Waarom gedraagt mijn kanarie zich als een papagaai achtige vogel(zie beschrijving)

ik heb een nu een tijdje een kanarie (geboren in augustus) die is nu heel veel minder bang dan eerst hij komt echt helemaal naar me toe maar mijn vraag is waarom hij zich als een soort van papagaai gedraagt want hij klimt heel erg veel en bijt in de tralies van zijn kooi zijn voor bakje en hij probeert zelf het deurtje open te maken dit vindt ik heel erg leuk eraan maar ik vraag me echt af waarom hij zich zo gedraagt.

Geef een goed antwoord en ik selecteer je als beste antwoord :D

Toegevoegd na 1 minuut:
het is echt een kanarie ja want hij fluit als een kanarie en is net zo klein het is een kruising.
De vader van mijn vogeltje is een duitse kuif kanarie en de moeder is een fife fancy kanarie een frans groene postuur vogel (Zoek maar op google)
die kleur heeft mijn kanarie ook

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een vorm- en postuurkanarie dus!

Als hij dit gedrag vertoont als je in de buurt bent, heeft het te maken met zijn aanhankelijkheid.
Je kunt deze kanaries heel tam krijgen. Probeer eens een blaadje sla uit je vingers te laten eten. Als hij dat doet, doe dan voorzichtig je hand in de kooi, wacht tot hij rustig is, misschien komt hij dan wel op je hand zitten.

Als dat allemaal probleemloos verloopt, kan je ook een vaste tijd nemen dat je hem los door de kamer laat vliegen. Pas op glasramen, daar zou hij tegenaan kunnen vliegen. Misschien moet je de overgordijnen even dichttrekken of de rolgordijnen naar beneden doen. Na enige keren los te hebben gevlogen, weet hij dat er glas zit en is er geen gevaar meer.

Dat klimmen tegen tralies en dat frutselen aan het deurtje kan dus een uiting zijn om dichter bij je te willen zijn.
Als je hem loslaat moet je hem niet vangen, maar wachten tot hij zelf de kooi weer ingaat omdat hij honger heeft. Daarna doe je rustig het deurtje weer dicht.

Zo heb ik mijn kanarie(s) altijd een vlieguurtje gegund. Vaak komen ze ook op je hoofd of schouder zitten, als het vertrouwen groot genoeg is.
Ivana