Hoe kun je een hond leren om naar een nieuwe naam te luisteren?

Vrienden hebben een hondje uit het asiel gehaald. Ze willen hem graag naar een nieuwe naam leren luisteren. Hoe pak je dat aan? Kan zo'n dier dat nog wel leren als hij al een paar jaar anders genoemd is?

Toevoeging: natuurlijk gaan ze met het hondje op cursus, ik ben gewoon benieuwd hoe dat in z'n werk gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Je moet altijd vóór ieder (positief)commando de naam van een hond noemen. Dit om de aandacht op te eisen. Ook omdat, als er meerdere honden aanwezig zijn, een commando aan een hond te koppelen. Doe je dat niet, dan heb je geen onverdeelde aandacht van de hond, of de buurhond (die naast hem is gezeten b.v. op cursus) gaat het commando uitvoeren.

Dit houdt in, dat je meermalen per dag die nieuwe naam uitspreekt: Sjakie...(aandacht)..kom. Sjakie....(aandacht)..zit. Sjakie...(aandacht)... blijf.
Als al deze commando's (waarvan je bij een nieuwe hond niet eens weet of hij die commando's wel kent) vergezeld laat gaan van een kleine versnapering, weet hij binnen een dag dat hij moet kijken als er "Sjakie" wordt gezegd. Hij wordt er zelf wijzer van, dus dat leert heel snel.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Een hond luistert niet naar de naam, maar de klank.

Ze kunnen hem gewoon een nieuwe naam geven. Als het eindigt op een klinker is het makkelijker voor de hond om te wennen aan de klank.

Onze hond heet Luna, maar als ik poema, noena of juna zeg, dan luistert hij ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt de hond een nieuwe naam leren door hem het commando zit te geven en hem dan bij zijn nieuwe naam naar u oe te laten komen en zitten,bv Fikkie kom eens hier.Als de hond gehoorzaamd kunt u hem een koekje oid geven u zult zien dat de hond heel snel door heeft dat hij een nieuwe naam heeft hou het lekker leuk en maak er een spelletje van dat ook voor de hond een positief resultaat heef.wat loenie zegt is ook waar een hond luistert naar de toon van je stem,als het de commando's kent is een naam niet eens zo heel gek belangrijk.
Misschien is het verstandig om even te wachten met een andere naam omdat de hond bekend is met de oude en een nieuwe mogelijk voor verwarring kan zorgen.Maar goed ik wens je veel plezier met je nieuwe hond.

Toegevoegd na 10 minuten:
Oeps ik zag bij het herlezen dat je niet zef een nieuwe hond hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat je zou kunnen doen is om met een riem om tijdens een wandeling zijn naam te noemen en dan een klein rukje aan de riem te geven, wanneer hij je zijn aandacht geeft is het belangrijk om hem te belonen. Door veel met hem te "werken" zal hij al vrij snel naar z'n nieuwe naam gaan luisteren. Het is wel belangrijk om niet als een dolle aan z'n riem te gaan trekken als hij niet meteen reageert. Dan zou je het kunnen combineren met een commando. (maar weet wel dat je hem dan beloond voor het uitvoeren van een commando.) succes en vooral veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben onze hond vanaf het eerste moment dat we hem uit het asiel haalden bij zijn nieuwe naam genoemd. Hij was toen 5 jaar, maar dat ging heel goed. Na een poosje reageerde hij niet eens meer op zijn oude naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon met de nieuwe naam beginnen en geduld hebben.
belonen als hij er naar luistert en hem de tijd gunnen om er aan te wennen.
de ene hond is slimmer dan de andere, maar luisteren naar een andere naam moet gewoon lukken bij iedere hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het slimste is een naam te bedenken die op zijn of haar oude naam rijmt, je kan natuurlijk ook een volkomen andere naam kiezen maar dan zul je wat langer moeten oefenen. O, en hondenbrokken of koekjes doen wonderen!! :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de zelfde toon en vaak de naam zeggen dat is altijd zo.
want als ik op een piepstemmetje tegen mijn hond koekje?, zeg weet hij het al meteen maar als ik het zal zeggen op een normale toon,weet hij het niet en vooral vaak het woord zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet de nieuwe naam noemen als hij dicht bij je is. Met 'n stukje voedsel (hondenbrokje/worst etc.) in je hand op ooghoogte van de hond komt hij meteen naar je toe.
Zelfs na EEN keer komt hij naar je toe. Als je het zeg maar 10 keer doet (maar niet achter elkaar, maar met tussenpozen) , heb je 'n plezierige associatie gekweekt met de nieuwe naam , en zal hij altijd komen .Natuurlijk NIET als hij laveloos van het eten is .Je gaat zelf ook niet naar bed als je geen slaap hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen ik mijn 18 maanden pincher adopteerde moest ik haar wel een andere naam geven. ze noemde nikki en de hond die ik al had noemde ook zo. twee honden met dezelfde naam gaat niet. dus noemde ik ze tipsy. op 1 dag kende ze haar naam. gewoon de lichaamstaal gebruiken van kom hier en tegelijk de naam zeggen en belonen. gewoon van de eerste dag hernoemen.