Zal ik een kitten erbij nemen of een kat uit het asiel?

Dag allemaal. Ik heb een kitten van 5 maanden het is een kater en ik ben wel veel thuis maar hij heeft uiteraard ontzetten veel aandacht nodig. Ik zit me af te vragen of ik er een kat bij zal nemen. Ik kan hem niet vragen of hij dit leuk vind maar ik denk dat hij een katje van zo 8 weken helemaal geweldig zou vinden. Zou ik dan een poesje of een katje moeten nemen? En ik wil ook wel een kat uit het asiel redden maar die zijn meestal toch wat ouder en vraag me af of dit gaat werken. Binnenkort laat ik mijn kitten castreren en mag hij ook naar buiten is een andere kat erbij dan nog eigenlijk wel nodig voor hem ? Heeft iemand hier ervaring mee alvast bedankt voor het antwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
luna400
13 jaar geleden
ik had het zelfde maar dan met een poes ,ik heb een kitten poes uit het asiel gehaald na 2dagen lagen ze bij elkaar in de mand ,en de oudste wast de jongste heel lief

Het beste antwoord

ik zou er zeker een kitten bij nemen, op deze leeftijd wennen ze nog moeiteloos aan elkaar.
een katje van 8 weken is echter nog veel te jong om uit het nest gehaald te worden.
vanaf een week of 13 is prima.
ik zou zeker eens bij het asiel gaan kijken, en daar je wens kenbaar maken.
binnenkort worden ze weer overstroomd met kittens.
ook particulier is mogelijk, maar vergewis je er dan van dat het kitten ontwormd is, en de kittenentingen heeft gehad.
persoonlijk zou ik kiezen voor een katertje erbij.
poezen zijn vaak net wat vinniger, terwijl veel katers wat gemoedelijker zijn.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, het een hoeft het ander niet per se uit te sluiten. +1

Andere antwoorden (8)

Een kat erbij is zeker aan te raden als je veel van huis bent/ werkt. Ga eens kijken in het asiel, daar zitten ook veel jonge katten, ook van onder 1 jaar, die dus nog kitten zijn. Na de gewenning zullen ze heerlijk samen kunnen ravotten en spelen. Het voordeel van een kat uit het asiel is dat deze al helemaal is nagekeken, gevaccineerd is, gechipt is en waarschijnlijk ook al gecastreerd / gesteriliseerd. Er zijn nog zoveel lieve katten in het asiel die een baasje willen!
Je kan het beste een dame nemen. Twee katers gaat ook vaak goed hoor, maar er is altijd een iets groter risico dat de twee katers elkaar niet zullen tolereren binnen 1 territorium. Het beste kan je eerst je kater laten castreren, dan zal zijn territoriumdrift wat afnemen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de eerste week als scheidsrechter op de bank geslapen.. Volgens berichten van andere heb ik geluk gehad! Succes! Haha..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een asielkat is beter omdat je die kan omruilen als het niet klikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo werkt dat niet helemaal hoor! Het is geen kledingwinkel of mediamarkt! Het gaat hier om levende wezentjes! In t asiel waar ik werk wordt daar niet makkelijk over gedaan, omruilen heb ik nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil net zeggen.. Je kunt een kat ook zo goed vergelijken met een tv he!? Als hij niet werkt heb je garantie krijg je een nieuwe. :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
belachelijk antwoord!
Ik zou voor een kitten gaan. Vooral omdat je kat nog jong is. Kunnen ze lekker spelen met elkaar! Een asielkat redden is een mooi streven, maar kijk vooral naar je eigen situatie. Die wil je verbeteren, en ik denk dat je dat het beste kunt doen met een kitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een kitten uit het asiel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie! +
Er zitten een heleboel katten in het asiel te wachten op een huis. Je maakt hun leven gigantisch veel beter.
Een superverbetering voor de een of een eventuele kleine verbetering of verslechtering voor de ander, voor mij zou die grote verbetering voor het asielkatje opwegen tegen de eventuele mogelijkheid dat je huidige kitten een andere kitten leuker vindt.

Soms zijn er in asiels ook kittens, er worden immers ook wel zwangere katten gedumpt. Natuurlijk zijn die het populairst en moet je dus geluk hebben, maar je zou regelmatig bij verschillende asiels in je buurt kunnen gaan vragen of ze kittens of zwangere katten (en dus binnenkort kittens) hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even los gezien van het feit 'laten wennen aan elkaar' en je persoonlijke situatie (wel of geen tijd) want hier gaat je vraag niet over.

katten kunnen heel veel plezier aan elkaar hebben als ze samen zijn opgegroeid. kittens zijn erg speels dus het zou wel heerlijk zijn om samen te ravotten en te dollen.

hou er wel rekening mee dat een kitten je oudere kitten gaat volgen (dus ook naar buiten als dit mogelijk is) maar nog niet de levenswijsheid heeft van een ouder dier.

ga je voor een volwassen kat moet je op het karakter letten. sommige katten zijn niet sociaal naar andere katten, sommigen blijven altijd einzelgangers (hier heb ik er 1 van) en andere katten vinden het weet leuk om op te trekken met een andere huisgenoot (hier heb ik er ook 1 van) sommige katten hebben op die manier een andere kat 'nodig' maar er zijn ook katten die hier heel anders over denken.

in asiels zitten katten van alle leeftijden, en kittens komen makkelijker aan een nieuw huisje dan de wat oudere katten over het algemeen.

er zijn dus wel wat punten wat je voor jezelf moet overwegen :)

succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan beter een kitten nemen wand een kat uit het asiel moet nog lang aan je wennen en een kitten gaat je binnen een week kennen