ons ratje is in één keer bang wat kan er aan de hand zijn?

we hebben 2 ratjes waarvan er eentje ziek is en het waarschijnlijk (volgens de dierenarts ) niet meer lang maakt. Het andere ratje is al een tijdje veel schuwer geworden en lijkt steeds banger te worden wegduiken als je haar wilt pakken en wil niet meer op je hand zitten. kan dit komen omdat de andere dood gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet alleen voelen huisdieren stress en ziekte van hun maatje aan, maar ook van jou, het baasje. Dit beide zorgt waarschijnlijk inderdaad voor het gedrag van je ratje. Probeer hem extra te verwennen, want waarschijnlijk ontvangt het zieke ratje nu extra veel (uiteraard) aandacht. Als je zieke ratje toch overlijdt dan is het wel aan te raden een nieuw vriendje te kopen voor de overgebleven rat.
In da natuur zijn ratten niet zo snel ondersteboven van verlies of ziekte van een soortgenootje. Maar de situatie als huisdieren maakt het ernaar dat ze toch ook een vorm van hechting hebben naar elkaar die er normaal niet zou zijn.
Ga voor de zekerheid wel na of het 'gezonde' ratje niet ook wat onder de leden heeft. Ik weet niet of het om een mogelijk besmettelijke ziekte gaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan, dieren merken heel snel van elkaar dat ze erg ziek zijn, dus hij is denk ik nu heel verdrietig en daardoor wat bang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk niet dat je ratje benul heeft van de naderende dood van zijn maatje.
wel zal hij merken dat het andere ratje niet normaal reageert, en mogelijk ook anders ruikt, door de ziekte en door het dierenartsbezoek.
dit is allemaal enorm verwarrend, en zal hem erg onzeker maken.
begrijpelijk dus, dat hij niet zijn normale gedrag vertoont.
Rieneke1