kan ik een kikker die ik buiten heb gevangen ook binnen in een bak met water en stenen houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (6)

Het zou kunnen, alleen weet ik niet of die kikker er heel blij van wordt, houd er wel erg in dat een kikker levend voer eet. Dus dat wordt vliegen vangen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan en dat wordt met kleine kikkers ook wel gedaan. Zoiets heet een vivarium.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een kikker is een amfibie met lange, dus die wil zowel een natte als drogere omgeving. Een vivarium heeft dat en daarin kan je een klimaar nabootsen waarin je kikkers kunt houden.

Maar of zo'n dikke groene kikker zich er erg prettig in voelt weet ik niet. De ruimte is wat klein. Vaak worden hier hele kleine kikkertjes voor genomen en wordt bijvoorbeeld een stukje regenwoud nagemaakt. Net als in de dierentuin.

Toegevoegd na 4 minuten:
En voor het voer moet je ook zorgen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de ene kikker is de andere niet. kikkers die binnenshuis worden gehouden zijn tropische soorten. de kikkers in nederland trekken de huiskamer temperatuur niet, helemaal al niet als er ook nog een lamp boven staat te branden! een min voor je antwoord dus, sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg niet dat je er een lamp boven doet, dat zeg jij. Behalve als je kleine gifkikkers hebt die uit de tropen komen zoals in het voorbeeld van mijn vivarium voorbeeld bij het antwoord. Dat staat precies zo in de tekst. Ik heb zelf wel eens kikkers even gehouden om het dril uit te laten komen. Toen de kikkers uitkwamen heb ik ze in de sloot terug gedaan. Ik zou de gewone groene kikker niet in een aquarium houden (permanent) als huisdier. Het is ook een beschermde soort. Fijn dat je je min toelicht, dat stel ik op prijs. Je mag zeker een andere mening hebben dan de mijne.
Jij en de kikker zullen hier niet vrolijk van worden.
De kikker is een natuurlijke leefomgeving gewend, en zal waarschijnlijk na een aantal dagen doodgaan, tenzij je een klimaat vergelijkbaar aan een bos o.i.d. in een zeer grote bak zou kunnen nabootsen.
Wil je een kikker zou ik naar de dierenwinkel gaan, en daar om advies vragen.
Je moet niet zelf over het leven van zo'n beestje beslissen zonder dat je weet of het goed voor het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor even kan het wel, maar laat hem dan buiten staan. een kikker is de buitentemp gewent is raakt bij de huiskamer temp aan de kook.....
Ja het zou kunnen. Ik had een keer kikkervisjes gevangen en ze in een speciale bak gedaan (vivarium heet dat dacht ik). Iedere dag of twee verving ik het water met nieuw slootwater. Het was erg mooi om te zien hoe de kikkervisjes transformeerden naar kikkers. Je zag echt hoe hun benen groeiden en hun staart verdween.
Als ik jou was zou ik wachten tot er kikkervisjes in de sloot zijn en die dan vangen met een netje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kikkervisjes hebben kieuwen en leven onder water. Die kan je gewoon in een bak water houden of liever een aquarium (dat je belucht).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(tot ze longen krijgen natuurlijk)
Dat zou kunnen maar kikkers en zijn een beschermde diersoort dus het mag niet!

Van dril tot kikker in de huiskamer

Wist je dat kikkers in ons land beschermd zijn? Dat betekent dat je ze niet mag vangen, meenemen en thuis in een bak stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
juist, het mag niet, en niet voor niets, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Rieneke, bij mij zitten heel veel kikkers gezellig in onze kikkerpoel en zijn er geheel vrijwillig ingeplonst.
de kikker zal dit niet waarderen.
of je moet in een onverwarmd huis zitten, zo niet is het veel te warm voor de kikker.

bovendien overwinteren kikkers in de modder (staat niet leuk in je kamer hoor)
en moeten kikkers zowel op het droge kunnen zitten als in het water (afmeting bak moet dan behoorlijk zijn)

ze eten levend voer (lekker in huis die vliegende insecten, hoe vang je deze op dit moment, of wil je maden uit laten komen?)

een bak water en een steen daar zal de kikker dood ongelukkig van worden. bovendien is er geen beschutting tegen de vrieskou als deze komt. de bak zal je af moeten dekken als je de kikker niet wil laten ontsnappen, waardoor de kans op roosteren met het kleinste zonnetje al aanwezig is.

mijn advies.... laat kermit lekker buiten rondspringen

wil je toch een kikkertje in huis, ga dan eens naar een dierenwinkel en laat je voorlichten over dwergklauwkikkertjes (tip, niet bij kleine of jonge vissen houden!) erg leuke beetjes, en makkelijk te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
en het mag gewoon niet, maar goed ontmoedigingsbeleid van je. + :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja kwam ie door? :)