De muskusrat of bisamrat (Ondatra zibethicus) is een knaagdier uit de onderfamilie der woelmuizen. Het dier wordt op de menukaart ook wel als waterkonijn aangeduid. De muskusrat is de enige nog levende soort uit het geslacht Ondatra. Hij komt oorspronkelijk enkel in Noord-Amerika voor, maar leeft tegenwoordig als exoot in Europa en Noord-Azië. De muskusrat wordt ook gefokt in de bontindustrie. Het bont komt onder de naam bisam op de markt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een muskusrat, is een ratsoort. Ze zijn vrij groot, ongeveer 4x groter dan een gewone bruine rat, en uitstekende zwemmers en duikers! Ze eten graag planten, en soms visjes, en zijn 's nachts actief. Ze worden ook nog gefokt voor hun vacht.

Ze leven in sloten, meertjes en rivieren, en kunnen hierdoor schade aanrichten aan bijvoorbeeld dijken, door het graven van allerlei hollen en tunnels.

Hopelijk heb je er een indruk van gekregen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Muskusrat

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.google.nl/images?hl=nl&client=safari&rls=en&q=muskusrat&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=879
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen rattensoort maar een woelmuissoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ze schijnen lekker te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat uitgelegd in de link van wiki, Annigje, en het neemt ook niet weg, dat ratten en muizen gewoon verwant zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Muroidea
Toen een Tjechische graaf aan het begin van de vorige eeuw een paar pelsdiertjes meenam van zijn jachtreis door Alaska, had hij vast nooit kunnen vermoeden dat deze zich 10 jaar later zó in aantal zouden hebben vermeerderd. 10 jaar later waren het er namelijk zo'n 2 miljoen geworden! Natuurlijk bleven ze niet voor altijd op de graaf zijn buitenverblijf rondhangen. Het beestje wilde er op uit, dit zit hem in zijn bloed. 2 keer per jaar trekken ze er op uit om de geschikte partner te vinden, waar ze zich in de voorjaarstrek mee kunnen voortplanten. De muskusrat begon aan zijn trektocht door heel Europa heen, tot hij in 1941 voor het eerst in het Nederlandse plaatsje Dommel werd gesignaleerd. Vandaag de dag heeft hij van bijna heel Nederland zijn woongebied gemaakt. We hebben er een nieuwe diersoort bij in ons land: de muskusrat. Vooral in de veen- en waterrijke gebieden van Zuid-Drenthe en Noord-Overijssel komt hij veel voor. De bodem is hier zeer geschikt voor het graven van zijn gangen. Nog een reden voor de hoge muskusrattenpopulatie in dat deel van ons land is, dat ons buurland Duitsland niets doet aan de muskusrattenbestrijding. Omdat de muskusrat de gewoonte heeft om gangen en holen te graven in dijken vormt de muskusrat in Nederland een bedreiging voor de veiligheid. Dieren breken hun benen en dijken zakken in. Vooral 's nachts en in de schemering is hij actief bezig met deze slooppraktijken. De muskusrat kan zich snel in aantal vermeerderen, mede door zijn snelle voortplanting, maar ook omdat hij in deze gebieden weinig tot geen vijanden heeft.