Wat is het verschil tussen een pitbull en een amerikaanse stafford??

Qua innerlijk en uiterlijk, we zitten te twijfelen. (Hebben beide ervaring met honden etc.) Ik wil gewoon het verschil even duidelijk op papier.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
46.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom driemaal deze vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaa k#t telefoon werkt niet mee :( heb hem al gemeld, maar volgens mij is er niemand aanwezig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaa k#t telefoon werkt niet mee :( heb hem al gemeld, maar volgens mij is er niemand aanwezig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chelsea , het zijn vechthonden. Waarom wil je uitgerekend zo'n ras ? Als jullie hond 'n andere hond aanvalt , en de eigenaar is zoals ik , dan moet je heel snel naar de dierenarts. Natuurlijk zijn die honden in huis net zo lief als andere honden . Het probleem zit hem erin , dat het vechtersbazaen zijn . Jullie wonen in Diemen , daar kom je veel mensen tegen met honden .Jullie vragen echt om problemen . Als jullie echt zo'n hond willen , moet je op de Mokerhei gaan wonen . Toegevoegd na 9 uur:
Mijn antwoord is ontstaan uit genegenheid voor de vraagsteller en grote liefde voor alle dieren . Ik heb er niets meer aan toe te voegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ras is erop gefokt om te vechten en dat merk je als de hond niet goed opgevoed word of als iemand deze niet onder controle hebben/houden en hier geen rekening mee houden. deze rassen krijgen een kick van vechten. als ze eenmaal hebben gevochten krijg je vaak problemen.
waar een andere hond opgeeft gaat de vechthond verder. het is niet per definitie een vechthond idd, maar helaas verknallen de mensen die het niet snappen het ras.
de aanleg kan dus naar boven komen, maar dit is ook zo bij am bull of de engelse bull bijvoorbeeld. onze rednose beet ook een keer een hond die hem aanviel, maar vast is ook echt vast. (onze hond was aangelijnd, de andere klapte er als eerste op)
het duurt even voor je de kaakspieren los hebt gemasseerd. nadat ie nog een keer was aangevallen stond ie de rest van zijn leven in de 'vecht-modus' als er een hond probeerde dominanter te zijn. met andere honden ging het prima, dan hoefde hij zich ook niet te laten gelden.
voor de mensen die hun hond niet aangelijnd en onder controle hebben is een breakstick aan te raden om altijd bij je te hebben. ik wil nog wel even nadrukkelijk bij vermelden dat de zachtaardige gezinshond de golden retriever met bijtincidenten goed is voor de eerste plaats! helaas hoef je met dit ras niet op de heide te gaan wonen?

Het beste antwoord

Een Stafford is een rashond, heel trouw aan zijn/haar baas, beschermend voor zijn/haar familie, slim, snel lerend, heeft dus ook een zeer duidelijke en consequente opvoeding nodig.

Hier staat wat informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_Staffordshireterri%C3%ABr
En op de site van de rasvereniging: http://www.astch.nl/nl/rasstandaard.html en http://www.astch.nl/nl/rashistorie.html

Een pitbull is geen rashond maar een mix van diverse rassen, waaronder vaak ook de AmStaff.
Maar: je weet niet welke rassen precies gebruikt zijn om te fokken, dus je kunt ook minder zeggen over het mogelijke karakter van de hond.

"Van 1993 tot 2008 gold in Nederland de Regeling Agressieve Dieren (RAD, bijgenaamd de pitbullwet). Deze regeling werd ingevoerd na een aantal incidenten waarbij kinderen waren doodgebeten. De RAD verbood het fokken van pitbulls. Het houden van pitbulls geboren na 1993 was verboden; het houden van oudere pitbulls mocht slechts als ze gemuilkorfd waren, kort aangelijnd, en gecastreerd.
Op grond van uiterlijke kenmerken werd beoordeeld of een hond op een pitbull leek, in het kort: schofthoogte 35-50 cm, krachtig en gespierd uiterlijk, een vierkante kop, kortharig, en een spits toelopende staart. Een hond met die kenmerken werd in beslag genomen tenzij de hond een geldige FCI stamboom had. Om voor een stamboom in aanmerking te komen moeten bij de Amerikaanse Staffordshireterriër beide ouderdieren een MAG-test (Maatschappelijk Aanvaardbaar Gedrag) met positief resultaat hebben afgelegd, bij de Staffordshire Bull Terrier is dit ook een verplichting.
Daar vijftien jaar na de invoering van de RAD werd geconstateerd dat het aantal bijtincidenten niet was verminderd is deze regeling in juni 2008 afgeschaft."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pitbull_%28hond%29

Als je echt een dergelijke hond wilt, zou ik gaan voor een rashond van een betrouwbare fokker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Dan is de keuze makkelijk gemaakt. Ik wil zowiezo van een betrouwbare fokker en betrouwbare hond, ik ken toevallig een fokker en de teven van hem ken ik ook goed nog uit de praktijk dus dat zou voor mij een optie zijn om daar even goed te gaan kijken of er een teef is die mij bevalt en of ik daar dan een pup van zou willen. Het is een goed doordachtte keuze die ik nog verder door wil denken door goede informatie te verzamelen en het is ook geen keuze over 1 dag ijs. Over de rad ben ik ook op de hoogte, maar een zeer waardevolle aanvulling !!! +je dus :)
Ivana
13 jaar geleden
+ dus. Zeer goede informatie. Het nare van het hebben van een Stafford is wel, dat de meeste mensen met een bocht om je heen lopen. Als je dat geen bezwaar vindt.... Als je hem los laat lopen, kan je ook op allerlei wijzen worden aangeroepen. Mensen zijn niet gecharmeerd van Pittbull-achtige honden.
Ervaring, dus ik meld het maar even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana: Je hebt helemaal gelijk hoor!! Maar ik ben niet weg van herders die los lopen (wij hebben er in het parkje 2 gemene lopen, maarja er liep ook altijd een zeer brave), misschien neem ik er wel een stuk of 5 chihuahua's bij, dan trek ik toch de positieve aandacht EN bewijs meteen dat het ook beter kan :D haha nou als ik (we) een pup nemen, dan leven mijn andere 2 honden ook nog (Ga ik dan maar van uit :O) dus mijn Charly kan pup iig opvoeden en ik heb toch nog 2 schattige honden bij mn staffie :P haha Ik ben gewoon verliefd geworden op het ras.. ja dan kom je daar ook niet makkelijk meer vanaf he :P Bedankt iig!!
Ivana
13 jaar geleden
Wij (met het ras dat ik heb, jachthond) nemen altijd op een leeftijd van 8 jaar de volgende hond erbij. De eerste is dan stabiel en goed opgevoed. De pup hoef je nauwelijks iets aan te doen. Die wordt gewoon gecorrigeerd door de 8 jarige. Zelfs wachten bij de stoeprand is dan een natuurlijk gebeuren. Het commando "hier"wordt onmiddellijk door de pup opgevolgd.
Dus als Charly goed is opgevoed.....:-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wat bijten en dreigen betreft de slechtste ervaringen met de zogenaamde keffertjes - juist omdat die soms zo slecht opgevoed worden door hun baasjes. Want daar zit het probleem toch meestal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana: Bedankt dat is een goede tip! Charly is nu bijna 5 jaar en is heel erg opvoederig (naar puppys in het park ook) Echt de goede manieren bij willen brengen haha!! Luistert perfect hadden ook graag een nestje gewild met haar omdat ze echt super met pups en kleine hondjes is.... maarja de eierstokken zijn dr al uit haha en tja om die reden een nestje nemen vind ik niet verantwoord!!! Wil binnenkort wel weer een training of iets met haar gaan doen omdat ik denk dat ze er behoefte aan heeft, in het park goed op me letten en commando's en taken/oefeningen echt heel erg leuk vind en met plezier alles goed doet en is af gelopen maanden en weken ook steeds enthousiaster als ik met haar aan het oefenen ben dus word tijd voor weer wat uitbreiding :D Weet alleen nog niet wat haha denk aan jacht dat vind ze leuk.. Dus ik denk dat Charly DE perfecte hond is om een puppy mee op te voeden. Luca (onze kleine keffer(die overigens niet keft en niet bijt en gewoon normaal opgevoed word als normale echte hond:P) die zal misschien qua spelen het ideale maatje zijn voor een puppy omdat die nogal ERGGG snel kan rennen en SUPER snel kan draaien dus die kan de puppy bezig houden haha. Nogmaals bedankt en WOOW ik heb een heel verhaal getypt.... Blijkbaar moest ik het kwijt :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hippo
idd die keffertjes mogen zo dominant zijn als het maar kan. blaffen en grommen naar iedereen, staart zo hoog mogelijk en maar uitdagen. als er eenmaal wat is uitgelokt tillen ze hondje op zodat ie letterlijk en figuurlijk een hoge positie heeft.
actie reactie in de hondenwereld dus er komt een keer een hond die NIET de confrontatie uit de weg gaat. helaas denken honden niet in centimeters, maar zal de grotere hond die gehoor geeft aan de uitdaging wel altijd de schuldige zijn ie zo'n agressieve pantoffel of XL cavia op zijn plek wijst. dat krijg je ervan als je een hond vermenselijkt, maar juist bij die kleine hondjes is dat wel het geval. die snoesjes hoeven toch niet te luisteren. als ze op die manier op mijn hond afkomen visualiseer ik ze altijd als een herder of rottweiler. het varbaast me dan vaak dat mijn hond er gewoon geen sjoege op doet.
ach.....maar dat hoort bij grote honden toch? anders zijn ze vals en halen ze het hele ras naar beneden.
walgelijk!!!!

Andere antwoorden (2)

Gedrag,vorm van de kop,snuit is langer,ogen staan anders.
De hond van Cesar Millan in Dog whisperer is een echte Pitbull,die grijze (blauwe) Junior heet ie.
Daar kun je het heel goed aan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pitbull
De pitbull is in Nederland geen officieel ras*, maar een kruising van verschillende vechthonden, waardoor een bepaald type hond is ontstaan. Is zo’n 300 jaar geleden uit de Engelse Staffordshire terrier opgefokt, om groter, zwaarder en agressiever te zijn. De pitbull is specifiek gefokt en geselecteerd voor het vechten in kuil of vechtring, de ‘pit’. Komen in Nederland zowel met hangende oren als met afgeknipte oren voor.

Amerikaanse Staffordshire Terrier (AST of Amstaff)
Lijkt sprekend op de pitbull. Het verschil tussen de Amstaff en de pitbull is te verwaarlozen, in de VS wordt de Amstaff gewoon als hetzelfde ras erkend als de pitbull. In steden waar de pitbull is verboden, is de Amstaff dat ook. Dat geldt overigens ook voor Europese landen die wel durven op te treden tegen vechthonden.
In Nederland is de pitbull niet als ras erkend, maar de amstaff wel. Een truc van de georganiseerde kynologie om toch vechthonden te kunnen verkopen. Op straat kun je het verschil niet zien. De Amstaff heeft in Nederland meestal wel oren. Stond op lijst om te worden verboden, en dat was niet voor niets.

Amerikaanse Staffordshire Bull Terrier (ASBT)
Lijkt sprekend op de Amstaff. Is iets zwaarder gebouwd. Ook een uitvinding van de georganiseerde kynologie om de pitbull met stamboom te kunnen verkopen.

Verschil is er dus alleen in de bouw. de amstaff is breder en gespierder dan de Pit over het algemeen, alhoewel er van de pit een bully type bestaat. (gekruist met andere rassen)

heb zelf een pit gehad nog voordat ze ze vreselijk stoer en in de mode waren en het was een schat van een beest. voor mensen die niet veel ervaring hebben met honden is het geen aanrader (opvoeden met harde hand brengt de vechter in dit ras boven omdat ze hier een kick van krijgen en bikkelhard zijn voor zichzelf)
het is dus meer dan een coole gadget, maar dat zal elke ECHTE liefhebber van deze rassen ongetwijfeld weten :)