Hoe groot is een West Highland Terriër ongeveer gemiddeld ?

Voor een vriendin die ik niet dagelijks zie ben ik jasjes voor haar hond aan het haken (niet lachen, het is ook gewoon een geintje - en een ontwerpoefening voor iets dat ik nog nooit eerder gemaakt heb). Nu heb ik het beestje er niet bij - al weet ik hoe ze er ongeveer uitziet - dus kan ik niet passen of nameten.

Het patroon dat ik heb is voor small, medium, large en extra large. Nu heb ik voorlopig geschat dat dit type hond medium is, maar de precieze maten kan ik niet narekenen - en niet vinden op Internet.

Hoe groot is ongeveer een volwassen Westland Highland Terriër ? En dan gaat het om de gemiddelde omtrek van de borstkas en de lengte van nek tot begin van de staart ? (Komt niet op een centimeter of 5, maar 10 maakt wel een groot verschil.). Met die maten weet ik waar ik het patroon kan aanpassen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het dan niet handiger dat je je vriendin belt om te vragen of ze haar hond even wil opmeten? (of is het een verrassing?).
Stel dat de gemiddelde WH-Terrier 50 cm hoog is en zij blijkt net een reus of een liliput-terrier te hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een verrassing, dus dat is helaas geen optie. En gemiddelde is goed genoeg ; ik neem aan dat ze geen halve meter schelen en er zit wel wat rek in, hoor -)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik het kan beoordelen heeft ze trouwens een behoorlijk gemiddelde Westie. Niet supergroot, niet superklein.

Het beste antwoord

He Marleen,
volgens mij heb ik zoiets naast me op de bank liggen.
Ik heb hem even voor je opgemeten.
Van nek tot staartaanzet 35-37 cm.
Omtrek over zijn buikje 48 cm.
Sukses
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alvast superbedankt. Ik ga eens even kijken of dat rottige patroon wel klopt of dat ik alles weer moet uithalen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat je een beetje in de buurt zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Qua maat of qua afstand Want dat laatste valt tegen....
De maat ziet er voorlopig goed uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
qua maat
paulus811
13 jaar geleden
Veel beter worden de antwoorden niet. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks alle leuke en interessante links op andere antwoorden, bleek dit precies wat ik nodig had.
En...het jasje is prima gelukt. Moet alleen nog een keer tzt foto's maken.

Andere antwoorden (3)

Ik heb even gezocht. Nederlandstalige sites kan ik niet vinden, maar wel een Engelstalige site over het maken van kleding voor hondjes. De Westie heeft maat XL (14 tot 16 inch), ook staan er standaard maten voor de lengte van de ruggengraat, het borstkastje enz.

Via de link vind je als het goed is alle informatie die je nodig hebt. Overigens las ik ook ergens dan mannetjes vaak iets groter zijn dan vrouwtjes, misschien kun je daar dan nog rekening mee houden?

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele goeie link, maar de ' xl' die ik hier heb, is goed voor ene flinke rotweiler, hoor ;-)
Dat zal dus verschillen per patroon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oops XD al heb ik nog nooit een rotweiler met een jasje gezien haha, maar aan de maten heb je misschien wel iets?
Onderaan deze pagina staan een link naar een maattabel waar dat ras op vermeld staat. Misschien heb je er wat aan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Net uitleg gevonden over de tabel: http://www.animalfactory.nl/maattabel.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dom dom dom .....................................................................................................