Nee.

Toegevoegd na 11 minuten:
Hij kan wel bepaalde klanken opslaan en daarop reageren qua lichaamstaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij terug praat ,heb je kans dat je begrepen bent,maar wellicht ook niet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel...nu weet ik een stuk meer !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bedankt...
doei doei
xxx Tessa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet alle katten 'praten' terug.
er zijn rassen die juist wel bekend staan om het 'praten' (siamees, heilige birmaan, de perzische kat) die van mij lullen de oren van mijn hoofd als ze eten willen (ik begijp hun WEL!) met praten geven ze wat aan, maar wil niet zeggen dat je JOU begrijpen (dat was de vraag dus) het reactie op de vraag ....als hij terug praat ,heb je kans dat je begrepen bent,maar wellicht ook niet is dan ook geen antwoord
niko
13 jaar geleden
Het feit dat iets terug praat is geen garantie voor begrip.
Nee.
Hij zal de klank van je stem herkennen. En dat veel beter dan wij mensen dat kunnen.

Maar hij snapt echt niet wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel!!!!
doei doei
xxx Tessa
Dat is een lastige vraag, er zijn mensen die beweren dat je inderdaad met een kat kunt communiceren.
Ik denk eerder dat ik mijn katten beter begrijp dan zij mij.
Zij geven namelijk heel duidelijk aan wat ze willen. Als ik tegen ze praat, miauwen ze wel terug, maar ik denk niet ze begrijpen wat ik zeg.
Het is wel heel gezellig om zo hele verhalen tegen ze te houden, maar of ik nou Nederlands of Spaans tegen ze spreek, ze miauwen gewoon terug.
Het is een ander soort communicatie.

Toegevoegd na 10 minuten:
Er zijn wel boeken over, van mensen die zeggen wel met dieren te kunnen praten. Ik heb een bron bijgevoegd voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel...ik ben heel blij met je antwoord!!!!
nu weet ik eindelijk of mijn gestorven kat mij begreep
echt bedankt!!!!
doei doei
xxx Tessa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vorige kat is ook bij ons gestorven en ik had ook het gevoel dat ze mij begreep. Ze heeft een spuitje gehad, omdat ze heel erg ziek was, maar ik weet zeker dat ze het voelde, wij praten toen tegen haar en wij waren bij haar. En dat is het belangrijkste Tessa.
zondag
13 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar. Ik had een Amerikaanse vriend die altijd Engels met zijn katten sprak. Toen we elkaar nog maar kort kenden moest hij ineens wegens een sterfgeval naar Amerika en ik ging voor die katten zorgen. Ik realiseerde me eerst niet dat ik ook Engels met ze moest spreken en gaf al mijn bevelen in het Nederlands. Die katten deden dus totaal niet wat ik van ze verlangde, maar toen ik ze in het Engels begon te commanderen kreeg ik alles gedaan. Ze hebben natuurlijk wel een beperkt begrip en wat je zegt moet met hun leefwereld te maken hebben. Als ik ze zou vertellen hoe mijn dag op de universiteit was zouden ze dat natuurlijk niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh wat grappig dat dat werkte. Dat wist ik niet. Ik weet niet of het bij mijn katten zou kunnen, misschien moet ik met ze oefenen.
Ja. Met onze kat Moosje, zie mijn avatar, (die nu ca. 5 weken dood is) had ik iedere dag kleine gesprekjes en hij begreep mij heel goed. Het woord "nee" verstond hij ook prima want hij vroeg mij vaak of hij er 's avonds na twaalven nog uit mocht en dan zei ik NEE. Dan ging hij mopperend miauwend terug naar de bank. Hij kende de woorden HIER, KAMMEN, HAPJES, UIT, MUISJES, GA JE MEE? en SNOEPJES ook heel goed. Je kunt ze heel wat woorden leren hoor.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten leren geen woorden.
Katten verstaan hooguit klanken.
En door de manier waarop iets geze
zondag
13 jaar geleden
Nee ze leren natuurlijk die woorden niet maar wel wat die woorden betekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zondag, wat jammer dat zo'n leuke kat dood is. +je voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
woorden (her) kennen en woorden verstaan wil alleen zeggen dat hij het vaker heeft gehoord en een actie aan heeft gekoppeld. dat de kat woorden verstaat geeft de garantie dat ie niet doof is, niet dat ze het ook BEGRIJPEN zoals de vraag was. een kat kan woorden leren (herkennen) ook dit staat los van het woord begrijpen jullie gaan hier een stap verder in en maken ervan: kan een kat begrijpen WAT je tegen hem zegt (dit was niet de vraag!!!) hierop is het antwoord NEE!!!!!!! test het maar een keer uit! als je een voerbak pakt en of je nu zegt vandaag geef ik je geen eten gaat ie toch zitten wachten op zijn volle voerbak.
hij begijpt wat er komen gaat, maar hij begrijpt niet wat je zegt! nog een voorbeeld lust je kat geen droog brood?
vraag eens tijdens het vullen van de voerbak of hij zin heeft in een boterham je kat loopt naar zijn voerbak (ook al zet je deze leeg terug)
ziet de kat zijn brokken en geen brood en gaat ie je versuft aankijken heeft hij begrepen wat je tegen hem zei. nog een keer... de kat begrijpt wat er komen gaat terwijl je tegen hem praat, maar begrijpt niet wat je zegt!
De meeste informatie die te vinden is over communicatie met katten, gaat over hoe katten zelf communiceren. Dat ze verschillende miauwtjes hebben voor verschillende doeleinden. Ze communiceren zowel met lichaamstaal als met geluid.
Maar andersom, daar is minder over te vinden.
Als ik vanuit eigen ervaring spreek, is het wel mogelijk ze een aantal woorden te leren maar begrijpen ze er echt helemaal niks van als je een heel verhaal afsteekt en als het te lang duurt, vallen ze nog in slaap ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat zal je woorden waarschijnlijk niet begrijpen, maar wel je toon en je gebaren.
Als ik tegen mijn katten zeg: 'Willen jullie een zakje voer?' (dat natvoer dat ze soms als traktatie krijgen en waar ze gek op zijn), dan gebeurt er niets.
Maar als ik, verdacht dicht in de buurt van de doos met zakjes, iets zeg als: 'Jullie zijn monsters', dan word ik zeer zorgvuldig in de gaten gehouden en bestaat de kans dat ze terugmauwen (vast iets als 'Schiet toch op met dat voer!!!').
Als iets niet mag, roep ik NEE!!! Maar waarschijnlijk maakt JA!!! net zo'n indruk, als de toon maar hetzelfde is.
Dus het praten op zich is misschien het onbelangrijkste deel in de communicatie tussen mens en kat. Maar een kat kan je wel degelijk - op kattenniveau - begrijpen. Als ie dat wil ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+! lekker duidelijk en met een vleugje humor :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja leuk. Vooral schatten en monsters zitten dicht bij elkaar, hier.
Ik denk dat katten de klanken van een woord wel kunnen leren, en dat ze daardoor je na een tijdje misschien een beetje begrijpen.
Niet alle mensen geloven hier misschien in maar ik denk ook wel dat katten met je kunnen communiceren door gedachten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, katten begrijpen heel goed wat je bedoelt als je met de plantenspuit komt als ze weer op tafel zitten. Dan zijn ze zo weg. wat niet wil zeggen dat ze het niet doen als jij niet in de buurt bent
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL: zeer herkenbaar, die krengen doen echt alleen maar waar ze zelf zin in hebben, luisteren ho maar, luisteren is voor honden !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met je eens dierenartsass dit is geen antwoord op de vraag. een - dus als je hun actie stoppen omdat je zegt dat je de plantenspuit pakt kan je zeggen dat ze begijpen (als ze niet aan je handeling zien dat de plantenspuit voor de dag komt)
ja ik denk het wel omdat mijn kat soms reageert als ik tegen hem praat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een reactie is nog geen begrip.
daarbij geef je jou gedachten hierover aan, dit is geen antwoord op de vraag. - sorry
Mijn kat begreep één woord: ETEN!
Als ze geen zin had om naar binnen te komen kon ik haar naam uren blijven roepen. Maar denk maar niet dat ze kwam. Maar riep ik 'eten!' dan nam ze me daar toch een sprintje naar binnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat katten tot op zekere hoogte wel begrijpen wat je zegt, maar dit vooral baseren op je lichaamstaal, toon en hun instinct. Bepaalde woorden zullen ze op den duur wel herkennen. Maar zoals al gezegd, vooral op klank. Lijken twee woorden op elkaar dan kunnen ze niet uit elkaar halen. Daarom kan je als je meerdere katten hebt het beste ze ieder een naam geven met een andere klank.
Als je op lieve toon ze zou uitschelden, zouden ze dat echt niet opvatten als een belediging, maar denken dat je lieve woordjes zegt.
Verder voelen katten wel heel goed stemmingen. Mijn katten reageren op me als ik down ben of ziek. Dan zijn ze extra lief en aanhankelijk.
Ik heb ook een kat gehad die gelijk kwam aanrennen als ik moest huilen en tegen me begon te miauwen. Als ik echter 'nephuilde', kwam ze ook aanrennen.
Ik 'klets' ook tegen mijn katten, twee ervan 'praten' ook terug. Maar ik denk niet dat we daadwerkelijk informatie uitwisselen, want ze praten ook terug als ik maar wat uit mijn nek klets. Ze hebben echter wel door dat ik het tegen hen heb en niet tegen mijn partner bijvoorbeeld. Maar dat komt ook omdat ik me dan tot hen richt en naar ze kijk.

Toegevoegd na 18 uur:
Ik moest net nog aan deze vraag denken toen 1 van mijn dames aan de bloemen in een vaas stond te knagen, ik riep op berispende toon haar naam, waarna ze een soort protesterend gemekker liet horen. Ze deed nog een poging, maar na de tweede berisping ging ze ervandoor.
Binnen 5 minuten stond ze slijmend aan mijn voeten kopjes te geven om het goed te maken. Althans, zo interpreteer ik als baasje deze situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ,ik gebruik altijd dezelfde woorden als zij nog iets wil !!! of wat moet,, ,bv in de zomer wil ze altijd buiten blijven, als het warm weer is ,ze kan dan in het schuurtje ,in haar mandje ,ze weet precies wat ik bedoel als ik zeg ik ga slapen,dit zeg ik altijd tegen haar s avonds, dan gaat poes voor de tuindeur zitten omdat ze eruit wil-dit heeft natuurlijk met het gedrag te maken wat na dezelfde zin altijd komt,help ik kan er niet meer uit,maar wel erg leuk ,je denkt dan zelf echt dat ze je verstaat,ja ik praat eigenlijk altijd met dieren ,heb ik altijd gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zullen heus niet alles verstaan en begrijpen maar ze begrijpen wel of je vrolijk bent of verdrietig. als ze iets doen wat niet mag en je zegt nee dan weet ik niet of ze dat begrijpen maar dom zijn ze echt niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Écht begrijpen, in de zin van 'weten wat de inhoud was van wat je vertelde', natuurlijk niet.
Maar ze herkennen héél goed bepaalde dagelijks terugkerende gebaren of zinnetjes, die op een bepaald tijdstip van de dag plaatsvinden.

Zo betekent 's morgens de koffiemok voor haar gezicht : o - ik moet even van de schoot af, want er moet iets in de keuken gedaan worden, maar het gaat snel, dus ik kan gewoon even blijven wachten tot de schoot terugkomt.
Aanstalten om op te staan met een zinnetje erbij (vrouwtje moet douchen) betekent : schootuurtje voorbij...dus maar van de bank af, en iets gezelligs gaan doen, zoals het ontbijt voortzetten of klepperbekkend in de vensterbank naar de meesjes en de duiven kijken.
s'Avonds de kaarsjes uitblazen betekent : ze gaat weg uit de kamer, maar ze blijft wél thuis. Ik kan dan, als ik aandacht wil, gewoon snorrend over haar heenlopen, en dan krijg ik een kriebel.
s'Morgens pantoffels uit en schoenen aan betekent: shit....dat wordt weer een dagje vervelen en slapen. Want van dat kattebroodjes verdienen geloof ik al láng niets meer...
Ze gaat dan naast de voordeur zitten, en probeert uit alle macht de gallerij op te schieten, zodat ik eerst nog op kattenjacht moet ('ne ne nene ne'), en met een hartverfriemeling nog nét in de trein kan schieten...

Maar ze weten wel degelijk, dat je hen je hele aandacht geeft, als je tegen ze praat. En aandacht is héél belangrijk, voor ieder levend wezen!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
de schoot die terugkomt ;)) +
ja, dat kan!

een kat kan begrijpen of je iets positiefs of negatiefs zegt door tegen hem te praten.

een kat kan (leren) begrjipen wat je wil van hem of haar of leren wat er van hem verwacht word. hij begrijpt dan wat de bedoeling is.

als je bedoeld of een kat begrijpt wat je tegen hem zegt moet ik je teleurstellen.

als dat het geval was zou je een kat kunnen vragen of ie niet aan de meubels wil krabben.

Toegevoegd na 1 uur:
een kat kan iets begrijpen TERWIJL je tegen hem praat (dus ook ALS je tegen hem praat)

de meesten geven antwoord op de vraag 'begrijpt een kat wat je zegt als je als je tegen hem praat' dus aan de inhoud van HETGEEN je tegen de kat zegt, maar dit staat er niet!

testje.
zeg op een toon die je altijd gebruikt op dat moment voor het vullen van de voerbak 'je gaat eerst even netjes wachten voor je gaat eten, anders voer ik je nooit meer! maak hierbij oogcontact zodat je zeker weet dat de kat je hoort.
vervolgens vul je de voerbak en zet hem neer zoals altijd . WEDDEN dat ie het meteen eet en niet even netjes wacht zoals je hem hebt gevraagd!

conclusie:
de kat BEGRIJPT, (en snapt, want heeft geleerd) dat je hem voeren gaat TERWIJL je tegen hem praat (dus de kat begrijpt je ook ALS je tegen hem praat,..... de vraag!!)

maar........hij begrijpt NIET wat je tegen hem zegt want hij eet gewoon zijn brokjes op

voer je hem op de normale manier zonder tegen hem te praten en zit je kat al te wachten weet hij ook wat er komen gaat. dit wil dit echter niets zeggen over telepathie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kat zal begrijpen wat je bedoelt maar niet weten wat je zegt.
komt volgens mijn op het zelfde neer als wij een taal niet spreken maar wel weten ( begrijpen ) wat er gezegt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze snap ik niet helemaal.... als je weet wat er gezegd word (omdat je het hoort?) hoe kan je dan begrijpen (betekenis ervan weten?) wat er gezegd word als de taal niet kent?
dan valt er toch niets te begrijpen? komt er dan op neer dat ze tegen je praten maar je er geen bal van snapt omdat je niet weet waar ze het over hebben?
ik ben echt van mening dat katten niet naar je luisteren, ikzelf heb ook meer dan 8 jaar katten gehad en heb nu een hond, die luisterd wel echt naar je, en reageert ook op namen, zoals ''plasje'' dan weet ze dat ze uit gaan voor een plasje, of Oma en opa dan word ze gek dat ze daar heen gaat, dit had ik bij katten nooit gehad, maarja iedere zijn eigen ervaring, honden kan je ook leren met ''zit'' en ''lig'' en dan doet hij het, lol moet je dit bij een kat proberen, lukt echt totaal niet, ik heb niks tegen katten maar ik ben gewoon door ervaring van mening dat ze echt niet begrijpen wat je bedoeld, als je wat eten voor de kat klaarlegt en roept ''eten'' komt hij alleen omdat hij eten ruikt, een hond kan je bij de naam roepen en dan komt hij bij je, dit is bij honden te leren.

MysteryGuitarMan.

Toegevoegd na 1 minuut:
net als parkieten en kanaries, parkieten kan je leren je na te praten, kanaries niet, had eerst ook een grasparkiet die kon praten, mijn kanarie kan dat echt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom - ? leg het dan uit eikel.
nee, ze hebben alleen een instinct ze kunnen niet denken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze kat verstaat ons heel goed :)
Het is zeker niet door de intonatie hoor.
Als ik haar zeg of ze wilt eten,ga ze zo snel mogelijk
voor de koelkast staan.
Als ik haar zeg of ze naar buiten wil dan ga ze naar
de achterdeur.
Neen en foei verstaat ze ook.
Alleen doet ze soms alsof ze me niet verstaat als ze
geen zin heeft om naar buiten te gaan.
Maar om te eten dan verstaat ze altijd,dan vliegt ze
naar de keuken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flying cat ;D
ja als je het ze maar gaat leren dan begrijpen katten het net als honden als je het maar leert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TOPPIE dit nieuws!!!!
ik ga mijn ene kat meteen opleiden tot speurkat en wil met de andere on-aangelijnd lopen in het park hier.
hoe kan ik mijn katten leren wat je een hond kan leren, en waar kan ik dat lezen?
Ik denk wel dat een kat je kan begrijpen. Ik denk alleen niet dat ze woorden verstaan danwel begrijpen aan de hand van de betekenis of klanken.

Katten praten kattentaal, wij mensentaal. Aangezien ze dieren zijn, denk ik dat ze eerder geneigd zijn om te kijken naar de lichaamstaal van de mens en wat wij doen, dan dat ze kijken naar de mond om te zien wat voor poezelige taal wij uitkramen.

Als een kat zijn staart van links naar rechts zwiept is hij boos, hoe harder hij dat doet, hoe kwader. Een hoge rug met haren rechtop is woede en laten zien dat hij groter lijkt dan het andere dier. Oren plat is angst. Lichaam gheel op de grond en al kruipend naar een voorwerp toe, betekent dat hij op iets wil gaan jagen. Stilstaan en niks doen, is een teken dat hij van plan is om op iets te jagen. Spinnen betekent dat ie het naar zijn zin heeft en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als ie bij de deur staat te mauwen of aan de deurklink hangt, wil ie hoogstwaarschijnlijk naar buiten.

Uiteraard mauwen katten ook, maar aangzien ik die taal neit spreek, zal ik moeten kijken naar bovengenoemde om te kijken wat mijn kat wil.

Zoals ik al zei, praten katten met hun lichaam, ze zijn het dus gewend en weten gewoon niet beter en zullen dus óók op die manier naar ons kijken.

Sta jij bij het kattenvoer, dan weet die kat al dat je hem voer gaat geven. Als ie gaat staan mauwen bij zijn lege bakje eten, dan is dat precies hetzelfde verhaal voor de kat aan jóú. Als jij bij de deur gaat staan, dan snapt de kat dat jij naar buiten gaat en zal ie zijn kans schoon zien om naar buiten te sprinten.

Dus ja, het is nogal ingewikkeld, maar serieuze gesprekken kan je niet met hem voeren, je zal het moeten doen met je lichaamstaal, daar kunnen ze heel wat wijs uit worden.

Toegevoegd na 43 minuten:
... een filmpje met twee pratende katten ;) die met elkaar een serieus gesprek voeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, onze poes begrijpt veel van wat ik zeg en doe. Is denk ik wel gewoonte, die je ze aan leert. Als ik op sta s morgens en ik roep bijv: misty, opstaan, dan reageert ze langzaam maar meteen. Ze loopt gelijk naar de badkamer en dat gaat met alles zo verder. (naar beneden, toilet, ontbijten). Als ik iets anders doe en zeg, dan reageert ze daar ook op.
Het zijn, en blijven, gewoonte-dieren.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi tessa wat krijg je een hoop commentaar zeg,nou meisje ik heb zelf ook 2 poesen en ik weet zeker dat ze bepaalde dingen goed begrijpen hoor ,als ik vraag of ze snoepje willen dan gaan ze naar de plek waar ze staan ,en het is niet alleen de stem ,als ik met mijn auto voor de deur kom zit ze al kopjes tegeven tegen het raam ,dus ze moeten mij ook niks vertellen huisdieren zijn slimmer als je denkt ,veel sterkte meisje .