Mijn kat is al dagen boos op zijn eigen staart, hij blaast ernaar, krauwt ernaar & bijt erin. Wat is het probleem?

Ik weet niet wat ik ermee moet, naar de dierenarts of wachten tot hij 'uitgespeelt' is?

Toegevoegd na 14 minuten:
Het is misschien tog al een week of 3 aan de gang (i.p.v. Paar dagen) maar je kan gewoon aan de staart zitten van de kat, we hebben geen wond ontdekt op zijn staart.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het nog een kitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hij is al bijna 3 jaar oud, maar hij komt bijna nooit buiten omdat hij niet goed overweg kan met andere katten, misschirn heeft dit er ook iets mee te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je goed het verschil kunt zien tussen spelen (mijn kat van 7 speelt ook nog steeds met de staart, maar heeft daar echt plezier in, ook al bijt ze erin als ze hem eenmaal heeft). Jij schrijf ook van blazen krauwen en bijten, dat klinkt niet goed. Je ziet vast t verschil tussen lekker spelen en of zij/hij er echt last van heeft. In dit geval zou ik echt zsm naar de dierenarts gaan!!!
Wat Cica al schrijft, volg dat op!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 weken lijkt mij toch wel een hele duidelijke aanwijzing om op zeer kort termijn naar de dierenarts te gaan!!

Antwoorden (7)

Misschien heeft hij pijn aan zijn staart. Zou er toch even mee naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat uw kat hondsdol is.
Ik zou even lamgs de dierenarts gaan als ik u was!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Pfffft! Wat een antwoord zeg, zeker punten aan het verzamelen .......... :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rabiës? eerst de staart? dan schuim op zijn bek? en dan maken dat je wegkomt voor hij s nacht ook nog eens je adem komt stelen?

vrijwel uitgesloten Mars217
als zou ik persoonlijk bij de vos en de vleermuis hiervoor wel op mijn hoede zijn. hier een klein stukje over Rabiës/hondsdolheid in Nederland.... n Nederland zijn in de twintig jaar tussen 1988 en 2010 twee gevallen van fatale rabies gemeld; in beide gevallen betrof het mensen die in Afrika waren gebeten door respectievelijk een hond en een vleermuis. Bij beiden was te laat met de behandeling begonnen[4]. De laatste gevallen van rabiesoverdracht door dieren naar mensen in Nederland dateren van 1962. De laatste rabiësuitbraak onder dieren dateert uit 1988. Deze uitbraak werd bestreden met een grote orale vaccinatiecampagne onder vossen (lokazen met vaccin). Sindsdien heeft er in Nederland geen overdracht van het klassieke rabiësvirus onder dieren meer plaatsgevonden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rabi%C3%ABs
Ontsteking, vlooien? Hij heeft pijn dus snel naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, dat klinkt als pijn in de staart. Heb hetzelfde gedrag gezien bij mijn kater, die was boos op zijn achterpoot, heel gek om te zien. En plotselinge gedragsveranderingen kunnen altijd duiden op een medisch probleem.
In dit geval denk ik echt dat er iets scheelt aan de staart, mogelijk klem gezeten o.i.d.? De kat voelt pijn aan zijn staart, kan dit niet zelf verklaren, voelt het alsof hij wordt aangevallen en wordt dan boos.

Probeer voorzichtig de staart af te tasten, wellicht ontdek je dan de pijnlijke plek. Een breukje of een wond?
Ga dus in ieder geval morgen naar de dierenarts. Als het een breuk is, dan kan er niet altijd wat aan gedaan worden, soms is amputatie nodig, maar je kat kan op zijn minst pijnstillers krijgen. Bij een wond (niet altijd zichtbaar onder al dat haar, klein gaatje kan al een abces veroorzaken) is zeker belangrijk te gaan. Bij vechtwonden komen er altijd nare bacteriën in de wond, die heel vaak gaan ontsteken en zo een abces vormen. Een grotere wond zal gehecht moeten worden. Kortom, naar de dierenarts dus! Succes en beterschap voor je kat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan een uiting zijn van pijn en/of frustratie. zit er geen graszaadje in zijn staart?
is hij gestoken of geprikt in zijn staart (mogelijk heftige reactie op vlooien beet of ander ongewenst beestje?)

is het een (jonge) speelse kat, en heeft het gedrag naar zijn staart in eerste instantie een spelend karakter (dit kan uitlopen naar feller gedrag in de hitte van de 'strijd')

als het echt puur op zijn staart gericht is met agressie zou ik idd even de dierenarts bezoeken om te kijken of er geen lichamelijke oorzaken zijn.

succes!!

Toegevoegd na 21 uur:
lees nu dat het al 3 weken duurt?!!!
de dierenarts al gebeld inmiddels?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zit er een andere lucht op zijn staart en ziet hij het niet als zijn territorium
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misscien dat er flooien aan zitten, of dat het pijn doet.