Wat is/was er mis met onze poes? (serieuze vraag!)

Gisteravond kwam mijn vriendin thuis en hoorde ze uit de slaapkamer geluid van een flinke knokpartij tussen de kat en poes. De poes kwam vervolgens de slaapkamer uit en sleepte haast haar achterlijf mee. Achterpoten kon ze amper op staan en ze 'liep' steeds een meter en ging dan weer even zitten. Op de bank springen lukte haar niet meer. Ik kwam later thuis en toen was het nog slechter volgens mijn vriendin.
Je kon gewoon overal aan zitten bij de poes, met de achterpootjes gaf ze maar een klein beetje tegendruk als je er aan zat. Ze spinde, was net zo alert als anders, kon nog wel redelijk probleemloos haar kop krabben met haar achterpoot. We hebben de rest van de avond haar achterpootjes gecontroleerd en die werden niet kouder en besloten dat we (sommigen zullen het hier dit dom vinden...ik weet het) vanmorgen naar de dierenarts zouden gaan. Met angst voor de vreselijkste vooruitzichten naar bed gegaan maar tot onze verbazing toen we vanmorgen wakker werden was ze weer springlevend. We hebben de hele dag op haar gelet, maar ze gebruikt haar achterlijf en poten weer alsof er nooit wat aan de hand was.
Ze heeft dit nooit eerder gehad en we weten niet of het verband houdt met de knokpartij, begin van de dag was er ook nog niks aan de hand. Maandag nemen we alsnog contact op met de dierenarts.
Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt? Wat zou dit kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Zoals al eerder genoemd zal het mogelijk een beklemde zenuw of een kneuzing aan een van de ruggenwervels zijn (geweest). Mogelijk is ze gevallen of kwam het door de knokpartij.
Dat je gewacht hebt is nu goed gegaan, maar was toch erg onverstandig. Met zulk letsel is het niet ondenkbaar dat de poes ook mogelijk interne bloedingen zou hebben of een gescheurde blaas wat nog wel voorkomt. Dan had je haar de volgende ochtend dood kunnen aantreffen.
Gelukkig is het goed gegaan, maar houd haar minstens een week binnen om haar te laten herstellen. Als ze nu buiten weer rare capriolen gaat uithalen, kan het alsnog erger misgaan. Het lijkt me ook verstandig om haar toch even te laten checken door de dierenarts maandag. Mogelijk heeft ze meer opgelopen dan dat je als eigenaar niet direct opvalt.
Als ze toch heeft geknokt, kan je beter haar hele lijfje goed nakijken op wondjes, hoe klein ook en houdt deze in de gaten. Een krab of beet ontaardt al gauw in een abces. Meestal is het werkelijke wondje dan maar een speldenknop groot, omdat het vuil er niet uitkan gaat het ontsteken.
Check ook even in haar mondje, geen tandjes beschadigd? Bij een val of aanrijding breken vaak hoektanden af.
Wordt ze op enig moment sloom, minder alert of stopt ze met eten/drinken/plassen/poepen, dan DIRECT de spoeddienst bellen. Voortaan toch in ieder geval met de spoeddienst bellen als zoiets gebeurt en liever nog gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ach, wat zielig om poes dan zo te zien..

Het feit dat poes vanochtend weer fris en monter is, wil zeggen dat er niet iets ernstigs aan de hand is. Anders zou het hebben voortgeduurd. Waarschijnlijk verkeerd neergekomen bij het van bed afspringen of zo. Tijdelijke malaise. Alhoewel wel heftig, zoals je hier beschrijft. Het lijkt eigenlijk op uitvalsverschijnselen.

Hou het beestje in de gaten of het weer terugkomt. Dan direct naar de dierenarts. Schrijf in ieder geval de datum op van het hele gebeuren. Kan nog van pas komen. En volgende keer als het weer gebeurt, wat foto's maken van poes. Kun je meenemen naar de dierenarts, ook als het weer over is gegaan. Want dan met je wel weten wat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze kat heeft hetzelfde gehad, bleek een vorm van epilepsie.

Gr.
Jeroen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk heeft de kat de poes toch ergens flink pijn gedaan. door haar pootjes slap te houden, en de spieren niet te gebruiken was ze in staat om de pijn te vermijden. na een nachtje rust is ze voldoende hersteld en is ze weer de oude.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Het zou zelfs maar zo kunnen dat het een andere "knokpartij' was als je zou denken. Onze vorige kat kwam ooit eens zo thuis (hoe ze dat deed is nog steeds een vraag aangezien ze niet anders als via de schutting kon) en liep een een dag later weer vrolijk rond alsof er niks was gebeurd. Tot een tijdje later bleek dat ze dragend was!
Katten spinnen soms ook als ze pijn hebben hoor...maar goed..inderdaad vreemd allemaal..is er misschien iets zwaars op dat achterlijfje gevallen?...of misschien heeft de andere kat haar daar hard gebeten of zo? inderdaad toch maar op z'n minst de dierenarts bellen en er zonodig even naar laten kijken...katten zijn en blijven vreemde wezens.. : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je verhaal zo lees lijkt het erop dat de ruggenwervel van de kat een opdonder heeft gekregen en tijdelijk uit het gelid is geweest. Hierdoor kan een zenuw klem komen zitten en kon de kat daardoor even niet op de achterpoten lopen. Ik zou de dierenarts even bellen en het verhaal uitleggen, mits de klachten wegblijven. Mocht het terugkomen toch even na laten kijken.
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++
Zoiets had mijn kat ook een keer, toen liep hij ook slecht en de volgende dag was het weer over en had hij nergens last meer van. Als ze gewoon weer 'normaal' is zou ik me niet druk maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf 3 katten en zo'n 3 jaar terug had een van mijn katten hetzelfde probleem. zoals jij hem beschrijft slepende achterpoten. Naar de dierenarts gegaan. En die vertelde ons dan het om een zenuw ging die klem zat. En dat hij er vrij weinig aan kon doen. Na een paar dagen liep de kat weer normaal. Deze is inmiddels 17 jaar oud en heeft er totaal geen last meer van gehad. Dus een beetje vaag. Maar ik hoop dat je er wat aan heb. Gr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben wij ook gehad met ons hondje. Mijn broertje stapte per ongeluk op haar poot. Heel veel gepiep en gejank. Pootje optrekken en staart tussen de benen. Laag over de grond heen sluipend. En dat de hele dag lang. Een paar uur later wilden we naar de dierenarts gaan omdat we dachten dat het gebroken was. De hond had even geslagen en toen we haar riepen: liep die hond gewoon weer rond te springen. Bij mij was het een gevalletje van aanstellerij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, als een hond de hele dag laag over de grond kruipt zal ie ZEKER wel zijn redenen hebben om dat te doen.....ANGST
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is altijd zo als je per ongeluk op haar poot stapt of tegen haar aanloopt. Ze word heus niet gemept ofzo maar het is een heel bangig hondje. Het enige wat dan helpt is even kriebelen achter haar oor, dan is alles weer goed. Maar toen wisten we dat nog niet.
in plaats van hier die vraag te komen stellen moet je uw poes zo vlug mogelijk naar de dierenarts brengen en laten onderzoeken. die is de enige die kan zeggen wat het is en wat te doen. als uw kind was stond ge er toch ook al mee bij de dokter. dus doe het voor uw dieren ook. Ik zou zelfs niet eerst gaan slapen. maar direkt naar een dieren arts gaan. het zekere voor het onzekere nemen.