hoe kan je het leren dat je hond geen schrik meer heeft bij vreemde mensen?ben reeds naar hondeschool aan gaan maar haar angst blijft wie kan me helpe

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Door haar niet te troosten maar te straffen als ze schrikt want de reactie is waarscijnlijk onbewust aangeleerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Niet straffen. Een bange hond niet straffen!!!!!
Kimath
13 jaar geleden
Heel slecht idee, zo word de hond nog banger, want ze snapt niet goed wat ze verkeerd doet.
Ivana
13 jaar geleden
En ze verliest het vertrouwen in de allerlaatste mens die haar vertrouwen had.
Vraag aan iedereen of ze je hond willen negeren. Of ze je hond niet op de kop willen aanraken. Laat niemand de hond rechtstreeks aankijken.
Laat de hond zelf op mensen afgaan. Doet ze dat niet dan, niets forceren.

Als ze ontdekt dat mensen haar niet benaderen, krijgt ze de kans in alle rust de geur van mensen op te snuiven. Als ze dat doet, is ze voor zichzelf moed aan het verzamelen.
Pas als ze mensen benadert, kan men zacht tegen haar praten zonder haar aan te kijken.
Bij sommige mensen, die weten hoe een hond in elkaar zit, kan een kleine toenadering geschieden. Ga dan op de hurken zitten, liefst zijdelings en raak de hond zacht aan de zijkant aan. Gaat dat goed, dan kan er meer.

Het aaien op de kop laat de hond schrikken, dat wordt ervaren als machtsvertoon.
Het duurt weken-maanden voordat een hond zijn angst kwijt is. Als het een gebrek aan socialisatie voor de 4 maanden is, zal hij altijd enigzins wantrouwig blijven. Op zich niet zo'n ramp, zolang het dier er maar niet ziels-ongelukkig onder is.

Heel langzaam opbouwen dus. Nooit ongeduldig of boos worden. Inderdaad ook niet troosten, maar met vrolijke stem tegen het dier praten. Dat laatste geldt alleen voor de baas.
Ivana
13 jaar geleden
Met hond de stad in, de markt op, met de bus mee, de trein in.Je zult zien dat hij of zij na verloop van tijd overal aan went, in iedergeval angst negeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemde mensen moeten je hond niet benaderen in eerste instantie. Niet aaien, niet aankijken, niet tegen praten, helemaal niks.
Jij moet ze dat vertellen, met de reden dat je hond bang is en dat je met haar aan het werk bent om die angst te overwinnen.
Als zij angstig is: vooral NIET troosten, want dan stimuleer je haar angst.
Pas als je hond uit zichzelf naar vreemden toegaat mogen ze haar rustig aaien.
Dit is een heel proces en is ook te gedetailleerd om hier allemaal stap voor stap te beschrijven.
Ik raad je aan te kijken naar The Dogwhisperer (Cesar Milan) op National Geografic, iedere vrijdag (en ook wel op andere dagen).
Hij geeft heel veel adviezen over honden met angsten en probleemgedrag en wat je eraan kunt doen.
Zeer leerzaam en interessant!!!
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk voor meer info eens bij je andere vraag.
http://www.goeievraag.nl/vraag/beagle-schrik-vreemde-mensen-straat.149328

ik zou je hond echter in geen geval optillen. als ze niet met haar angst geconfronteerd word kan ze nooit leren dat het niet eng is.