mijn vijf katten zijn helemaal niet druk 's nachts.
ze hebben in de avond een opleving, en daar maak ik handig gebruik van.
de oudste die donderdag as 19 wordt, krijgt een flinke knuffelbeurt.
de rest laat ik hollen en vliegen en rennen achter een hengeltje, veter, en laserlampje.
daarna verstop ik lekkere brokjes in huis.
tegen de tijd dat ik naar bed ga, gaan ze moe en voldaan met me mee, om rustig te gaan slapen.

en ja, je kan valium aan katten geven.
bij een kat die niet wil eten, kan het een geweldige eetlustopwekker zijn.
maar het is niet zo super voor de lever, en bovendien kan de kat ontremt raken.
en als je iets aan de oorzaak kan doen, zoals in dit geval, hoef je niet meer aan symptoombestrijding te doen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Omdat het nachtdieren zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, sinds wanneer zijn katten dan geen nachtdieren meer?
Die van mij hebben meestal na het verteren van het avondeten een soort van energy-boost. 's Nacht willen we ook graag naar buiten, misschien kun je een kattenluikje overwegen als dat kan bij jouw woning en i.v.m. verkeer (oppassen met drukke straten natuurlijk)

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry voor de typo: 's Nachts willen ze ook graag naar buiten, ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten zijn nu eenmaal dieren die van oorsprong bij schemer en donker jagen en dus actief zijn. Onze huiskatten hebben zich echter aangepast aan ons ritme en zouden 's nachts dan ook niet heel druk horen te zijn. Rieneke geeft al goede tips om je katten lekker moe te maken voor de nacht. Wellicht vervelen je katten zich overdag, waardoor ze overdag maar veel zijn gaan slapen ipv 's nachts. Probeer ze, zodra je thuis bent, tot activiteit te bewegen.
Drukte/ onrust 's nachts kan ook een teken zijn van stress of een medisch probleem. Als het plotseling is ontstaan, kan je beter je kat/katten eens laten checken bij de dierenarts. Zijn het al je katten die druk zijn of is het er wellicht 1 die de aanleiding geeft. Bij oudere, dementerende katten zie je bijvoorbeeld ook vaak onrust 's nachts. Hyperactiviteit kan echter ook een teken van een te snel werkende schildklier zijn.
Zijn medische problemen uitgesloten en zit de onrust/stress echt in de kat, dan zijn er hele goede voedingssupplementen te krijgen die een rustgevende werking hebben. Zylkene is hier een goed voorbeeld van, te krijgen bij de dierenarts. Ook het Royal Canin Calm diet werkt erg goed, ook alleen te krijgen bij de dierenarts.
Er bestaat trouwens inderdaad valium voor katten. Maar geen enkele dierenarts zal dat zomaar voorschrijven omdat je katten 's nachts onrustig zijn. Gebruik van valium zonder toezicht (je slaapt immers) kan gevaarlijk zijn, omdat de kat erg versuft kan raken. Valium wordt eerder ingezet bij extreme stress bij bijvoorbeeld een dierenartsbezoek of autorit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze poes is helemaal niet zo druk 's nachts. We hebben ook een hond. Als ik 's ochtends of na m'n werk de hond uitlaat, gaat poes gewoon mee op een wandeling van ongeveer een kilometer. Verder heeft ze een kattenluik. Ze kan naar buiten wanneer ze wil, maar ´s nachts ligt poeslief heerlijk te tukken, net als de rest van ons.

Ik denk dat onze poes ruim voldoende beweging krijgt, en het daarom niet ´s avond nog haar bol krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
valium voor een kat die druk is 's nachts?
het bestaat dus wel, maar ik denk dat een dierenarts je heel raar aan kijkt als je dit vraag omdat je katten zo druk zijn.

een kat heeft zijn behoeftes en eigenschappen, maar om m nou lam te gaan leggen met een middel vind ik toch te ver gaan.

die malloten hier razen ook door de hut als ze het gekke half uur hebben (steilewandrace op de bank etc) maar heb dit liever dan dat ze lamlendig onder de de drugs zitten hoor.

zo kan ik mijn hamsters ook wel lamleggen als ze beginnen te leven laat op de avond, maar dan had ik beter een furby aan kunnen schaffen denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou katten nooit een medicijn geven tegen iets dat geen ziekte is. Ik heb mijn hele leven al katten en al mijn katten slapen 's nachts gewoon net als ik. Mijn huidige kat gaat 's avonds slapen en wacht met herrie maken totdat ik 's morgens wakker ben ;) Maar dat was in het begin wel anders. Toen ik haar net uit het asiel haalde was ze 's nachts heel druk en speels. Ik heb veel verschillende speeltjes gehaald om te kijken wat ze leuk vond. Dit bleken de goedkope nepmuisjes te zijn. Ik heb de hele dag met haar gespeeld en 's avonds met de plantenspuit naar bed gegaan. Telkens als ze druk was heb ik haar nat gespoten. Al na een paar nachten was ze rustig. En nu zijn we 12 jaar verder en ze is nog net zo speels, maar dan overdag :) Kortom, valium is niet nodig, met gewoon wat oefenen kom je al een heel eind. Dit werkte tot nu toe met al mijn katten maar misschien heb jij net een eigenwijze... Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kat is een nachtdier. Dus dat is niet zo heel raar dat ze dan actief zijn. En valium geven? Vraag me dan af waarom je katten genomen hebt. Er is heus wel wat aan te doen dat ze 's nachts minder actief zijn. Ik speel 's avonds lekker intensief met mijn 5 katten en bij mij slapen ze heel de nacht. (grootste gedeelte van de dag trouwens ook)