Mijn kat slikt altijd mijn handen. Dit lijkt me meer hondengedrag dan kattengedrag. Zijn er meer katten die dit doen en waarom doen ze dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

veel katten vertonen dit gedrag.
katten die elkaar graag mogen, verzorgen/likken elkaar.
zie het dus als een vriendschapsgebaar van je kat.
daarnaast vinden katten het lekker om zout te proeven, dus heb je veel getranspireerd dan zullen ze ook graag aan je likken.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zowel katten als honden likken aan mensen voor het zout dat ze dan binnenkrijgen. Ik weet niet of het helpt, maar ik heb ooit ergens gelezen dat als je, je kat of hond een schoteltje bouillon voorzet, dat ze dan misschien minder gaan likken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds kort hebben wij ook een jonge kat die dit doet; die likt niet alleen mijn handen maar gaat ook (al snorrend)aan m'n oorlelletjes sabbelen. Het schijnt dat dat tekenen van tevredenheid te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
sabbelen is weer iets anders.
goede kans dat je kat te jong uit het nest is gehaald, en z'n zuigbehoefte niet genoeg heeft kunnen botvieren.
deze katten maak je vaak blij met een flesje kittenmelk om lekker aan te sabbelen.
Mogelijkheid:
Dit valt allemaal onder de noemer "melktrappen", want het is een te vroege scheiding van moeder en kind. Een onvoldoende ontwikkelde hersenfunctie eigenlijk en helaas verandert dit meestal niet meer.

:
Als een moederpoes kittens krijgt is een van de eerste dingen die ze doet het schoonlikken van de kittens. Dit is een moederinstinct. Het is niet alleen bedoeld om de kittens schoon te krijgen, maar is ook een teken van affectie.
Als een kat je begint te likken wil de kat er eigenlijk mee zeggen dat ze je accepteert als "familie". Het is echt een tegen van genegenheid.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van mijn poezen is dan kennelijk verliefd op mij of denkt dat ik haar moeder ben: regelmatig wordt de after shave van mijn wangen gelikt, maar soms, als ze het weer voor elkaar heeft gekregen onder mijn dekbed te verdwijnen wordt mijn rug gelikt, soms likt ze aan of in mijn oren, maar soms ook bijt ze keihard in mijn hand als ik haar aai: ook een teken van genegenheid? Van een andere poes krijg ik soms een oplawaai als ik stop met kroelen en aaien, ik moet dan kennelijk doorgaan. Ik laat ze hun gang maar gaan, alhoewel die tong net schuurpapier is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wrijf altijd mijn handen in met handcreme als ik naar bed ga. Pas werd ik midden in de nacht wakker. Ik lag op mijn rug, onze kat zat bovenop mijn buik en zat aan mijn handen te likken, aan de bovenkant van mijn vingers, waar ze aan mijn hand zitten. Kennelijk zat daar nog een hogere concentratie handcreme en vond ze dat lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een uiting van genegenheid; alle drie mijn katten likken niet alleen elkaar maar ook mij.
Als ik volgens mijn jongste kat te lang slaap geeft ze mijn schedel een 'peel'-behandeling (of heet dat scrubben?) ;-)