Waarom kunnen de meesten mensen niet tegen kietelen en dieren wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij klopt je veronderstelling niet. Honden, katten, konijnen, koeien, paarden, kortom alle dieren waar ik wel eens aan gezeten heb, zijn gevoelig voor kietelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt wat je zegt, maar b.v. Honden vinden het lekker als je ze kietelt/kriebelt.
Wat ik me afvroeg is waarom mensen er om gaan lachen of spartelen. Het is dus een verschil tussen mensen en dieren.

Het beste antwoord

Dieren kunnen net zo min tegen kietelen als mensen.
Bij mensen echter kan een paniekreactie ontstaan.
Als je je als mens bewust kietel-ongevoelig opstelt (je onderdrukt de paniekreactie en negeert de prikkeling bewust) kun je er als mens wel tegen.
Als je een hond of kat kietelt (op de goede manier) dan trekken ze hun pootjes wel degelijk in (onder de voetzolen zijn ze kietelig, ook net boven de lies aan de zijkant net naast de tepeltjes, ze beginnen dan een krabreflex te krijgen.
Bij het spelen met pupjes gebruik ik dit om de reflexen te testen en de hondjes vinden deze vorm van spelen geweldig.
Ook bij mensen is het immers spel, je moet alleen niet te ver gaan en stoppen als de geplaagde in paniek dreigt te raken.
Als ouders is het een goed middel met je kinderen te ravotten op lichamelijk niveau.
Uiteraard blijf je bij de geslachtsdelen UIT de buurt.
Maar vlak boven de voorkant van het heupbeen en onder de voeten, kun je ze behoorlijk plagen.
Ook breekt het het ijs en is er een normale fysieke omgang en acceptatie.
Als mijn kinderen verdrietig of boos zijn en ze zitten te lang in hun "ei" dan pas ik dit gepast toe.
Hoe knorrig ze ook zijn, de lach en ontspanning is dan snel terug.
Even voor de duidelijkheid, kietelen heeft op zich NIETS met sex te maken, het i9s plagen op fysiek niveau.
Daarom moet je als ouders zorgvuldig waken uit de buurt van de " private parts" te blijven.
Ook moet je je kinderen toestaan "wraak " te nemen, de vorige zin in acht nemend.
Ik benoem dit misschien overdreven maar kietelen door mensen met onjuiste intenties geeft het soort prikkeling wat ongepast is en naadloos over kan gaan in wat je NIET wilt, wat met je partner waarmee je een sexuele relatie heeft juist wel een voordeel kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat de belangrijkste reden van de reactie op kietelen psychisch is. De spanning die wordt opgevoerd heb je als kind geleerd. Dus ook als je wordt gekieteld als je wat ouder bent dan een peuter/kleuter reageer je erop zoals je geleerd hebt. Dieren hebben dit nooit geleerd.
13 jaar geleden
een mens gaat lachen en kan zeggen hou op?een dier niet.