halveren, en aanvullen met gekookte sperziebonen, of sperziebonen uit blik ( voor nood : zit veel zout in...)
Het gaat allemaal naar binnen, maar de sperziebonen worden slecht/niet verteerd, en fungeren dus alleen als maagvulling. zodat de hond evengoed een vol buikje-gevoel heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien je zelf ook al wat vragen over afvallen hebt gesteld, zou ik zeggen:

Samen meer bewegen en langere wandelingen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meer beweging voor de hond, maar dit wel langzaam opbouwen naar. (wel oppassen met de warmte omdat een hond enkel via zijn bek en voetzolen kan zweten)

sommigen geven de hond een speciboon dieet met rijst en kip, maar het lijkt mijverstandig om het even met de DA te overleggen.

in een goed merk seniorenvoer zitten alle voedingstoffen die een hond nodig heeft. het levert echter minder energie omdat oudere honden minder bewegen.
(ik bedoel dus niet pedigree, of bonzo en andere merken van de supermarkt die boordenvol kunstmatige rommel zitten)
aan vollume in de maag dus verzadiging voor het gevoel zit er geen verschil, maar het geeft dus minder energie.
en wat er niet aan komt, hoeft er ook niet af! :)

als de hond op gewicht is kan er weer op een volwaardig voer worden overgegaan. ik weet niet waarom de hond overgewicht heeft (verkeerder voeding, teveel voeding, tussendoortjes etc)
dit patroon zal aangepast moeten worden anders staat u over een paar maand weer op dit punt

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de eerste plaats heeft iedere hond per dag minimaal een uitgaansronde van 2 uur nodig. Mag in gedeelten.
Als hij mee kan aan de fiets, doe je een gedeelte aan de fiets en gedeeltelijk lopend en rennend (balspel).

Wat het eten betreft: het is natuurlijk een optie om een gedeelte van het voer te vervangen door speciebonen, maar dat heeft een nadeel. De maag zal dan gewend blijven aan een complete vulling en de maag blijft opgerekt.

Beter is om vanaf nu het voer echt precies af te meten. Je neemt dan vandaag 5 brokjes er af, morgen tien en overmorgen 15. Zo ga je door tot je de hoeveelheid brokken hebt, die volgens de dierenarts het gewicht bevat waaraan hij genoeg moet hebben. Door het langzaam af te bouwen, zal het hongergevoel ook minder worden.

Géén lekkere kluifjes meer tussendoor. Alles waarmee je hem wilt belonen, neem je af van zijn dagelijkse portie brokken. Hij krijgt dus een gedeelte van de brokjes eventueel als beloning.

Zorg dat hij buiten niet de kans krijgt om van de straat te eten. Die kans is in de zomer minder dan in de winter, omdat er geen boterhammen voor de vogels naar buiten worden gegooid door bezorgde burgers.

En.....geen medelijden. Medelijden moet je hebben met te dikke honden. Succes!
Ivana
13 jaar geleden
Eukanuba voer geven. Bij de dierenarts verkrijgbaar. Geeft een vol gevoel maar is praktisch caloriearm. Heb ik ook voor mijn hond die een paar kilo kwijt moet. Kan hij gewoon twee bescheiden maaltijden per dag eten zonder aan te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou even met de dierenarts overleggen wat voor dieet goed bij jouw hond past, want het kan ook zijn dat de hond helemaal verkeerd reageert op een dieet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van Mogens Eliasen:

Ik heb een paar suggesties waar je misschien van zult schrikken - maar ik raad je echt aan om er eens over na te denken.

Op de eerste plaats is het vermijden van vet in de voeding GEEN oplossing.

Vet geeft de hond een gevoel van voldoening - en helpt om hem minder te laten eten!

Daarom zorgt het voeren van veel vet er over het algemeen voor dat een hond AFVALT - precies andersom als hoe het werkt bij mensen.

Dan: je kunt meer groente toevoegen aan de voeding – groente levert minder energie aan de hond dan vlees, maar is nog steeds goed voor extra volume waar de maag mee aan het werk kan.

Het laatste deel zit wat ingewikkelder in elkaar, en veel mensen willen me in de grond stampen als ik het uitleg. Het is gebaseerd op keiharde feiten met honderden honden gedurende tientallen jaren - en tot nu toe is het nog nooit fout gegaan!

Waarom eet jouw hond "te veel"?

Omdat ze voortdurend honger heeft!

Waarom heeft ze voortdurend honger?

Omdat je haar nooit laat eten totdat ze VOL is!

Waar je over na moet gaan denken is hoe je de totale hoeveelheid voer die je aan de hond geeft, kunt verminderen!

Kleinere maaltijden is zeer zeker een manier om dit te bewerkstelligen. Maar hierdoor heeft ze constant honger en dat vind ik eigenlijk wreed tegenover haar.

Maar je kunt ook nadenken over het geven van minder maaltijden!