Hond met spierverlies na OK knie.

Luca, 4 jaar, kruising York x ShihTzu, liep voor ok 2 tot 3 x per dag een uur en 2 x een kwartier.

Vrijdag geopereerd aan knieschijf, kruisband en meniscus. Alles is goed gegaan, maar mag nu 6 weken niet lopen en dus bench-rust. Daarna opbouwen aan de lijn.

Nu zag ik dat haar nek al begint af te nemen qua bespiering, het is een zeer sterk bespierd hondje. En nu voelde ik op de kop en daar voelde ik ook de botten al uitsteken.. Is hier iets aan te doen?? Miss een goeie voor Cica :D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Oei, die spierafname gaat wel heel erg snel dan. Is dat wel goed, vind het namelijk verontrustend klinken? In overleg met de dierenarts kan je wellicht wel fysiotherapieoefeningen doen. Waarbij je in ieder geval de overige ledematen in beweging houdt. Een eenmalig bezoekje aan een dierenfysiotherapeut voor de juiste oefeningen is dan wel aan te raden.
Ik vind de 6 weken volledige rust wel lang, volgens mij mogen de honden bij ons na knie-operaties al sneller op de been, maar ik weet natuurlijk niet de specificaties van de operatie. Is ze aan twee kanten tegelijk geopereerd?
Wat ik wel sterk zou aanraden is om na die 6 weken en rustige opbouw ook hydro-therapie te gaan doen. Je hond loopt dan in een bad met een laagje water op een loopband. Heel erg goed voor de opbouw van de spieren. Toch kan het maanden duren voordat ze haar spieren goed terug heeft.
En geef haar Recovery voer om goed te herstellen, haar lichaam heeft behoorlijk wat te verduren gehad, want die knie-operaties zijn best ingrijpend en kunnen lang duren.
Sterkte en beterschap voor de kleine!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben bang dat je hier inderdaad weinig aan kan doen behalve laten rusten en na die 6 weken weer gaan opbouwen aan de lijn.
De spiertjes zullen dan ook weer rustig aan aan moeten sterken, maar als ze op 3 pootjes kan lopen misschien is het dan een idee om thuis op de bank af en toe heen en weer te laten huppen uiteraard onder begeleiding