klinkt misschien vies... (zie uitleg)

hoe wordt de staart van een hond (als puppie zijnde) eraf gehaald? mijn hond heeft dat namelijk ook. doet het pijn en met wat doen ze het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreselijk, dat stomme geknip in die beestjes. Omdat mensen dat mooier vinden? Mijn Jack Russel komt uit het asiel, met kort staartje van de eerste eigenaar. Zonde, zo'n kwispelstaartje hoort er gewoon bij. Goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag tegenwoordig gelukkig niet meer!

Het beste antwoord

Het couperen van hondenstaarten is sinds 1 januari 2006 wettelijk verboden, zowel in Nederland als in België.

Het afknippen gebeurde pas na de geboorte, als de pups het (zogenaamd....) niet zouden voelen. Flauwe kul, natuurlijk, want een pinkje afknippen bij een pasgeboren baby doet óók pijn.

Als een pup gecoupeerd wordt aangeboden, kan hij dus in beslag genomen worden, en de eigenaar/fokker beboet.

Het couperen van staarten is het gevolg van een wet uit Engeland uit lang-vervlogen tijden, toen een baasje geen belasting hoefde te betalen, als een hond geen staart had.
Zo hadden dus engelse hondenrassen als de bobtail en sommige spanielsoorten lange tijd geen staart.

Tegenwoordig kan je met een gecoupeerde hond niet meer meedoen aan wedstrijden, en omdat echt goede fokkers, die het ras een warm hart toedragen, meestal wél meedoen vóór ze met een teefje gaan fokken, zal je dus geen gecoupeerde honden meer zien of kunnen aanschaffen.

Als jouw hond wél gecoupeerd is, is hij dus vóór 2006 geboren. Hij heeft, in hondentaal, een spraakgebrek, omdat een hond heel veel communiceert via de houding van z'n staart. Dominantie, agressie, onderwerping, opwinding, angst : allemaal emoties, waarvoor je een staart nodig hebt als hond om er expressie aan te geven.
Gelukkig heeft jouw hond nog de rest van z'n lichaam, zoals zijn kraag en zijn oren, zijn mondhoeken en zijn lichaamshouding, wegkijken of aankijken, om te tonen aan z'n collega's hoe hij erover denkt, maar hij mist een belangrijk communicatie-middel.

Maar het is, gelukkig, een uitstervend fenomeen : boxers, bouviers en spaniels met een 'kale' kont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ heel duidelijk
Ivana
13 jaar geleden
Alleen voor jachthonden is het nog steeds een nadeel als de staart niet is gecoupeerd. Jachthonden verwonden de staart in
de dekking bij het volgen van wild. Het is bijna onmogelijk een gewonde staart weer te helen en hij zal dan alsnog moeten worden gecoupeerd. Het is dus niet waar, dat een gecoupeerde hond(enstaart) van vóór 2006 is. Het kan ook een op later datum op medische gronden gecoupeerde staart zijn. Veel staarten van jachthondpups werden voor 2006 ook niet helemaal gecoupeerd. Er moest een bepaalde lengte worden aangehouden, waarbij de staart de geslachtsdelen nog juist bedekte. Deze honden konden dan nog communiceren met het overgebleven deel. Alleen de zeer kwetsbare punt was verwijderd.
Ivana
13 jaar geleden
2006 geldt voor België, In 2001 is het verbod op het couperen van staarten al in Nederland ingegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Ivana, dat las ik ook op rieneke's uitstekende site - ik wist, dat het in Nederland al langer verboden is, maar niet precies vanaf wanneer....
En een stukgekwispelde staart, die niet geneest, amputeren onder verdoving is natuurlijk toch iets heel anders dan staartjes van babyhonden afknippen...Bij medische indicatie, in het belang van de hond.

Andere antwoorden (2)

hieronder vind je alles over het couperen van staarten.
Rieneke1
13 jaar geleden
dan doen ze een touwtje héél strak om de staart en dan krijgt hij geen bloed meer en sterft hij af.