Hoe lok en vang ik mijn dwerghamster uit een donkere en volle zolderkamer?

Ik heb mijn russische dwerghamster net twee weken maar ik heb per ongeluk iets open laten staan waardoor hij naar buiten is gekomen en aan de wandel is gegaan en nu kan ik hem niet meer vinden laat staan vangen HELLUP

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

zet een emmertje neer met een sterk ruikend lekker hapje er in.
zet een plankje schuin tegen de emmer op.
met een beetje mazzel vind je het beestje morgen in het emmertje.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
zal best wel hoor loen :)
heb vroeger goudhamsters gehad, dat zijn ook van die houdini's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hamsters (en cavia's en konijnen) zijn erg zwakke beestjes, vooral de rug.
Rieneke1
13 jaar geleden
als je daar bezorgd over bent, kan je natuurlijk altijd een zacht lapje op de bodem leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die emmer hoeft toch ook niet zo diep te zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pokemon
een val in een emmer van 12 liter (de standaard huishoudemmer) overleven ze echt wel :)
die van mij lopen met hun gespeel en geklim (incl salto's!) in het hok meer risico dan wanneer ze in een emmer zouden vallen!!

Andere antwoorden (5)

Men een diervriendelijke muizenval, zoals op deze afbeelding. Verkrijgbaar bij de dierenwinkel.
Plaatje bij antwoord
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi, mijn zoon heeft hem heel lang op zijn kamer gehad, met pindakaas erin. maar nooit een muis gevangen
en hij had er hele veel, aan de poepjes en knaagsporen te zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaja, het zijn slimme dieren! (vraag me dan ook af....lag de gebruiksaanwijzing er naast?) :)
Je kunt het beste s'nachts eten neer zetten, dan zijn ze actief en ga dan s'ochtends vroeg kijken. De boven genoemde methode met het emmertje kan wel goed werken, maar dan valt hij wel in het emmertje en kan zich misschien bezeren. Je kunt ook zijn kooitje open zetten en hopen dat hij erin gaat.. Heel veel succes hoop dat je hem terug vind.

Toegevoegd na 2 uur:
Trouwens. Leg niet overal voer neer.. Als de hamster vol zit (of al het voer hamstert) heeft met voer lokken geen zin meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zit ie in z'n kooi, jij bent er niet bij, hij heeft z'n eten naar binnengewerkt en gaat er vervolgens weer vandoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap jou reactie niet helemaal, maar als de vraagsteller goed oplet en weet het gedrag van een hamster, dan weet zij wanneer hamster lief in het kooitje zit :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoelde zo van dat als haar hamster 's nachts in dat emmertje terecht komt, dan kan die niet opnieuw ervandoor gaan (of hij moet hoog kunnen springen). Als je wat voedsel in z'n kooi legt en haar hamster komt 's nachts even dat voedsel opeten, dan is er niemand om de kooi dicht te doen. Dus hij kan er dan weer vandoor gaan. Maar ik geef je wel een + hoor ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ghehe je moet ook geen voedsel in de kooi leggen, maar ergens anders dan neemt hij miss zijn rust en als je dan sochens v roeg kijkt heb je miss mazzel!! Overdag slapen hammies :d haha dankje!! En hij moet de vrije val in de emmer ook overleven :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@chelsea toch....het is maar een emmer!! geen regenton! :)) @noAnswer
hamsters hoeven niet vol te zitten.... hamsters (let op!!!) ....HAMMMMMMSTEREN!!!:-P (neej.... Ja!!...echt??.... joh!!)
wellicht dat ze het dus in de kooi verstoppen en je er snel genoeg bij bent om de kooi dicht te doen.
tátáhhh!!!!
neuhh net is zo'n slecht plan nog niet van Chelsea :))
Als je iemand weet met een dergelijke hamster van het andere geslacht, dan zet je op een moment dat je tijd hebt om te observeren, die andere hamster in een dichte kooi in je kamer. Grote kans dat jouw hamster even komt kijken naar die interessante soortgenoot.
Ik heb zo vroeger wel ontsnapte tamme ratten terug gekregen.

Heel, heel misschien kun je voor dat doel wel een hamster lenen bij de dierenwinkel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hamsters leven solitair, ratten zoeken gezelschap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ook hamsters hebben seksuele driften.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hamster in 'heat' lenen bij de dieren winkel. of een hitsige hamster die de andere gaat zoeken om zijn driften te botvieren (wel aan een lijntje doen zodat je ze samen binnen kan halen) vechtende hamster maken lawaai, dus je kan ze wel lokaliseren! wel ervoor zorgen dat ze niet alle 2 ontsnappen..... daar is niet tegenop te vangen!!! :)) Maeve, k vraag me ineens af... ben jij eigenlijk een hamster of een muis?
(je avatar bedoel ik natuurlijk!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een muis. Ik ben een muizenfreak, het is dat ze zo stinken anders had ik een kooi vol in de huiskamer. Zo schattig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lief he! (heb vooral een zwak voor de bonte en de goudkleurige)
ze hebben een 'sterk luchtje' idd.....
Een emmer werkt het allerbeste, zoals het eerste antwoord ook al was. Je kunt eventueel nog een spoor leggen naar de emmer.

Onderin de emmer kun je een laagje zaagsel leggen, zodat je hamster niet te hard valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er niet om of de hamster hard valt, maar hoe hij valt. Ik denk dat iedereen weet waarom een hamster zijn naam heeft.. Of iig waarom het woord hamsteren gebruikt wordt.. Namelijk omdat een hamster zn voer 'hamstert' hij eet het niet direct op.. Een spoor neer leggen heeft dus geen zin..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt wel!!! Ik heb het zelf eens een keer uitgeprobeerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb overigens zelf ook een russische hamster, dus net als ieder weet ik dat een hamster hamstert. Juist daarom werkt een spoor uitleggen. Een hamster stopt namelijk niet met naar voer zoeken, die blijft doorhamsteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij vol is moet hij het uitladen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@indeblote..dinges.
nog ff en we moeten verkeersborden neerzetten waar ie mag laden en lossen :)
oh, dat had ik vroeger met een stiekem aangeschafte muis (sstt..... ben nu 25 verder, ze weet het nog steeds niet)

ik had een grote pot waar augurken in zaten gepakt, flink wat voer erin gedaan, met tape wat elektriciteitsbedrading eromheen gemaakt (soort trapje en houvast) gemaakt. (dikker touw kan natuurlijk ook!)
doordat de pot taps toeloopt is het onmogelijk om eruit te komen. binnen 1 dag had ik mijn 'vangst' terug.

een dwerghamster kan minder hoog springen dan een muis dus heb je een minder hoog potje nodig (valt ie ook niet zo'n eind naar beneden)

ik weet niet of de hamster lievelings snoepjes heeft? dat zou natuurlijk wel een heel goed lokmiddel zijn! :)
mochten er katten in je huis aanwezig zijn.... hou ze uit de buurt van de zolder. het is natuurlijk een koud kunstje om een hamster op deze manier uit een val te hengelen.

succes met vangen!!!

ps. vergeet je niet om wat water voor m neer te zetten?
zo voorkom je dat ie ergens achter kruipt en verdroogt.