hoe laat je een hond wennen aan konijnen?

Mijn hond is erg fel op konijnen, wij hebben in een aparte kamer konijnen zitten maar willen ze ook door het huis laten lopen of door de tuin. Maar onze hond is er zo fel op dat hij echt krankzinnig gaat blaffen als hij er een ziet (niet normaal, zo hoor ik hem nooit). Als ik het konijn bij hem hou is het niet leuk voor het konijn maar ook niet voor onze hond omdat hij er zo graag naar toe wil. Ik heb het idee dat hij ze wel wilt bijten dus dat vind ik zo gevaarlijk.

Is er uberhaupt een manier om een jachthond te laten wennen aan een konijn?

gr

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Er is al eens een vraag in die aard gesteld.
Ik geef je de link, dan kan je daar de antwoorden lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn honden gaan door dubbel glas als ze maar een blaadje in de tuin zien bewegen of een vogeltje zien, maar onze cavia's lopen met mooi weer door de tuin te rennen en zelfs onder de honden door.

De honden zien de cavia's niet als prooi, maar als iets wat in het huis hoort. Sterker nog, ik zou de cavia's niet los durven laten lopen zonder de honden want er is geen kat die de tuin in durft te komen.

Ik weet nog dat we ze ooit dicht bij elkaar hebben gezet, maar wel de hond vastgehouden uiteraard. Langzaam laten wennen en op een gegeven moment (al na een paar dagen) ging het eigenlijk gewoon goed.
13 jaar geleden
Ik denk dat je het zelf aan je hond merkt. Wij hebben twee jachthonden in huis, twee jackrussels. Ze reageren beide heel verschillend. Het reutje reageert heel speels, likt het konijn maar was in het begin wel onwijs onvoorzichtig en onbesuisd bij de konijnenkooi.
Het teefje is heel druk, blaft, jaagt het konijn op.

Ik heb daarom voor het volgende gekozen:

Het reutje laat ik rustig wennen aan het konijn. Hier neem ik echt de tijd voor. Want zoals je zelf al zegt, als je het konijn vast hebt en de hond komt erbij, dat is voor het konijn in het begin ook niet altijd even prettig. Ik heb het dan ook heel rustig opgebouwd.

Het teefje laat ik heel simpel niet bij het konijn. Omdat het gewoon niet gaat.

Kan een jachthond met konijn? Ja het kan. Maar je merkt het zelf aan je eigen hond. Je zult er wel wat lichaamstaal voor moeten kennen, maar die is ook op te zoeken op internet.