Hoe krijg ik mijn kat naar buiten?

Ik heb een gecastreerde kater geadopteerd. Hij is erg lief maar schrikt snel. De eerste twee weken heb ik hem binnen gehouden (de kat was gewend om naar buiten te gaan) maar nu hij eindelijk naar buiten mág, durft hij niet meer!
Heb al geprobeerd te lokken met een lekker plakje worst, maar zelfs dan komt hij niet over de drempel.
Gewoon maar doorgaan met proberen?

Toegevoegd na 16 uur:
Bedankt voor jullie antwoorden, we gaan nog maar wat langer door met de bak verschonen ;-) en als het voorjaar wordt zal hij het vast wel wagen om naar buiten te gaan...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

waarom zou je?
het beestje is er blijkbaar nog niet aan toe.
laat hem zijn eigen plan maar trekken.
mogelijk dat hij ook naar buiten wil als het voorjaar wordt, en de boel meer open staat en je zelf ook naar buiten gaat.

er wordt vaak gezegd dat je katten eerst een aantal weken binnen moet houden, maar de duur varieert gewoon per kat.
je hebt durfals die al na drie weken naar buiten willen, maar je hebt ook exemplaren die na zes weken nog zitten te huiveren achter de bank.

beter werk je nu aan het verminderen van de stress bij je kat.
speel veel met hem, met een hengeltje of zo, zodat hij loskomt.
ook versterkt dit jullie band.
soms kan een feliway-verdamper ook goede diensten bewijzen.

rustig aan, dan breekt het lijntje niet ;)
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je gewoon de deur open zet en hem zijn eigen gang laat gaan gaat hij vanzelf wel naar buiten op een dag, eerst een klein stukje, dan verder, maar op zijn eigen tempo, alles is nieuw voor hem.
En na een paar weken stel je dan de vraag op GV: hoe krijg ik mijn kat BINnen, wedden? ;-))
13 jaar geleden
Dan is je katertje waarschijnlijk toch nog niet helemaal gewent. Hij was gewent om naar buiten te gaan, hij kende daar binnen alles door en door, en nu heeft hij bij jou een plekje, dat moet ook eerst helemaal vertrouwt zijn. Laat die kat lekker op zijn eigen tempo wennen aan de nieuwe situatie en als hij behoefde heeft om naar buiten te gaan, dan zal hij dat zelf wel aangeven. En anders maar niet, heb je een gezellige binnen kat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 weken binnen is eigenlijk te kort. Voor alle zekerheid moet je de kat ongeveer 6 weken binnen houden.
Dan het naar buiten gaan: Laat de kat zelf zijn gang gaan. Mijn katten lopen nu ook bijna niet buiten. Veel te koud en te nat. Lekker binnen liggen, op en tegen elkaar is veel comfortabeler ;-)
Laat de deur open staan en laat de kat zelf beslissen of hij naar buiten wilt. Geen dwang want dan lijkt het of hij weg moet...en dat wil je zeker niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn schijtluis van een kater was net zo. Ik kreeg hem en zijn zusje toen ze 4 jaar oud waren. Zijn zusje was en is nogal van het 'Nieuw! Leuk! Op ontdekkingstocht!' (en ontdekt zo allerlei plekjes die haar broer dan een paar dagen later inpikt...).
Hij vond alles eng, beweging was eng, geluid was eng.
Maar ik heb na een wenperiode (toen hij zover was dat ie niet meer de kast invloog als ik in de kamer was) gewoon overdag het raam op een kier gezet, en nadat zuslief een paar keer buiten was geweest, durfde hij ook. Eerst alleen in de raamopening... Toen helemaal op de vensterbank buiten... En zowaar: de tuin in.
Nu wordt ie dol als ie niet naar buiten kan ;-)
Dus zet een raam open indien mogelijk, of zet op regelmatige tijden de deur op een kier, en over een tijdje zit ie daar te inspecteren of buiten ook iets voor 'm is, en nog wat later durft ie wel.
Mijn kat komt nog wel naar binnen rennen als er buiten lawaai is, maar liefst is ie buiten.