Wat is de verhouding tussen mensenjaren en cavia jaren?!

Mijn cavia is nu 2 jaar oud.
Hoe oud is ze dan nu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20K

Het beste antwoord

De maximale levensverwachting voor een cavia is 12 jaar.
Voor de mens is dat 80 jaar gemiddeld, dus een cavia van twee jaar zou daarmee op 1/6 van zijn levensverwachting zijn, vergelijkbaar met ruim 13 mensenjaren.
Echter, in de praktijk halen de meeste cavia's maar en gemiddelde van een jaar of 5. Daarmee is jou cavia ongeveer op de helft en dus van middelbare leeftijd. Tussen de 30 en de 40.

Ze zijn echter al vanaf 4 tot zes weken (!!!!!!) gslachtsrijp , dus daar gaat die vergelijking met mensen helemaal NIET op. Dan leren wij zo ongeveer lopen, naar verhouding.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een cavia wordt gemiddeld 5 jaar. Jouw cavia is dus nu ongeveer 32 jaar, als je ervan uitgaat dat een mens gemiddeld 80 jaar wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gemiddelde leeftijd van een cavia is 6,4 jaar. Dan is de cavia in mensenleeftijd nu zo'n 25 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cavia's worden ongeveer 5 jaar oud, maximaal 8 jaar. Als je er van uit gaat, dat mensen in Nederland ongeveer 75 jaar worden, is de verhouding tussen mensenjaren en caviajaren dus 75:5.

Je cavia is in mensenjaren nu dus ongeveer 30 jaar oud.

75 gedeeld door 5 is 15.
2 x 15 = 30 jaar.

Als je overigens 8 gebruikt als uitgangspunt voor de maximaal te bereiken leeftijd van je cavia, dan is deze nu in mensenjaren bijna 19 jaar oud.
14 jaar geleden
Een cavia kan een jaar of 7 worden als hij gezond, gelukkig en goed verzorgd is. 5 à 6 jaar komt vaker voor, maar je cavia is dus nog lang niet bejaard. Een exacte weergave van 'caviajaren' is overigens niet te geven, maar je kan je cavia ongeveer zien als twintiger.

Een cavia wordt over het algemeen ouder (en gezonder oud) als hij goed te eten krijgt (kwaliteitsvoer met vitamine C én dagelijks verse groente), goed gehuisvest wordt (de kooi moet bijvoorbeeld groot genoeg zijn), niet teveel wordt blootgesteld aan stress (denk bijvoorbeeld aan harde geluiden, geen nachthokje hebben om in te schuilen, een kooi vlak naast de tv etc.), bij tekenen van ziekte direct naar de dierenarts wordt gebracht (het gaat bij cavia's te snel om 'het aan te kijken') en een sociaal leven heeft (cavia's zijn sociale dieren, ze hebben - zeldzame uitzonderingen daargelaten - soortgenoten nodig voor een lang gelukkig leven).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap het niet...dat omrekenen naar mensenjaren... dat heeft helemaal niets met elkaar te maken...

je cavia is gewoon 2 jaar...
een cavia is met een week of 5 geslachtsrijp, volwassen dus en ze kunnen met gemak een jaar of 8 worden...