Mogen papagaaien chocolade?

Is het voor papagaaien echt giftig? net zoals het is voor honden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen vinden het leuk om hun voedsel te delen met hun dieren. Daarbij denkt men vaak niet na of dat wel zo gezond is voor het dier. In dit geval is het zelfs vergif.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of een papagaai chocolade mag, weet ik niet.
Een papegaai in ieder geval niet!

Antwoorden (7)

Nee, papagaaien mogen geen chocolade!!!
Je kunt hem beter af en toe een stukje walnoot geven.

Hieronder vind je een overzicht wat ze wel en niet mogen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor alle dieren is het meestal niet goed, dus geef maar niet xD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, absoluut niet! Chocolade zit barstensvol stoffen die papagaaien en/of ander vogels niet kunnen verteren. Ze kunnen er zelfs dood aan gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor papegaaien is alle menselijke snoep giftig; ze kunnen er heel ziek van worden en eraan dood gaan.
Groenten (geen avocado en sla), fruit, noten (geen pinda), en af en toe een stukje eiwit/gekookte kip/gekookte vis is okee. Daarnaast zaden.
Ik heb zelf een papegaai, die 2x kropontsteking heeft gehad. Bij een gespecialiseerde dierenarts (in papegaaien) heb ik toen gehoord, dat in papegaaienvoer veel teveel zonnenpitten(te vet) zitten. Hij raadde tortelduivenvoer aan. Dat krijgt-ie inmiddels een jaar of 17, en hij is in prima conditie. We hebben hem vanaf 3 maanden en hij is nu 27 jaar. Echt een aanrader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pinda mag wel, maar dan gedopte. Het probleem met pinda's in de dop, is dat er een schimmel in kan zitten, wat slecht is voor de papegaai.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, dat wist ik niet. Ik dacht ook in het vliesje.
Weer wat geleerd Widar, dank!
Zal mijn "kip" blij mee zijn, want toevallig heb ik gedopte zoutloze liggen ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan die schimmel alleen in de dop zitten, niet in het vliesje. Maar als je het helemaal zeker wilt weten, geef je hem toch ontvliesde pinda's? Trouwens, wat zonnebloempitten betreft, daar heb je ook vette en minder vette soorten van, maar ik ben even kwijt welke soorten nou de goeie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft er al 1 binnen, met flikkerende oogjes, da's een heeeeeeel goed teken hahahaha.
In het standaard zaadmengsel voor papegaaien zitten veel teveel zonnepitten, en die vinden ze meestal het lekkerste. Laten ze de rest staan en eten dan veel te eenzijdig en te vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is zeker zo. Soms is de helft wel pitten. Lekker gezond, net zo gezond als dat wij elke avond patat zouden eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje weer Eucje! ;-)
Een Papegaai treft in z'n natuurlijke omgeving zeker geen chocolade aan. Zijn/haar lijfje is daarom ook niet 'gebouwd' om dat te verwerken. Natuurlijk pakken ze alles aan wat aangereikt wordt, dat maakt ze ook zo grappig. Maar of dat voor het welzijn verstandig is.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, chocolade vormt het allergrootste gevaar voor de papegaaien In chocolade bevindt zich namelijk de stof theobromine. Theobromine komt voort uit de cacaoboon. Het heeft naast een stimulerende werking ook een irriterende werking in het lichaam. Het veroorzaakt onder andere een verhoging van de maagsecreties met mogelijke zweervorming. Het kan ook een irritatie van het spijsverteringskanaal tot gevolg hebben waardoor interne bloedingen kunnen ontstaan. Braakneigingen en diarree zijn één van de gevolgen. Andere kenmerken zijn verhoogde nervositeit en opwinding; trillen; hijgen en uitvalsverschijnselen door verhoogde lichaamsactiviteit. Theobromine wordt snel in het bloed opgenomen en tast de hartspier aan, wat een versnelde onregelmatige hartslag tot gevolg heeft. Daarnaast wordt de ademhaling sneller en trekken spieren samen tot epilepsie-achtige stuipen. De papegaai/ een huisdier als kat -fret-hond, zal veel gaan plassen door een stimulatie van de waterhuishouding in zijn lichaam en daardoor veel drinken met als gevolg braken.

Theobromine wordt zeer moeilijk afgebroken door het lichaam van de papegaai waardoor het effect cumulatief is. Als de theobromine zich nog in de bloedsomloop bevindt wordt het via het maag-darmkanaal telkens opnieuw in het bloed opgenomen. De lever heeft moeite met het afbreken van de stof en voert de afvalproducten af naar de nieren. De nieren worden hierdoor aangetast. De papegaai kan uiteindelijk sterven door een hart- of adem stilstand. Ook geld dit voor bvb kat hond fret en andere huisdieren. De concentratie theobromine varieert met het soort chocolade: banketbakkerschocolade bevat 28 mg per gram; pure chocolade bevat 16 mg per gram en melkchocolade bevat 2 mg per gram.

Voor een hond van 2,2 kg is een hoeveelheid melkchocolade van 113,4 g of een hoeveelheid fondantchocolade van 14,1 g giftig.
Beide hoeveelheden chocolade bevatten 200 mg theobromine. Bij papegaaien / kleinere huisdieren liggen de hoeveelheden waardoor ze vergiftigd raken een stuk lager, ze hebben namelijk een veel sneller metabolisme en zijn kleiner. Let er dus goed op dat uw dier /papagaai nooit in contact kan komen met chocolade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, in de dierentuinen en in de dierenwinkels krijgen ze ook geen chocola. En in het wild vinden ze het niet. Je kunt het niet voor ze kopen bij de diervoeders, dus is het niet voor deze dieren bestemd.