Mijn konijntjes hebben niet door hoe het trapje in hun hok werkt. Hoe leer ik ze dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Konijntjes in het wild, hebben meestal een territorium dat ze door en door kennen.

Tamme konijntjes die je in huis haalt, moeten eerst nog wennen aan hun kooitje of omgeving. Gelukkig zijn er heel wat leuke kooitjes waar konijntjes zich snel in thuis voelen.

Om nu tot de essentie te komen van je vraag, hangt er veel vanaf of het trapje tot een volgende verdieping of etage leidt. Normaal gezien zal na verloop van tijd het konijntje zijn omgeving gaan verkennen. Als ze niet geïnteresseerd zijn in het trapje, kan je hen eventueel lokken met wat witloof of een boterham. Leg het voedsel niet meteen bovenaan, maar begin trapsgewijs.

BV: vandaag leg je een stukje wortel op de eerste trede. Morgen doe je dit met bv witloof. Overmorgen leg je dit al wat hoger en zo ga je verder. Je moet namelijk de interesse van het konijntje opwekken zodat ze het trapje toch gaat verkennen wat ze van nature niet kennen.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thankx! Ga het zeker proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan! Mijn konijntje is ondertussen al 9 jaar oud en ik heb het hem ook nog kunnen aanleren :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oef, 9 jaar?! Het dringt nu pas tot me door dat dat al heel oud is, haha!
Ik hoop dat de mijne dat ook mogen halen!

Andere antwoorden (5)

ze er voorzichtig er wat af laten gaan en dan duwen zodat je ze eigenlijk pusht..dan weten ze hoe het werkt en hoe het hoort..zo heb ik mijn konijntje het ook geleerd...herhaal
dat meerdere keren en de snappenhet en gaan het dan ook uit zichzelf doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net gedaan, ze raakten compleet in paniek! :-S
misschien door ze met wat lekkers op het trapje te lokken? anders kan je ook op elke tree (2/3?) wat lekkers leggen en dan lopen ze er hopelijk zelf wel op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien vertrouwen je konijnen het trapje niet omdat je er doorheen kan kijken (honden zijn ook wel eens bang voor doorzichtige constructies). Een optie is om de achterkant van de treetjes af te plakken met wat textiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik als kleuter mijn veters moest dichtknopen kon ik het ook niet meteen . En het is allemaal goedgekomen met me . Voor dieren is alles wat anders is 'n beetje eng .Uit zichzelf zal 'n dier niet gauw iets onbekends gaan doen . De suggesties in de andere antwoorden onderschrijf ik . Maak het trapje iets korter , en als dat werkt , maak je het daarna weer langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze konijnen durfde het eerst ook niet toen ze een ander hok met etage kregen.
We hebben toen aan weerszijde bij het hoogste stuk tot ong. de helft van de treeplank opstaande plankjes aan de zijkanten gemaakt en daarna heb ik ze er een paar x bovenaan opgezet en toen gingen ze zelf elke keer een stukje verder uiteindelijk durfden ze ook voorbij het stuk met zijkanten en ja hoor daarna helemaal en huppelden ze elke dag heen en weer. zijplankjes heb ik laten zitten zodat ze er ook niet af kunnen kukelen.