Waarom pelt een ouder ei (gekookt) makkelijker dan een heel vers ei?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen flauw idee waarom dat zo zou zijn, ook niet ervaren voor zover ik weet, maar ik heb dan ook een simpele truuk om welk ei dan ook heel snel en makkelijk te pellen: Tik de zijkant van het ei op het aanrecht of ander hard vlak. Rol dan het ei even rond, zodat de hele schaal gebarsten is. Begin ergens te pellen en zorg dat je het velletje van het ei te pakken krijgt. Zodra je dat hebt, trek je zo de hele schaal eraf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een heel kakelvers eitje hebt dus zo onder de kip vandaan werkt dat trukje ook niet een eitje is dan haast niet te pellen.hoe je het ook probeert het zit dan echt vast in de schaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm mijn ervaring is toch anders, mij lukt het ook wel bij kakelverse eieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het morgen proberen bij een eitje dat net gelegd is en nog warm. Laat nog weten hoe dat afloopt.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geprobeerd. Het superverse ei blijft ook met de 'barst-methode' moeilijker te pellen. Eitje is dan niet mooi glad, maar er blijven stukjes aan het velletje, waardoor het oppervlak meer ruw blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brokkeliger, bedoel ik.

Antwoorden (2)

Doordat het ei na het koken afkoelt slinkt het ei zelf iets, maar de schil niet. Dus na het slinken zit het niet meer vacuüm aan de schil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier om hele verse (gekookte)eieren niet om gekookte eieren de eerte catogorie pelt heel erg moeilijk als het heel vers is
even ter verduidelijking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Heel vers" kan ook worden opgevat als "net gekookt" Dat verklaart het antwoord meteen, maar niet de eerste reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Paulost: Als je het zo zou opvatten, dan zou dat het antwoord kunnen verklaren. Maar ik denk niet dat "net gekookt" wordt bedoeld met "heel vers". Ik lees de vraag als het verschil tussen verse en oudere eieren, beide gekookt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had het over een ei wat net onder een kip vandaan komt, en een ei wat uit de supermarkt komt (ouder ei dus). En die dan allebei koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor alle minnetjes...bedoelde het verder goed hoor...vindt dit een beetje muggeziften. Als iemand mij even had duidelijk gemaakt hoe en wat dan had ik mn antwoord wat bijgesteld. Widar...hoe is het met je tolerantieniveau gesteld, erg onvolwassen om het op deze manier aan te pakken, jammer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn tolerantieniveau is soms laag bij snelle iphone/mobiel-antwoorden. Mensen lezen de vraag niet of maar half en antwoorden maar wat. Ik heb je verkeerd beoordeeld. Jij bent gewoon iemand die de vraag wel had gelezen, maar niet goed had begrepen. Dat spijt me dan. Ik zal m'n reactie melden en de moderators vragen of ze hem weghalen.
Een ei neemt wanneer het ouder word in volume af (de inhoud). Misschien weet je zelf wel dat er in de onderkant van een ei een luchtkamer zit deze kamer word steeds groter. Ook laat hierdoor het ei losser van de schaal. Houd maar eens een ei tegen een scherpe lamp dan zie je de luchtkamer, leg deze een paar weken weg en kijk dan weer. Depots van supermarkten kijken zo of het ei vers is.