Ik mag morgen 2 kittens van vijf maandjes ophalen. Hoe leer ik ze op de kattenbak te zitten als die beneden staat? Onze woonkamer is 1 hoog).

We wonen zo dat je als je binnenkomt in de hal staat en eerst de trap op moet voor je in het woon/eet gedeelte bent. Dit is 1 grote open ruimte en wij willen hier liever geen kattenbak vanwege de stank. Hoe kan je katjes het best leren om op de bak te gaan zitten als die 1 verdieping lager staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

gefeliciteerd met je gezinsuitbreiding! leuk!!!!! :)

kittens van 5 maand zijn zo klein niet meer en kunnen heel goed traplopen. (als ze hier bekend mee zijn en het niet eng vinden in het begin)

ik neem aan dat ze zindelijk zijn (zien ze van hun moeder tijdens de zoogperiode, het trucje hebben ze vlot door)

bij thuiskomst meteen de kittens in de bak zetten zodat ze weten waar die staat.
in het begin 2 bakken neerzetten 1 beneden en 1 boven.
als ze aandrang hebben (hoge nood!!) komen ze door het onderzoeken/nieuwigheid onderweg zoveel tegen dat het mis kan gaan waardoor ze niet op tijd bij de bak zijn.

zelf heb ik 2 (binnen)katten en zweer bij de korrel van de foto.
alle anderen korrels stijgen binnen enkele dagen bijna op van de stank (ja, ook als de keutels eruit gehaald worden)
deze korrel is duurder, maar gaat zeker 3 keer zo lang mee (dagelijks keutels eruit scheppen de rest omscheppen) absorbeert als een gek (je hoort het ook knetteren) korrel zelf blijft droog, en je ruikt het gewoon écht niet!

vergeet niet te vragen wel eten ze gewend zijn (maagje kan van streek raken van ander voer, resultaat diarree en het niet op tijd bij de kattenbak zijn)
over de kattenbak korrels ook hetzelfde vragen (is bekend dus maakt de kattenbak vertrouwder)

zowel het voer als de kattenbak korrels kan je langzamerhand naar je eigen hand zetten door het te mengen met het product waar je keuze op valt zodat je geleidelijk aan overgaat op wat anders.

de kattenbak in de grote open ruimte kan je op een gegeven moment verwijderen (((((maar als je de korrels van de foto gebruikt durf ik een wedje aan dat je de bak niet ruikt))))

een kattenbak met klep (en -koolstof- filtertje in de bovenkant) kan prettiger zijn als je niet in een kattenbak wil kijken :)

good luck met je pluizebollen!!! <- foto?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede tips, zowel de meerdere bakken als het mengen van de korrels in het begin, als de voer-tip!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx! :)

Andere antwoorden (8)

Kitten van 5 maanden weten al vaak heel goed waar een kattenbak voor dient. Dus als je ze thuis hebt gebracht, is het belangrijk om ze even te laten zien waar deze bak is. Pak ze op en zet ze even op de bak, zodat ze weten waar dit is.
Veel plezier met de kleintjes! Leuk!

Gave sokken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor de tip en voor de sokken! :-p
Voor 2 katten kun je het best twee bakken gebruiken.
Als je een bak in/bij je huiskamer hebt staan, heb je geen last van stank, want de bak moet je schoonhouden - tegen de tijd dat jij het ruikt is de kat al van ellende elders zijn/haar behoefte aan het doen.
Gebruik kattenbakkorrels die geur absorberen, vis elke dag de drollen eruit, als je klontvormend spul gebruikt kun je ook zo de aaneengeklonterde beplaste korrels verwijderen. Wat je verwijdert, doe je in een plastic zak, dichtknopen, in de vuilnisbak.
Misschien dat het later lukt ze te leren dat ze beneden op de bak moeten, maar ik zou zeker bij kittens voorlopig zorgen voor ruime poep- en plasmogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal eens kijken, dank je wel!
Rieneke1
13 jaar geleden
maak er 3 bakken van +
Ik zou ze eerst beneden laten ... breng zoveel mogelijk tijd met ze door op die verdieping gedurende de eerste dagen. Zodra ze vanzelf de trap opkomen, breng ze met regelmaat even naar beneden zodat ze de kans krijgen naar 'hun toilet' te kunnen (zet ze er eventueel vlak voor de eerste paar keer).
Na een tijdje zullen ze (hopelijk) op tijd zelf naar beneden lopen om hun behoefte te doen.

Veel plezier met de kittens :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een keeeeeer op de bak zetten, en ze weten het, dat is een voordeel van katten op honden.
Ik maakte de fout om na de eerste keer de bak een stukje te verplaatsen, toen was kat de weg kwijt. na wenning maakte het niet meer uit of de bak wat verschoven was.
13 jaar geleden
Ik heb niet zoveel verstand van het zindelijk maken van katten/kittens. Maar misschien is het een idee om de kattenbak de eerste 2-3 dagen (misschien korter) toch boven te zetten. Ik neem aan dat ze uiteindelijk hier toch het meeste tijd door zullen brengen temidden van het gezin. Ik denk dat als je debak na een poosje verplaatst dat de katten vanzelf zullen zoeken om daar hun behoeftes op te doen. Het zijn nu eenmaal schone en zeer snel zindelijke dieren.
Veel plezier ermee ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
katjes zijn natuurlijk helemaal de weg kwijt in hun nieuwe huis. Als allereerste de bak laten zien, en dan iedere keer na dat ze gegeten hebben naar de bak brengen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kittens zijn al 5 maanden, dus ze zijn (als het goed is ) al zindelijk. Je kan ze het beste als ze binnenkomen gelijk op de kattebak zetten en dan blijft je er even bijstaan tot ze uit gesnuffeld zijn en vervolg je langzaam de weg naar boven. Ze zullen zien dat je naar boven gaat en ze gaan je volgen. Zo vergeten ze de weg naar de kattebak niet. Zo deed ik het, na aankomst direct op de kattebak, dan komt het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben zelf in bezit van drie katten (15 jr en 2 x 9 maanden). Het is een genot om naar die twee kleintjes te kijken; we hebben geen TV nodig! Al de antwoorden, die ik wilde geven zijn al gegeven, katten zijn erg schone dieren! Je hoeft geen een bak per kat hebben, is mijn ervaring. Wel regelmatig schoonmaken. Veel succes en genot van de kleintjes!