wat moet ik doen met onze ''zieke'' kat die als kitten autoimmuun ziekte heeft gehad?

wij hebben onze kat gekocht van andere mensen, in een jaar tijd zijn we al 6 keer bij de dierenarts geweest.
ze heeft een soort ontsteking in haar bek operatie achter de rug en nu al tot 2 keer toe antibiotica en spuitje.
nu heeft ze er weer last van.
als kitten had ze immuun ziekte kan dit ook binnenuit haar bek ontwikkelen? (terugkomen)
iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik door je schrijfstijl best veel moeite heb met het begrijpen van wat je nu daadwerkelijk zegt.
Je vraag is "wat moet ik doen..."
Nu, mijn antwoord als ervaringsdeskundige (zie bron), is in elk geval van het twijfelen naar de gezondheid / gedrag van een dier: ga naar de dierenarts. Dat is dan ook mijn antwoord.

Je bent al 6x met haar dit jaar bij de dierenarts geweest.
Ze heeft een ontsteking in haar bek, heeft ze hiervoor de operatie gekregen? Of is de ontsteking gevolg van de operatie?

Auto-immuunprocessen zijn zeer complexe processen. Als jouw kat echt een auto-immuunziekte heeft gehad, is de kans inderdaad groot dat deze chronisch is. Een auto-immuunziekte kan soms in remissie treden; dan is het dier symptoomvrij. Echter blijft de ziekte (bijna altijd) in het dier aanwezig, en kan vooral bij de volgende situaties weer "aangezet" worden: ernstige stress (bijv. verhuizen), andere ziekte (bijv. ontsteking), operatie, bepaalde medicatie.

Het is dus erg belangrijk om te weten:
- Welke auto-immuunziekte had (heeft) ze?
- Wat was er eerst: ontsteking of operatie?
- Welke medicatie kreeg ze tijdens haar auto-immuunziekte, en welke nu?

Ik hoop dat de dierenarts zelf ook afweet van haar vroegere problemen? Het liefste nog dat het dezelfde dierenarts is? Zo niet, bel dan even de praktijk van de vorige dierenarts (in de tijd van auto-immuunziekte), en vraag hun om je even haar vroegere dossier op te sturen, of dat ze het direct doorfaxen naar deze dierenarts.

Bij auto-immuunziekte is er o.a. sprake van ontsteking van het aangetaste orgaan. Een auto-immuunziekte is een breed begrip; de ene zal amper klachten geven, de ander kan dodelijk zijn.
Het is dus erg afhankelijk van allerlei factoren welke je niet in je vraag vermeld.
Let op dat sommige auto-immuunziekten redelijk stabiel te krijgen zijn, en dat inslapen pas een optie is als het echt niet meer verder kan.

(Let op: ik zie je kat niet, krijg te weinig info, dus kan geen officieel advies geven hierover).

Heel veel sterkte met je kat. Als je eigen dierenarts verder onduidelijk is, of wat jouw betreft te onkundig, ga dan naar een andere dierenarts. Of vraag een doorverwijzing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry voor mijn typgebeuren dat het onduidelijk overkwam, mar heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ze had immuun ziekte die van buitenaf te zien was kussentjes en oren.
Nu heeft ze blijkbaar inderdaad weer naar 3 jaar haar auto immuun ziekte terug maar dan in andere vorm van binnen uit.

Andere antwoorden (3)

Je kat gebruikt dus prednison wat dat is gebruikelijk bij immuun ziekte. Het aantasten van de eigen cellen. Lees dit stuk je als dit het geval is zie bron
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ze heeft geenprednison omdat immuun ziekte al jaren weg is maar bij haar was het vorm van dat het bij der kussentjes begon van de pootjes las kitten dan
ronron1212
13 jaar geleden
bedankt voor het - Maar deze ziekte geneest meestal niet het is een afwijking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb geen min gegeven dt je dat in ieder geval weet keur niemand antwoord af
het ligt eraan over welke aandoening je het hebt. er zijn meerdere varianten hierin namelijk

•virussen als FIV (kat) en SIV gaan het immuunsysteem zodanig onderdrukken dat bij gelijk welke banale infectie er een voor het dier levensbedreigende situatie kan ontstaan.
•bij auto-immune aandoeningen reageert het immuunsysteem van het lichaam zo sterk dat het het verschil niet meer maakt tussen lichaamseigen en lichaamsvreemde cellen. Daardoor begint het lichaam de eigen orgaansystemen af te breken. Naargelang het orgaanstelsel dat afgebroken wordt krijgt de auto-immuunziekte een andere naam
◦auto-immune hemolytische anemie (bloed)
◦auto-immune polyarthritis (gewrichten)
◦auto-immune meningitis (hersenvliezen)
◦auto-immune huidaandoeningen
◦SLE

zowel bij de virus als de aandoening is het mogelijk dat de kat ontstekingen ontwikkelt. mocht dit het geval zijn is een onrustig weefsel hier gevoelig voor (eerdere ontsteking, operatie)

wil je zekerheid laat haar dan testen door de dierenarts. wij weten vanaf ons beeldscherm niet wat er met je kat aan de hand is (afgezien dat ie een vertekend uiterlijk heeft) :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke auto-immuun ziekte heeft ze gehad? We kunnen hier onmogelijk uitspraken over doen als we niet weten welke ziekte het is geweest. Je vraagt verder naar oplossingen, terwijl je al 6 keer bij de dierenarts bent geweest. Als je dierenarts niet meer weet hoe haar te behandelen, zullen de gebruikers op GV echt niet met betere adviezen komen. Heb je het idee dat je dierenarts niet genoeg heeft gedaan, dan kan je eens langs bij een andere dierenarts voor een second opinion. Of laat je doorverwijzen naar de faculteit Utrecht, zodat een specialist naar de kat kan kijken.
Auto-immuun ziektes zijn altijd moeilijk in de behandeling. Het zou kunnen dat de infectie in haar bek ermee te maken heeft, maar het hoeft niet. Dat valt niet vanaf een afstand en zonder precieze ziektegeschiedenis en onderzoek te zeggen.