Kan het zijn dat onze papegaai verliefd is op mij?

We kochten een vrouwtje voor hem maar hij schijnt enkel geïnteresseerd te zijn in ons, meer bepaald in mij. Als ik hem uit de kooi haal wil hij me de hele tijd kussen (of althans, met zijn snavel aan of zelfs in m'n mond zitten). Doen papegaaien zoiets normaal niet met hun partner?
Het betreft een edelpapegaai.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval houden ze nu hun snavel, karnie?
kanjer67
2 jaar geleden
Wij hadden hier in het winkel centrum een dieren speciaal winkel en daar was ook een papagaai die buiten voor de winkel op een paal werd gezet en deze kon je ook aan raken maar deze papagaai had duidelijk voor keur voor mannen want die konden veel met hem of haar doen want als er een vrouwelijk persoon bij in de buurt kwam werd de papagaai vervelend tegen over dit persoon .

Het beste antwoord

Jouw papegaai ziet jou als haar partner. Bijna alle papegaaien zijn monogaam. Onze geelwang amazone (ook een vrouwtje) doet bij mij precies hetzelfde. Ik mag alles bij haar, maar bijv. mijn vrouw of mijn zoon mogen niet eens in haar buurt komen. Het leuke is, is dat haar voorkeur voor mij vanaf het het allereerste moment dat we haar kochten al vaststond. Dat met haar snavel wat jou papegaai doet, heet "grooming" en is iets wat papegaaienpartners in de natuur ook bij elkaar doen om hun onderlinge band te versterken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet of je kunt zeggen dat je papegaai verliefd is op je, maar het is bekend van papegaaien dat ze zich vaak sterk aan één persoon hechten.
Het ziet er naar uit dat dat bij jullie het geval is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je papegaai is helemaal gek op jou! Je bent tenslotte zijn eigenaar, en verschaft hem eten. Het is bekend dat papegaaien zich vaak hechten aan 1 persoon (of partner). In dit geval ben jij het. Hij is erg lief naar jou toe en is inderdaad aan het groomen.

Je kan hier iets mee doen, met dit gedrag. Ik heb even voor je rondgespit, want het papegaaienverhaal boeide mij ook. Ik heb alweer heel wat geleerd vandaag ;-)

Hier vind je leuke tips rond het gedrag van papegaaien (hierin verschillen de soorten edelpapegaaien niet veel van andere soorten).

Het trainen van zo'n beestje is ook zeker een leuke bezigheid, voor papegaai en jezelf.

http://www.papegaaienwelzijn.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=789:10-zaken-over-het-gedrag-waarvan-je-papegaai-vindt-dat-je-het-moet-weten&catid=35:gedrag&Itemid=63

http://www.vrijezeeuwsepapegaai.nl/index.php?option=com_content&view=article&catid=17&id=125&Itemid=22
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Papegaaien kiezen een partner voor het leven.
Wat ik begrijp uit je tekst heb je hem een poos alleen gehad en heeft hij zich in die tijd aan jou gehecht. Als er geen "eigen soort partner"is, dan neemt de mens die rol over.
Je noemt het verliefd zijn; dat is een menselijk begrip, maar ik denk toch wel dat je gelijk hebt. Dat hechten kan heel ver gaan!