Mijn kat weigert te eten wat nu?

1 van mijn katten moet van de dierenarts een speciaal dieet volgen, alleen eet zij deze brokjes niet. Heeeel af en toe loopt ze erheen en eet ze er een paar. Maar ze is nu echt aan het afvallen en maak me er echt zorgen om.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

het is enorm belangrijk dat je kat blijft eten.
katten kunnen niet tegen vasten; leververvetting kan al na een paar dagen optreden, en kan dodelijk zijn.
om wat voor dieet gaat het?
heb je al andere merken geprobeerd?
soms zijn er alternatieven te verzinnen, en soms moet je ook gewoon zeggen; dan maar geen dieet.
zo heb ik m'n nierpatientjes altijd nierdieet gegeven, maar als ze dat niet meer wilden kregen ze wat ze lekker vonden.
kwaliteit van leven is ook wat waard.
overleg eens me je dierenarts, misschien weet die raad, maar hoe dan ook: je kat moet eten!!
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kat echt niets eet, kan je beter maar weer gewoon voedsel geven totdat je bij de dierenarts bent geweest. Een kat kan niet langer dan een dag zonder eten. Er zijn heel veel soorten merken dieetvoer, dus wellicht is er een ander merk dat hij wel lust. Ook kan er een andere kwaal zijn. Voor nu........geef hem maar wat lekkers. Dan maar even geen dieet.

Andere antwoorden (9)

Misschien een klein beetje warm water erbij doen, zo wordt het iets zachter en makkelijker te eten en komt ook het aroma vrij, wat de kat misschien aantrekt!

Toegevoegd na 51 seconden:
Als het echt niet lukt natuurlijk de dierenarts bellen of anders even langsgaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even afwachten dan, dat van het blikvoer wilde ik eerst ook zeggen, maar ik dacht dat mag ze misschien niet door het dieët!
Afhankelijk van het soort voer kan je er een beetje blikvoer doorheen roeren.
Als de kat 3 dagen niet eet moet er echt dwangmatig gevoerd worden anders kan het heel slecht aflopen.
Lukt het niet: ga terug naar de dierenarts voor tips!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou niets, waarschijnlijk wil hij dood en heeft hij er genoeg van. Gaat bij veel oude mensen ook zo.
Is hij nog niet op leeftijd, dan even langs de dierenarts zou ik zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou inderdaad best kunnen dat waneer ik niet meer wens te leven gewoon stop met eten. Ik hoop in dat geval dat mijn omgeving dat respecteert. Iets wat heel veel voorkomt. Mocht er iets anders met de kat aan de hand zijn dan heb ik een ander advies gegeven.
Ik vind dat je onnodig gestrest reageert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je valt in herhaling. Nou ja, laat maar zou ik zo zeggen.
Welk dieetvoer is het? Nierdieet wordt meestal niet zo gewaardeerd door katten.
Vraag bij je dierenarts eens naar (proefzakjes van) andere merken dieetvoer. De smaak kan erg verschillen per merk. Heeft ze geen andere merken, vraag het dan eens bij een andere dierenarts. De meest gebruikte merken die veterinaire dieetvoeren leveren: Royal Canin, Hill's, Eukanuba, Sanimed, Trovet en Sanypet. Deze laatste is vrij nieuw en niet bij elke dierenarts te verkrijgen. Maar ik hoor goede verhalen over de smakelijkheid. Dus zeker de moeite waard om te proberen.

Verder, hoe lang geleden is het dat je langs de dierenarts bent geweest voor een check? Misschien is je kat achteruit gegaan en heeft ze behandeling nodig. Of er is een andere medische aandoening bijgekomen. Als ze echt afvalt, zou ik zeker teruggaan naar de dierenarts. Desnoods kan de dierenarts eetlustopwekkers geven of iets tegen de misselijkheid, als dat de oorzaak is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kat er niet van eet, toch steeds vers voedsel neer zetten, ook als het droge brokken zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou eens kunnen proberen om het dieetvoer te mengen met het oude voer. Misschien dat ze dan wel eet en daarna rustig het oude voer afbouwen totdat er alleen dieetvoer over is. Dit wil wel eens helpen.
13 jaar geleden
Weer dat voer geven die je altijd gaf maar dan wat minder.
Naar de dierenarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het aan de dierenarts vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kater heet Felix, ziet er precies zo uit en at ook alleen maar felix brokjes. Iets anders wilde hij niet.
Op gegeven moment kreeg hij blaasgruis en de dierenarts zei dat dit door het eenzijdige merk kwam dat hij altijd at.
Hij moest nu de brokjes eten die ik voor veel geld bij haar moest kopen. Ik kocht ze dus, want dat doe je dan, en Felix keek me aan van; "Wat maak jij nou, verwacht je echt dat ik dat opeet"? Draaide zich om en ging weer.
Ik heb toen in de supermarkt alle kattenvoerbrokjes en blikjes bekeken op inhoudstoffen en wat goed voor blaas en nieren was en heb toen voer meegenomen dat speciaal hier aandacht aan schonk. Felix vond dit wel lekker en dit heb ik weer afgewisseld met een ander soort toen die zak op was. Ik dacht aan die eenzijdigheid die de arts had aangegeven en heb ook het blikvoer steeds afgewisseld. Hij heeft er nooit meer last van gehad en is inmiddels al weer 10 jaar ouder. Hij is nu 14 en jaagt nog steeds buiten. Hij eet muizen, kikkers en weet ik veel wat nog meer maar is kerngezond. Hij jaagt nog steeds indringers uit zijn tuin ook al zijn ze dubbel zo groot dan hij. Hij is wel eens al zijn nagels kwijt geweest in een gevecht, maar die zitten er inmiddels weer aan. Ik ben nooit meer bij een dierenarts geweest want hij mankeert nooit meer iets. Zelfs infecties waarbij een dikke bult ontstaat, genezen vanzelf bij hem. Ik denk maar zo, zolang hij eet en drinkt en spint wanneer hij bij je zit, in je nek ligt of over je schouder hangt, heeft hij nergens last van en laat ik de natuur haar gang gaan. Pas wanneer hij pijn zou krijgen, niet meer zou eten en drinken of anders uit zijn ogen zou kijken zou ik weer naar de dierenarts gaan. Ik weet niet waarvoor jouw kat dit dieet krijgt, maar als het alleen voor blaasgruis is, kan je gewoon ander voer kopen dat hier ook voor bestemd is. Je gevoel zegt je wel wanneer het beestje echt een dierenarts nodig heeft.
amc