is een filter genoeg voor de zuurstof in een aquarium?

het water draait wel rond, maar ik zie geen belletjes? is dit genoeg voor mijn visjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

In een gezond aquarium met voldoende planten en weinig vissen, is geen filter nodig, de algen en planten zorgen voor voldoende zuurstof.
De afvalstoffen van de vissen ( vissenpoep) worden door de bacteriën afgebroken en omgezet in voeding voor de planten, die hier weer van groeien en o.a. weer zuurstof produceren.
Als de vissen meer afvalstoffen produceren dan de planten kunnen gebruiken, heb je een filter nodig.
Dit is het belangrijkste doel van een filter.
Een filter 'maakt' dus geen zuurstof!!
Het extra beluchten ( belletjes) van het water , verdrijft de CO2 in het water en deze is juist nodig voor de plantengroei, planten hebben CO2 nodig om zuurstof te kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
dank voor je opmerking bij mijn antwoord, ik was wel even bang dat ik het had omgedraaid want ik had het niet opgezocht (vind het wel leuk zo veel mogelijk "uit het hoofd " te citeren). Maar zie wat ik nu toch even googlede, dat was waarom ik het erin zette: stukje uit aquarium forum gekopieerd N.b. ik ben geen voorstander van CO2 in een aquarium met vissen. CO2 is een afvalproduct dat vissen door diffusie via de kieuwen aan het water moeten afgeven. Hoe lager het CO2 gehalte hoe beter dat werkt en dus beter is voor de vis. Vergelijk het maar met je lichaam en de buitentemperatuur: als het te warm wordt kan je lichaam haar warmte niet kwijt en krijg je er hinder van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja mion, er is zo verwarring op dit gebied, de CO2 is het gas waar zuurstofplanten van groeien en die daar weer o.a. zuurstof van maken.
Dus lekker veel planten nemen veel CO2 op, dus blijft het voldoende laag voor de vissen, vergeten wordt meestal, dat de algen in een aquarium dat nog veel beter kunnen.
In de oceanen zijn de algen de allerbelangrijkste zuurstofproducenten!!!
In kassen waar b.v. sla wordt gekweekt, wordt extra CO2 ingelaten via gasflessen voor een snellere en betere oogst.
CO2 is dus uitermate belangrijk voor planten.

Andere antwoorden (3)

Met een normale pomp zie je ook geen belletjes. Hij pompt het water rond en dat is voldoende.

Voor extra zuurstof heb je zuurstofplantjes nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het uiteinde van de pomp boven water ui laat komen dmv een pijpje, zodat het water van boven het water in het water valt waardoor er zuurstof in komt. Ook heb je pompjes die lucht pompen, waardoor je belketjes krijgt.

Maar alleen rondpompen (zonder planten in het water) is niet genoeg!!

Toegevoegd na 2 uur:
Waarom duimpje omlaag....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegenwoordig zijn ze er helemaal niet meer zo voor, al die luchtbellen, daar schijn je ook veel CO2 mee in het water te krijgen.

Rondpompen is goe, en wat belangrijk is, is dat het oppervlak van het water wat in beweging is, dan gaat de diffusie van zuurstof uit de lucht NAAR het water, vele malen beter dan bij een stilstaand oppervlak

een paar planten die zuurstof leveren dragen ook positief bij MAAR

het allerbelangrijkste is: NIET TE VEEL VIS in de bak.

Ik las ooit ergens dat je 1 cm vis mocht hebben per 2 liter water, maar dat wil dus zeggen dat je in een aquarium van 100 l hebt mag je 25 vissen van 2 cm per stuk hebben of 5 vissen van 10 cm per stuk, enz

zo kun je een beetje schatten of je goed zit.

je ziet trouwens ook staan 1 cm per 3 liter dus ik zou het wat krapper nemen
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CO2 is juist erg belangrijk voor de plantengroei en de belletjes ( Beluchting) verdrijven de CO2, verders een prima antwoord.