wie heeft er verstand van fuzz ratten?

via via kan ik een fuzz ratje krijgen uit een nest van voor de rest normale ratjes, niemand wil haar hebben. Nu zou ik haar opzich wel willen hebben omdat ik het anders ook zo zielig vind, mooi is anders maar ik bedoel een dier is een dier en elk dier verdient een goed thuis.

Maar nu ik las op internet dat fuzz ratjes heel snel abcessen krijgen en problemen met de ogen doordat de wimper haartjes erin groeien.
Komt dit eigenlijk altijd voor, of KAN dit vaker voorkomen bij fuzz en is het meer een soort van verhaal dat de ronde doet?

Heeft iemand hier ervaring mee, of uberhaupt ervaring met fuzz ratjes? Op internet is er voor de rest niet heel erg veel over te vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Fuzz ratjes hebben inderdaad een vergrote kans op huidproblemen of problemen met de oogjes. Maar niet altijd natuurlijk. Als je wilt weten waar je aan toe bent dan laat je het ratje even checken door een dierenarts. Deze zal in ieder geval al kunnen zien aan de stand van de oogleden of je hiermee problemen kan verwachten. Deze ratjes willen nog wel eens entropion hebben. Het ooglid krult dan een beetje naar binnen, waardoor de haartjes de oogbol irriteren. Dit komt bij bepaalde hondenrassen veel veel voor. Honden kunnen eraan geopereerd worden, maar dit ligt bij ratjes een stuk lastiger, al zal het wel kunnen, denk ik.
Verder zal je de kooi/ het verblijf moeten aanpassen. Zorg dat deze absoluut veilig is, geen scherpe randjes of hoekjes, gebruik geen scherpe bodembedekking, zeker GEEN stro, liever ook geen hooi. Dit kan prikken in de huid en wondjes veroorzaken. Kleine beukensnippers zijn beter met hamsterwol en doekjes/sokken/washandjes voor een nestje.
Als je goed zorgt voor je ratje en snel ingrijpt bij problemen, dan zal dit ratje een heerlijk leven hebben bij je. Misschien dat de dierenarts nog meer tips heeft, of mogelijk een creme kan adviseren om de gevoelige huid van deze ratjes te verzorgen (preventief).
Omdat dit ratje gevoelig is, is het misschien beter geen soortgenoten bij te plaatsen, of deze in een apart verblijf te zetten. Het minste knokpartijtje zal immers tot wondjes en mogelijke problemen leiden. De nagels van een ander ratje die over hem heen wandelt, kan al krasjes geven.
De gekrulde snor en ooghaartjes zal je in de gaten moeten houden en eventueel bijknippen als ze in de huid prikken.
En niet te vergeten: NIET fokken met het ratje. Zodat er niet nog meer van deze 'mislukte' beestjes ter wereld komen.
Hulde als je het aandurft en dit arme beestje een thuis geeft. Lees je goed in over de verzorging van ratten en veel succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
NB Omdat je dit ratje bij voorkeur alleen moet houden, zal je het wel veel tijd en aandacht moeten geven, anders is het nogal sneu.