Hoe lang na de castratie van een mannetjes konijn mag hij bij een vrouwtjes konijn gezet worden?

De dierenarts zegt een maand, terwijl de vrouw van de konijnenopvang, waar we het konijn hebben gehaald, zegt 10 dagen.
Dat is nogal een verschil en we weten niet goed wat we nu moeten geloven...
Iemand hier zelf ervaring mee?

Toegevoegd na 19 minuten:
Wij denken op zich ook, de dierenarts zal wel gelijk hebben want hij heeft hiervoor gestudeerd, maar van de andere kant, die vrouw heeft er niet voor gestudeerd maar die heeft wel heel veel ervaring met konijnen houden.
En bij haar zitten ook veel konijnen bij elkaar.... Dus ook zij zal er verstand van hebben en qua houden waarschijnlijk zelfs meer ervaring dan de dierenarts..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Theoretisch is het mannetje na 1 tot 2 weken niet meer vruchtbaar. Dierenartsen houden een maand aan, omdat in zeldzame gevallen rammetjes nog zoveel hormonen in hun lijf hebben na castratie, dat ze langer vruchtbaar blijven en dan zit je alsnog met jong spul... Better safe than sorry dus...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou naar de dierenarts luisteren, hij zegt het niet voor de lol!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga dan maar uit van een maand, de dierenarts heeft er voor gestudeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het advies is om eerst het mannetje te castreren en 2-3 weken later mag hij dan weer bij het vrouwtje. Later kun je dan het vrouwtje laten steriliseren.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vrouwtje óók nog laten steriliseren? Waarom?? Een castratie zou toch betrouwbaar genoeg moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar anders wil het vrouwtje toch nog zich laten dekken door het mannetje ... ik denk dat het daar mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh echt?! Dat was mij echt geheel onbekend, bedankt.