Hoe krijg ik mijn cavia tam?

Hoi,
mijn cavia is vrij dik en schuw. hij was eerst met een andere cavia, maar die is overleden... Hij was toen niet echt de leider. Na de dood van Spot (mijn andere cavia) werd hij wel iets tammer en nieuwsgieriger maar daarna was er bij ons een reünie, toen werd hij weer banger. Zou die reünie er iets mee te maken kunnen hebben? hoe moet ik hem nu weer tam krijgen?

Toegevoegd na 2 uur:
ik heb ook nog aan iemand in de dierenwinkel gevraagd hoe ik dat kon doen en hoe ik hem iets smaller kan krijgen... maar die zei dat ik hem niet te veel mocht voeren omdat hij anders niet afviel,,, dus ik twijfel nogal hoe vaak en wanneer ik hem iets lekkers geef... !?!

Toegevoegd na 2 uur:
ik heb ook nog overwogen of ik een nieuw cameraatje voor m zou zoeken maar hij is een mannetje dus ik weet niet of dat wel goed gaat...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

hersens van de cavia zorgen ervoor dat hij niet aldoor bang kan zijn. na een bepaalde tijd van angst zal hij dus rustiger worden. hier moet je gebruik van maken!

pak je cavia op. cavia tegen je aan, 1 hand onder het kontje 1 hand op zijn rug (voelt ie zich het meest geborgen)
als de cavia wat ontspant hoef je hem dus ook minder stevig in 'de greep' te houden en met de hand dit op zijn ruggetje zit de cavia rustig aaien.
pas als ie helemaal rustig is geef je m wat lekkers (gedrag wat je wil zien belonen) en zet je m terug in zijn hok (dat is wat de cavia wil, een soort compromis dus)

het zit m niet in het lange vasthouden, maar in de meerdere malen vasthouden en oefenen per dag.
is de cavia goed gewent en rustiger kan ie langer uit zijn hok.

voer:

doorgaans heeft een cavia genoeg voedingsstoffen als hij een volwaardig voer krijgt.
welk voer krijgt je cavia? pikt ie het lekkerste eruit? dan kan je voer halen wat de vorm van brokjes heeft. zo is er niets te kiezen en weet jij zeker dat ie alles binnenkrijgt wat ie nodig heeft.

snoepjes/beloning:

snoepjes of andere vorm van beloning zijn een extraatje (in voer zit immers alles wat ie nodig heeft)
natuurlijk kan dit ook een klein stukje appel zijn (pas op met diarree bij teveel 'rauwkost') en blaadje van een paardenbloem etc.

beweging:

om hem te laten bewegen kan je hem misschien los laten lopen in een ruimte die cavia proof is (het blijven knagertjes)
is zijn hok groot genoeg om een sprintje te trekken?
heeft de cavia speelgoed in zijn hok?

vriendje:
hoewel cavia's groepsdieren zou ik persoonlijk afraden hem op dit moment een vriendje te geven. nu krijgt hij aandacht van jou en kan zich niet focussen op een maatje. hij zal sneller tam worden. wil je er toch een andere cavia bij zetten laat ze dan eerst in een hok naast elkaar. zet deze nooit meteen in zijn hok (territoriaal gedrag) maar na het wennen op een neutraal terrein waarbij ze beiden de ruimte hebben. of het klikt is nooit van tevoren te zeggen.

succes ermee!
hopelijk veranderd je 'rodeo' cavia in een gezellige schootplakker :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een misvatting dat cavia's minder snel tam worden als ze een maatje hebben. Er is al menig cavia vereenzaamd door dit gevaarlijke idee!

Andere antwoorden (5)

Neem hem veel op schoot en vertroetel hem veel. Geef veel aandacht en laat aandacht weer positief zijn. Maak geen harde geluiden, daar zal je cavia van schrikken. Dus gewoon vooral met veel liefde en geduld. =).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een cavia heeft echt gezelschap nodig. dat Kan jij wel opvangen maar dan moet je er echt veel tijd insteken.

Mijn idee is geef hem veel lekker voedsel zoals:
komkommer, paprika, rozenbottels, wortel en geef hem natuurlijk geen of zeer weinig winterkolen.

Wat ik bijna vergeet te zeggen is dat je dat lekkere eten voor hem alleen moet geven als hij bij jou op schoot zit. Die reunie kan ervoor zorgen dat hij even afgeschrikt is maar dat is zo weer over:)

veel succes metje caaf. En ik denk niet dat de cavia het leuk vind dat je hem vrij dik en schuw noemt;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hem veel aaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer of de cavia wat lekkere hapjes uit je hand komt eten. Praat telkens heel zachtjes tegen hem/haar. Maak geen rare bewegingen, dan zal de cavia weer schrikken en wegvluchten in het hooi of z'n slaaphuisje.

Noem heel veel zijn/haar naam, zodat hij/zij ook daaraan kan wennen.

Als de cavia uit je hand komt eten, probeer dan de cavia zachtjes te aaien. De meeste cavia's vinden dat heel lekker. Aai bij een borstelcavia altijd met de haarrichting mee, dat vindt hij/zij fijner.

Als dat allemaal is gelukt kun je proberen de cavia zachtjes op te tillen. Doe dit heel voorzichtig met twee handen; één hand onder z'n borst en de andere hand onder zijn/haar kontje.

Laat nu ook de cavia zijn/haar omgeving verkennen en laat hem/haar eventjes uit zijn/haar kooi. Leg hier en daar wat lekkere hapjes neer en hij/zij zal zijn omgeving snel prettig vinden. Om de cavia weer in zijn kooi te krijgen, leg daar dan ook wat lekkere hapjes in. Dan vindt hij/zij het niet erg om terug te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1) Absoluut een andere cavia erbij. De regel in het algemeen is: een cavia alleen, is een dode cavia. Cavia's hebben een andere cavia heel hard nodig. Bij een beertje (mannetje) zou ik als ik jou was een vrouwtje doen. Echter, laat je mannetje wel castreren en wacht dan nog zo'n 8 weken tot je het vrouwtje erbij zet. Castreren is niet zo heel duur als je misschien verwacht. Andere mogelijkheid is een vrouwtje dat (om medische redenen) al gesteriliseerd is. Eventueel een ander mannetje erbij, maar dat kan nog eens mis gaan. Laat 2 mannetjes samen nóóit een vrouwtje ruiken.
Een cavia alleen beweegt ook veeeeeel minder en is veel minder tam dan een cavia samen met een andere cavia. (En een cavia alleen is ook zwaar depressief en gaat snel dood).

2) Luister niet te snel naar dierenwinkelverkopers! Je kan een cavia niet simpelweg minder eten geven! Cavia's moeten de hele dag stimulering van hun spijsvertering, darmstelsel krijgen. De hele dag moet er hooi zijn. Geef zo'n 30 / 40 mg brokjes, maar kijk eens naar groente. Mijn cavia's krijgen vooral groente en ik heb nog nooit een dikke cavia gehad. Let wel op welke groente je mag geven en welke niet! Het moet altijd ongekookt zijn.

3) De reünie kan zeker voor deze terugval gezorgd hebben. Cavia's zijn gevoelig voor stress en voor harde geluiden / drukte. Staat het hok/kooi van de cavia in de kamer waar de reünie was? Ook het feit dat hij tijdnes de reünie alleen was kan hiertoe bijgedragen hebben.

4) Absoluut niet "dwingen" tot aanhankelijkheid naar jou toe. Als je hem "iets lekkers" wilt geven: cavia's zijn veeeeeeeeeel blijer met verse andijvie of witlof. Je kan beter dit geven ipv die zogenaamde knaagdierensnoepjes die je in de dierenwinkel kan kopen.

5) tot slot: als hij een algemeen zieke indruk geeft, kale plekjes, snotteren, vreemd gedrag, ..... ga dan voor de zekerheid met hem langs de dierenarts.

Hij zal zeker opleven met een nieuwe caaf erbij.
Voor een nieuwe cavia die bij jouw cavia past, kijk bij een knaagdierenasiel, zoals www.stichtingcavia.nl.
Verder kijk voor meer info op www.degrotecavia.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt misschien voor jouw ogen te kunnen, en niet iedere cavia zal direct depressief zelfmoord plegen nee. Maar, behalve als een cavia ziek is of een zó erg karakter dat hij met geen enkele cavia te koppelen is, is het beter om de cavia niet alleen te houden. Als de cavia niet zodanig ziek is of zo'n karakter heeft (en het geval van het karakter; dan moet de cavia wel heel extreem zijn wil hij andere cavia's niet accepteren uiteindelijk), is één cavia gewoon zielig. Ook al lijkt hij te fluiten en te popcornen, een cavia is een zeer sociaal dier en is niet zo als een hond dat hij mensen als zodanig kan "gebruiken". Voor het lichamelijke, psychische en emotionele welzijn voor een cavia is een andere cavia erbij nodig. (En het is trouwens voor jou als baasje ook veel leuker, als je ziet hoe cavia's met elkaar kunnen overleggen, spelen, tegen elkaar aan liggen om relaxed te maffen, elkaar aansporen om te fluiten naar je...dan zie je hoe veel beter meer cavia's is ipv 1).