Wanneer is een puppy uitgegroeid??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K
Ivana
13 jaar geleden
Als je het ras even noemt, kunnen we beter antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Akita

Antwoorden (2)

Dat verschilt sterk [per ras. Sommige kleine rassen zijn met 1 jaar al uitgegroeid, grote rassen pas met 2 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je puur lichamelijk kijkt, klopt het antwoord hierboven.
Als je echter ook naar de geestelijke ontwikkeling kijkt, is een 'pup' eigenlijk geen pup meer na de 14/16e week. Het is dan een jonge hond, tot ong. 7/9 maanden, wanneer ze in hun puberteit komen, en geslachtsrijp worden. Met ong 1 1/2 tot 2 jaar zijn ze dan volwassen, ook geestelijk, hoewel bijv. de labrador wat langer 'kind' blijft, dus ook weer een beetje rasverschillend.

De eerste 6 weken zitten ze in hun inprentingsfase : alles is veilig want de moederhond zorgt daarvoor.(In de natuur wordt een hond/wolf geboren in een door de moeder gegraven hol, dus alles is veilig in dat hol). Volledig zorgeloos kunnen ze zich dus concentreren op het 'in het nest' zijn, en als het goed is, horen daar dus ook mensen bij...Dan begint daarna de socialisatiefase, waarbij ze onbevangen en open de wereld gaan verkennen, en alles wat ze nu tegenkomen 'hoort' voor altijd in zijn wereldje : het wordt ahw op de harde schijf van de hersentjes gezet.
Naar mate ze tegen het einde van deze fase komen, worden ze ervarener, dus voorzichtiger ; je kunt ergens afvallen, en jezelf pijn doen, en als je moeder je corrigeert, voel je die tanden wel degelijk....
Daarna, als die socialisatiefase sluit, neemt die voorzichtigheid toe : ze leren nog ontzettend veel, maar het komt niet meer op die 'harde schijf', dus nieuwe dingen horen niet meer automatisch tot zijn wereld.

Daarom is het zo héél belangrijk, dat je een pup uitzoekt, die in de woonkamer geboren wordt, en rijk is ingeprent en gesocialiseerd. Want (te) weinige indrukken en ervaringen, zoals in een achterafschuur ergens bij een broodfokker, zorgt voor een angstige, niet-open hond, met maar een superklein 'wereldje', waar mensen niet vanzelfsprekend bijhoren.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super bedankt!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is hoe dan ook het beste antwoord !! :D
Ivana
13 jaar geleden
+1 Mooi en zinvol antwoord