Waarom worden op de (biologische) boerderij de geitjes meteen na de geboorte apart gezet van de moederdieren?

ik was vanmiddag op een boerderij, en pasgeboren geitjes, nog nat van de geboorte, waren al apart gezet.

Rieneke1
13 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, ik vond het ook heel sneu.
ze zaten met 5 bij elkaar, maar dan nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je dat niet gevraagd dan?
Rieneke1
13 jaar geleden
er liep geen medewerker rond op dat moment momo.
daar is gv dan weer goed voor heh :)

Het beste antwoord

ging het toevallig om grote geiten (vaak wit, maar niet altijd) dan zijn het melkgeiten.
de geitenlammeren worden meteen gespeend en leren te drinken uit een emmer met spenen eraan, en soms met de hand als het er niet teveel zijn. een week of 4 drinken ze dit en dan zijn ze groot genoeg om op ander voedsel te leven.

de biest, eerste melk is erg gezond voor de kleintjes (afweerstoffen) maar mensen drinken het ook. de geit levert melk en misschien maken ze er ook wel kaas van op die biofarm. de vrouwelijke geitjes worden opgefokt om ook melkgeit te dienen, de bokjes is een ander leven toebedeeld helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
het is idd een geitenboerderij, waar ze geitenmelk en kaas verkopen.
maar waarom die kleintjes niet een paar weken bij mamma laten?
voor een bioboerderij zou dit toch moeten kunnen?
ik vond het wel sneu.
bedankt voor je antwoord, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :) ik deel je mening, juist in deze branche verwacht je dat ze meer rekening houden met het dier zelf, maar helaas. een biologisch boerderij heef dus ook aspecten van de bio industrie.
een gemiddelde melkgeit geeft 3,5 liter melk per dag.
als het kleine geitje 4 weken door zijn moeder gezoogd zou worden loopt de boer dus gemiddeld 98 liter melk mis per geit en dit zijn nu juist de inkomsten.