Hoe kan ik mijn katten het beste een pil geven?

Het lukt me gewoon niet, pilletje in een keer wil niet, in paté wil ook niet, gemixt met kattenmelk is ook een drama! Wat nu?????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (14)

Bekje open en achter in z'n strot gooien, t klinkt grof maar het werkt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heel bot, maar de dierenarts doet het ook door de pil achter op de tong te drukken. Klinkt zielig maar is het niet. Zorg alleen wel dat je geen lange nagels hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie antwoorden boven: En dan over het keeltje wrijven, zodat hij moet slikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga op je knieën op de grond zitten en doe een kat tussen je benen, met zijn hoofd in dezelfde richting als jij.
Forceer voorzichtig het bekje open met één hand, en doe dan snel met de andere hand de pil in de mond - duw hem met één vinger voorbij helft van de tong. Houd nu zijn bekje voorzichtig dicht voor zo'n 10 seconden, tot je ziet dat de kat een slikbeweging maakt.
Ook kun je zachtjes over de hals aaien om de neiging tot slikken aan te wakkeren.

In het begin is het lastig, maar oefening baart kunst.
Als je de pil in één vloeiende beweging in de mond weet te krijgen, dan heb je het helemaal voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe het met z'n tweeën als het kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik ook vaak doe met mijn kat - die ik dagelijks medicatie moet geven - : snel een pil achter in zijn bekje duwen op het moment dat hij ligt te slapen. Met mijn andere suggestie moet je snel zijn als een ninja, of een tweede persoon hebben die de voorpootjes even vasthoud. Maar dan gaat de kat hoogstwaarschijnlijk het hoofd bewegen waardoor het ook weer vermoeilijkt wordt.
Rieneke1
13 jaar geleden
zo doe ik het ook, +
ik volg het antwoord van nyx
daar aan toegevoegd dat ik het pilletje in wat zalm verpak dat vinden ze bij mij erg lekker waardoor ze het sneller doorslikken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn apparaatjes voor om de pil achter in de keel te mikken. Ik denk via de dierenarts.
Lees bijgaande link niet te serieus ;)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, wat een verhaal in je link, anneliez!
Heel herkenbaar :p
anneliez
13 jaar geleden
ja leuk he ;)
Als je de bek open doet moet je met een vinger zijn wang tussen de tanden doen. Dat voorkomt dat de kat bijt.
Lukt het niet dan is er een erg handig hulpmiddel: de pillenschieter.
Zie de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de methode van nyx werkt prima.
zo nodig kan je de kat eerst in een badlaken draaien.
vergeet ook niet na het pilletje nog een spuitje water toe te dienen, zodat de pil soepel doorglijdt, en niet in de slokdarm blijft steken.
ook kan je bij de dierenarts een pillenschieter halen, zodat je meer kans hebt dat je vingers heel blijven.
als je toch bij de dierenarts bent, kan je easy-pill meenemen, een lekker ruikend en smakend goedje waar je de pil in kan verbergen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Een plakje ham en daar pilletje tusse
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het anders; met de bolle kant van een lepel prak ik in een kommetje het pilletje fijn en vervolgens meng ik dit met een beetje blikvoer, maar wel op het moment dat het voor mijn katten etenstijd is en ze dus echt honger hebben. Ik zie ook wel dat soms wel eens een restje aan hun bakje blijft plakken maar dan hebben ze naar mijn idee toch zeker 90% opgegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een beetje leverpastei in zijn bekkie duwen. Lukt hier altijd.
Als ik een klontje leverpastei met het pilletje erin in zijn bakje leg, dan likt de slimmerd de leverpastei eraf en het pilletje blijft liggen:).
Of het pilletje fijnstampen als het kan en door zijn eten. Gaat ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een beetje leverpastei om het pilletje
en ze eten het smakelijk op, tenminste is bij mij altijd goed gegaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe moet je een kat een pilletje geven

Neem de kat in de knik van je linkerarm, alsof je een baby vasthoudt. Leg de rechterduim en middenvinger aan beide kanten van het bekje en oefen lichte druk uit, totdat de kat het bekje opent. Schuif het pilletje naar binnen en laat de kat haar bekje dichtdoen.

Raap het pilletje van de vloer een haal de kat achter de bank vandaan. Neem de kat weer op je arm en herhaal stap 1.

Haal de kat uit de slaapkamer en gooi het besabbelde pilletje weg. Neem een nieuw pilletje uit de verpakking, de kat opnieuw vast onder je arm en houd met je linkerhand de poten vast. Dwing de kaak van de kat open en schuif de pil in het achterste deel van het bekje. Sluit het bekje en tel tot 10.

Vis het pilletje uit de goudvissenkom en de kat van de kapstok. Roep je partner uit de tuin.

Kniel op de grond en klem de kat tussen je knieën. Negeer het grommen van de kat. Vraag je partner dat hij de kop van de kat vasthoudt en de kat een houten liniaal in de keel schuift. Laat het pilletje langs de liniaal naar beneden glijden en wrijf het kattenkeeltje.

Haal de kat uit de gordijnen. Neem een nieuw pilletje uit de verpakking. Noteer dat je een nieuwe houten liniaal koopt en het gordijn repareert.

Wikkel de kat in een groot badlaken. Drapeer het pilletje in het laatste eindje van een rietje. Vraag je partner om de kat in de houdgreep te nemen, zodat alleen het kopje uit de elleboogknik piept. Wrik met behulp van een pen het kattenbekje open en blaas het pilletje door het rietje in de keel.

Lees even na op de bijsluiter van de pilletjes dat ze ongevaarlijk zijn voor mensen. Drink een glas water om de vieze smaak weg te spoelen. Verbind de arm van je partner en haal het bloed uit het tapijt met koud water en zeep.

Haal nu de kat uit het tuinhuisje van de buren. Pak opnieuw een nieuw pilletje. Sluit de kat op in een kast en duw de deur ter hoogte van de nek stevig dicht, zodat de kop naar buiten kijkt. Wrik het bekje open met een dessertlepel. Schiet het pilletje met behulp van een elastiekje in de keel.
Zie vervolg in reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal een schroevendraaier uit de garage en hang de kastdeur terug in het scharnier. Leg koude kompressen op je gezicht en check even de datum van je laatste tetanusinenting. Gooi je met bloed bespikkelde T-shirt weg en haal een nieuw en schoon T-shirt uit de slaapkamer. Laat de brandweer de kat uit de boom tegenover halen. Verontschuldig je naar je buren die uit schrik om de kat te ontwijken tegen zijn tuinhekje is gereden. Haal het laatste pilletje uit de verpakking. Bind nu de voor- en achterpoten van de kat met waslijnen aan elkaar. Knoop de pootjes aan een poot van de eetkamertafel. Trek tuinhandschoenen aan, open het bekje met behulp van een breekijzer. Stop de pil naar binnen, gevolg door een groot stuk ossenhaas. Houd de kop van de kat verticaal en kiep er water achteraan, om het pilletje naar beneden te spoelen. Laat je door je partner naar de EHBO brengen. Zit stil terwijl de dokter je vingers en arm hecht en het pilletje uit je rechteroog haalt. Stop op de terugweg even bij de meubelzaak en bestel een nieuwe eetkamertafel. Nee, sorry, grapje. Kop tussen je knieën houden, lepel met pate en pilletje in de bek duwen (zorg dat de kat niet kokhalst) en dan de keel wrijven,dan slikt de kat het meestal door.
Verstop de pil in zijn eten en zorg dat het niet zichtbaar is, hij eet het op en de pil zit in zijn maag. (;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah dat is jammer! Helaas dan weet ik het ook niet meer. );