Wat te doen als je kippen geen eieren meer leggen?

Ze zijn een keer bijna aangevallen door een roofvogel en achterna gezeten door de hond van de buren. En gaan ze nog wel eieren leggen? Ze zijn sinds die
tijd gestopt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En ander voer geven zou dat helpen?

Antwoorden (7)

Die kippen zijn zich wezenloos geschrokken natuurlijk!

Bij een kennis op de boerderij hoorde ik dat kippen bij kou of als ze in de rui zijn, weinig tot niks leggen? Komt weer als de dagen langer worden met meer licht. En oudere kippen leggen minder.

Heb ik dus van horen zeggen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kippenfluisteraar, therapie, of toch zelf gaan leggen.
Of eieren kopen in de winkel.
Gun je kippies wat rust, effe in t nachthok laten voor ze weer baar buiten gaan. Rust ritme regelmaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hen legt in principe het hele jaar door, behalve als ze broeds is, in de rui is of ziek is. De energie wordt dan in het nieuwe verenpak of in het herstel van een ziekte gestoken. In de maanden december en januari komt de leg op een laag pitje te staan. Dit is de donkerste periode van het jaar en is voor de hen een periode om een beetje tot rust te komen en energie te verzamelen voor het voorjaar om dan weer veel eieren te leggen en eventueel te broeden. Kippen hebben een open bekken. Dit betekent dat de schaambeenderen niet gesloten zijn aan de onderzijde. Daardoor is er aardig wat ruimte voor het ei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een kip aan de leg is, dan zitten de eieren in verschillende grootte al in haar lijf, ze legt dan vrijwel iedere dag een ei, indien een kip schrikt, zijn die eieren niet zo maar weg, dus heeft het er niet zo veel mee te maken. Het is nu bijna voorjaar en straks gaan je kippen heus wel weer eieren leggen.
Je kunt het trouwens aan de kam zien of een kip aan de leg is, de kam is dan rood en groot, zijn ze van de leg, dan is die kam wel 3x kleiner en bleker van kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wachten tot ze weer zo ver zijn en ondertussen je eitjes bij de eierboer/ supermarkt kopen. Je kipjes zullen te eniger tijd heus hun legwerkzaamheden weer hervatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kip legt altijd enkele weken goed en dan weer een tijd minder eieren(doordat ze broeds of in de rui zijn)
In de winter leggen ze vaak ook minder omdat dan de dagen zo kort zijn, dit kun je soms verhelpen door een lamp in het kippenhok aan te doen; dus die bv. met een tijdschakelaar inschakelen zodat ze toch ±12 uur licht
per dag hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de winter hebben ze meer voeding nodig dan in de zomer.Geef ze ook extra grit.
Ik geef mijn lievelingskip ook altijd biergist.Dat kan je zien aan haar kam (vuurrood) en ook aan haar pluimage.Ze legt om de andere dag een ei.Dat is ook goed voor de maag, want ze hebben kleine steentjes nodig voor de vertering.
Maar dit jaar hebben onze kippen ( met die extreme lage temperaturen) weken niet gelegd, hoewel de rui al voorbij was. Ze hadden alle energie nodig om hun lichaamstemperatuur op peil te houden.