Hoe kan ik mijn gerbils nog tammer maken?

T zijn er 2, en als ik ze heb opgepakt, zijn ze heel bang en willen ze meteen uit m'n hand springen.
Ik doe altijd heel voorzichtig met ze, en laat ze nooit schrikken enzo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Probeer ze lekkere hapjes uit de hand te voeren, terwijl ze nog in het hok zitten. Ze moeten je handen gaan associëren met iets positiefs. Het vergt veel tijd en geduld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je gerbils hebben nooit geleerd dat handen niet eng hoeven te zijn.

voor meer dieren geldt dat de hersens maar een bepaalde tijd en niet aldoor het signaal 'vluchten' af kunnen geven, dus maak hier gebruik van.

haal voordat je je gerbil uit zijn kooi pakt de verstop plaatsen en andere obstakels weg zodat het vangen niet een soort jacht gaat worden waardoor je gerbil al de zenuwen kan krijgen voordat ie uit zijn hok is en je het probleem in de hand gaat werken.

pak je gerbil op en ga ergens zitten waar je zelf kan ontspannen en waar de gerbil geen letsel op kan lopen mocht zijn ontsnap poging slagen.
wacht tot de gerbil rustiger is, aai hem dan en praat tegen hem en zet m pas terug in de kooi (op het moment dat ie rustig is dus).
zo leert het beestje dat handen niet eng zijn en leert het dat zodra hij rustig is naar zijn eigen plekje mag. hiermee win je vertrouwen.

het heeft geen zin om je gerbil een uur uit zijn hok te houden, maar meerdere malen per dag oefenen heeft meer effect.
als de gerbil zich echt op zijn gemak voelt en zich bv gaat zitten wassen kan je aannemen dat hij vertrouwd is met jou en het oppakken door jou. pas dan zal het diertje genoeg vertrouwen hebben om wat eten uit je hand te pakken en het ook op schoot of in je hand op te eten.
eenmaal zover kan je de duur dat het beestje uit het hok is verlengen en dit als prettig blijven ervaren.

kwestie van herhalen dus!

succes!